03: Allmänt om herptiler

Vad bör man skaffa?

2017-12-23 16:16 #0 av: conversano

Hejsan!

Jag är väldigt djurintresserad och har haft lite olika husdjur när jag var mindre, men det är inte det viktiga här. Jag går i gymnasiet, och det tar såklart upp mycket av min tid. Men jag känner att det skulle göra mig gott att ha någonting att ta hand om och "kela" med. Dels för att minska stressen, och för att jag tycker mycket om att nörda in mig på kost och djurhållning och div. fakta.

Jag har som sagt begränsat med tid, och jag letar därför i huvudsak efter ett djur som inte kräver lika mycket tid. Men hittar jag inget djur som passar min situation (eftersom att alla djur behöver sin beskärda del av uppmärksamhet) är min inställning till det här redan att jag inte kommer att skaffa något husdjur alls. Det vore grymt av mig att sätta mina behov före djurets.

Jag söker då, kanske inte så förvånansvärt, efter rekommendationer på passande djur. Gröna och slemmiga djur är tyvärr uteslutna eftersom att jag inte får ta in dem i huset.Ledsen 

Så vilka slags insekter eller spindeldjur (jag antar att det är dem jag har att välja på, men andra förslag är välkommna) skulle kunna passa en student som mig själv?Skrattar

Tacksam för svar!

Anmäl
2017-12-27 22:33 #1 av: ...3333

Ögonfransgeckos/crested geckos är lätta att ta hand om. Deras mat består av ett pulver som blandas med vatten så du behöver inte åka och köpa insekter lika ofta(de behöver dock insekter ibland, en gång i veckan eller så). Deras terrarie behöver städas då och då och för att fortsätta vara tama behöver de lite uppmärksamhet varje dag, men annars lätta reptiler att ta hand om. Tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet av insekter/spindeldjur så har inga speciella rekommendationer där. Kom bara ihåg att söka upp mycket faktan osv om djuret du vill ha innan du köper det!

Anmäl
2017-12-28 00:29 #2 av: Kirnzy

De flesta reptiler skulle nog funka bra, de behöver inte mycket uppmärksamhet. Mat och vatten (såklart), hålla koll så allting i terrariet funkar (temperatur, luftfuktighet, lampa mm), kolla till djuret nån gång om dagen för att se om det mår bra och städa kanske en gång i veckan. Det blir inte mycket tid per dag man behöver lägga ner, och de behöver inte direkt uppmärksamhet heller.
Samma sak gäller insekter och spindeldjur, de kräver inte mycket tid.

Jag tycker inte riktigt insekter/spindeldjur verkar som det du söker på din beskrivning.. Man behöver/ kan knappt göra något för dem på en dag (minimalt lite), så "ta hand om-känslan" försvinner totalt för mig dör iallafall, och för många andra också. Och inte många som kelar med insekter ;) Sen information om kosthållning, djurhållning, fakta mm finns det inte alls mycket om, 1-2 sidor om de flesta arter, så där blir det också "tråkigt".

Jag säger se vad du hittar och blir intresserad av, och sen gå utefter det om det skulle bli bra eller inte. Väldigt svårt att ge tips när typ allt passar in ;)
Annars rekomenderar jag någon gecko, fågelspindel eller bönsyrsa.. :)
Och självklart menar jag inte att du inte behöver ta reda på fakta om vad det än är du skaffar bara för att jag säger att de mesta skulle passa!

Anmäl
2017-12-28 18:48 #3 av: conversano

Det är väl bönsyrsor jag spetst in mig på, mest för att rackarna inte lever så länge att mina stackars föräldrar ska behöva ta över en banaflugeodling när jag tar in på sudentboende och inte kan ta med dem.Gapskrattar

Väldigt vackra och intressanta djur måste jag säga, de där bönsyrsorna. Har spenderat oprportionerligt mycket tid på youtube och div. forum i en längre tid nu för att jag verkligen ska kunna ge dem vad de behöver. Så en brist på fakta att gotta ner sig i finns det ingen!

Anmäl
2017-12-31 23:02 #4 av: NiklasTyreso

Som mest har jag haft 12 majsormar och en kull eller två med ungar och de tar inte mycket tid, men är vackra, med olika färger och mönster.

Jag tror det är sju stycken just nu, men fyra är i vinterdvala. De tre små som är vakna kräver max en timme per vecka med mat och rengöring. Sju stycken tar max två timmar per vecka. Ibland stannar jag upp och observerar dem, för de är ju så fina!😀

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.