Annons:
Etikettallmänt
Läst 2171 ggr
EndlessEternity
2017-10-26 11:23

Billigaste reptilen? hjälp!

Hej! jag skulle vilja skaffa en reptil men har en ganska låg budget, och tänkte om ni visste vilken reptil som är billigast att ha??? Kan ha i princip vilken som helst bara den är lättskött och billig

Annons:
molam
2017-10-26 12:04
#1

Dom flesta reptilerna är "billiga" att hålla, men ingen är billig att införskaffa, däri ligger problemet.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

sp0ngeb0b
2017-10-26 12:51
#2

Trillade in via nya inlägg, är inte alls insatt i reptilvärlden. Men tänker rent spontant med tanke på #1 att det kanske går att adoptera en reptil från någon som inte kan ha kvar den längre? Det är ju vanligt bland många andra husdjur, men vet inte hur det ser ut bland reptiler.

molam
2017-10-26 13:06
#3

Alltså det allra dyraste när man införskaffar en reptil är ju inredningen. Det är ju värmeplattor/lampor, fuktsystem,  massa såna tekniska saker. Sen djuret kostar ju sin beskärda del, men att hålla en när man väl införskaffat den är rätt billigt. Ormar tex ska ju ha mat kanske 1 gång i veckan, som jag förstått det och geckoödlor äter ju typ 3-5 maskar per dag om man ger dom vardagligen och mask är inte det dyraste.

Har man landsköldpaddor kostar ju den inredningen sin beskärda del, trots att paddan kostar kanske 300 kr. Vattensköldpaddan är billigare, men då måste dom ju ha en pump för flera tusen istället för att dom är ena riktiga skitgrisar :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

EndlessEternity
2017-10-26 13:48
#4

Kanske leopardgecko? Har läst runt och verkar som en lättskött gecko, dock så vet jag inte om den är billig eller ej totalt …

molam
2017-10-26 17:19
#5

Man Brukar ju (om man har tur) kunna hitta ett helt komplett sätt med gecko och allt för mellan 1000 och 1500 kr (begagnat/omplacering då), men ska man köpa allt nytt tror jag att du får räkna med att punga ut 2000-4000 för terrariet och all inredning som behövs (med teknik, dekor och hela faderuttan).
Själva ödlan kostar olika mycket, oftast beroende på vilken morf den tillhör, men man brukar väl kunna tippa på mellan  400/500-1500  beroende på geckons morf.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[PeterTM]
2017-11-02 13:19
#6

Det dyraste är väl ändå själva terrariet, om man inte väljer något riktigt exklusivt djur? Inredningen hämtar man oftast i naturen. En värmematta är inte dyr. Fuktsystem avser regnskogsdjur, gäller inte för övriga biotopers invånare. Lampan kan vara en enkel 10 Watts ledlampa om man väljer ett nattaktivt djur.

Vill man ha ett dagaktivt djur tillkommer kostnad för UV-belysning och kanske en solspot. Bottensubstratet beror på vilket sorts djur man väljer. Idén med "billigt" djur tilltalar inte dock. Det leder direkt till misstanke om att djuret inte får vad det behöver och då hamnar det lätt i "vandringspokalernas" skara, går från ägare till ägare. 

Något som är billigt är också ofta mindre värt för de människor som säljer och köper. Det kan lätt bli en slit-och-släng-vara. Bättre att skaffa djur när man säkert vet att man kan betala vad det kostar att hålla det över lång tid framåt.

Annons:
[PeterTM]
2017-11-02 13:23
#7

#3 Man får inte en landsköldpadda för 300 kr, du måste ha glömt en nolla.

molam
2017-11-02 15:23
#8

#7 Eller så beror det på vart i landet man bor, här säljes privatuppfödda för 300-500, men då en bebis och bara sköldisen

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[PeterTM]
2017-11-02 16:25
#9

#8 Jag har aldrig sett nykläckta landsköldpaddor under 1500 spänn, oftast kostar de mer eftersom det finns kostnader med uppfödningen av dem, bland annat för att ordna Citesintyg. Samtliga landsköldpaddor är hotade arter och finns med på rödlistorna, därför krävs ordentlig dokumentation runt dem.

Man får inte handla med sköldpaddor som saknar intyg. Numera är det till och med förbjudet att sälja vissa sköldpaddor, men då handlar det oftast om vattensköldpaddor.

molam
2017-11-02 18:29
#10

Säger bara vad jag sett, här ikring har jag bara sett landpaddor för mellan 300 och 500

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

NiklasTyreso
2017-11-02 19:37
#11

Jag har inte heller sett lagliga landsköldpaddor under 1000 kr, men oetiska olagliga smuggeldjur kan man säkert få till lägre pris, men då vet man ju inte hur länge de överlever.

Äppelsnäckan
2017-12-08 13:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Kenyansk sandboa är inte jättedyr, de är dessutom lättskötta då de i princip bara kräver ett terrarium på 45x60 cm, aspen som underlag, vattenskål och antingen värmelampa eller värmematta. De är marklevande och ligger ofta under marken så inredning är inte nödvändig. 

Du kan hitta en vanlig morph för 400-600 i Sverige. 

Värmelampa + skärm går på några hundringar. 

Terrariet köpte jag begagnat för 800:- (går säkert att få billigare om man hittar rätt säljare).

Aspen inte dyrt, max någon hundring.

Ormen kan kosta mellan 400-2000, allt beroende på vilken morph och vilka gener. Men den vanliga morphen får du i Sverige för 400-600:-.

De äter pinkys en gång i veckan.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Ellenhell
2017-12-13 16:47
#13

Ögonfransgecko behöver ingen värme/lampa utan kräver bara att man fuktar ned terrariet med vatten två gånger om dagen. Dom äter inte mycket heller. Behöver ett högt terrarium.

Annons:
Upp till toppen
Annons: