Annons:
Etikettormar
Läst 1993 ggr
LilQueen
2018-01-19 01:44

Nybörjarorm?

Tja!

Jag har blivit riktigt sugen på att skaffa orm, har läst en del om ormar, men jag vet inte vilken orm som skulle vara bäst som en ''nybörjarorm''. Har kollat in majsorm och  kungspyton osv, men jag är ingen expert så är osäker. Skulle tänka mig en lugn orm som inte är aggressiv, inte för liten men inte heller för stor. 

Vilka val finns det? Och hur är dom ni tänker? 😃

Annons:
[PeterTM]
2018-01-19 05:53
#1

Det bästa svar man kan ge på din fråga är att den orm du är mest intresserad av och läser in dig på, också är den bästa nybörjarormen. Det är hur du sköter om den som är viktigast och om du valt en orm som du verkligen gillar så är förutsättningarna att du tar hand om den på bästa sätt de allra bästa.

Många ormar har liknande krav, men en del skiljer sig mycket från andra när det gäller miljö, föda och annat. Du har många alternativ, råttsnokar som majsorm eller kanske någon av de asiatiska som bambusnok, strumpebandssnok om du föredrar fiskätare. Kungssnokar finns det en hel del olika att välja bland. Kungspyton om du vill ha en grövre kraftigare orm osv. Ditt val spelar ingen roll så länge det är den orm du är allra mest intresserad av.

fluffis
2018-01-19 15:45
#2

Jag håller med Peter. Jag vill även varmt rekommendera att besöka en reptilmässa om du har möjlighet. Där kan man dels få mer känsla för vilka ormar man gillar och tycker är fina, samt kolla in terrariedjurstillbehör. Man kan även ställa frgor till utställarna och be dem berätta om sina djur. Ett annat alternativ är att besöka en privatperson som har ormar för att få tips och trix och mer koll på vad man kan tänkas behöva eller icke behöva.

Upp till toppen
Annons: