Annons:
Etikettödlor
Läst 1088 ggr
Hogstedt
2018-02-28 14:08

Värme

Hej! Jag undrar vilken värmekälla som är bäst att använda i terrarium. Om man vill ha en ”plätt” på ca 30-35 grader. Skulle någon kunna skriva för - och nackdelar för värmekällor såsom värmemattor, värmestenar och allt som finns. Jag är en nybörjare gällande det här ämnet så beskriv gärna utförligt varför. Vad är det som är bäst ekonomiskt sätt och vilken är bäst gällande hållbarhet och säkerhet etc? Och även vad som tar minst/störst plats. Tacksam för snabbt svar! :)

Annons:
[PeterTM]
2018-02-28 16:43
#1

Värmemattor är bäst om man vill värma en begränsad yta, värmekabel är bäst om man vill värma hela bottenytan. Värmespottar är bäst för klättrande reptiler. Värmestenar är inte tillförlitliga och orsakar brännskador på djuren.

Har man glasterrarium så behöver man "dimma" eller termostatstyra värmemattor med hög effekt för att inte bottenglaset ska spricka. Det går bra med 14W-mattor utan dimning/termostatkontroll, men exempelvis 28W spräcker glaset om man inte dämpar den.

Hogstedt
2018-02-28 17:20
#2

Värmemattor låter som om det skulle passa bäst. Hur stora/starka måste de vara för att bli runt 30-35 grader? Har hittat olika med olika watt men förstår inte om det bara är storleken som ändras med W-mängden, eller om de större även blir varmare. Har även hittat tropiska och ”öken”-mattor. De som det står öken på verkar ha högre wattstyrka även när de är mindre, så jag antar att de även blir varmare. Vilket av dessa skulle passa bäst till en leopardgecko?

[PeterTM]
2018-02-28 18:29
#3

Man brukar ju rekommendera att 1/3 av bottenytan ska vara värmd, så det beror förstås på hur stor bottenyta man har, vilken matta man sedan väljer. Viktigt dock om man har glasterrarium att man reglerar mattan om den är större än 14 W.

Hogstedt
2018-02-28 18:33
#4