Annons:
Etikettödlor
Läst 1088 ggr
Hogstedt
2018-02-28 14:08

Värme

Hej! Jag undrar vilken värmekälla som är bäst att använda i terrarium. Om man vill ha en ”plätt” på ca 30-35 grader. Skulle någon kunna skriva för - och nackdelar för värmekällor såsom värmemattor, värmestenar och allt som finns. Jag är en nybörjare gällande det här ämnet så beskriv gärna utförligt varför. Vad är det som är bäst ekonomiskt sätt och vilken är bäst gällande hållbarhet och säkerhet etc? Och även vad som tar minst/störst plats. Tacksam för snabbt svar! :)

Annons:
[PeterTM]
2018-02-28 16:43
#1

Värmemattor är bäst om man vill värma en begränsad yta, värmekabel är bäst om man vill värma hela bottenytan. Värmespottar är bäst för klättrande reptiler. Värmestenar är inte tillförlitliga och orsakar brännskador på djuren.

Har man glasterrarium så behöver man "dimma" eller termostatstyra värmemattor med hög effekt för att inte bottenglaset ska spricka. Det går bra med 14W-mattor utan dimning/termostatkontroll, men exempelvis 28W spräcker glaset om man inte dämpar den.

Hogstedt
2018-02-28 17:20
#2

Värmemattor låter som om det skulle passa bäst. Hur stora/starka måste de vara för att bli runt 30-35 grader? Har hittat olika med olika watt men förstår inte om det bara är storleken som ändras med W-mängden, eller om de större även blir varmare. Har även hittat tropiska och ”öken”-mattor. De som det står öken på verkar ha högre wattstyrka även när de är mindre, så jag antar att de även blir varmare. Vilket av dessa skulle passa bäst till en leopardgecko?

[PeterTM]
2018-02-28 18:29
#3

Man brukar ju rekommendera att 1/3 av bottenytan ska vara värmd, så det beror förstås på hur stor bottenyta man har, vilken matta man sedan väljer. Viktigt dock om man har glasterrarium att man reglerar mattan om den är större än 14 W.

Hogstedt
2018-02-28 18:33
#4

Okej, tack! Det hjälper otroligt mycket! Har du något tips på ett märke eller värmemattor för leopardgeckos? Jag har hittat många mattor för olika priser, vissa för tropiska habitat och andra för torra tror jag. Jag tycker att de är dåliga med specifika skillnader i beskrivningarna.

[PeterTM]
2018-02-28 19:25
#5

Jag har några Habistat och några Exotic Life, men jag vet inte om det är någon skillnad på dem. En känsla jag har är att de med specialspecifikationer är precis desamma men dyrare.

Hogstedt
2018-02-28 20:18
#6

Om man köper Heat Wave från exo terra, tror du ”rainforest” eller ”desert” passar bäst för en leopardgecko? Jag antar att skillnaden är temperaturen men det står ju inte i beskrivningen hur varma de blir aka skillnaderna på dem.

Annons:
[PeterTM]
2018-02-28 22:04
#7

Desert, leopardgecko är inget regnskogslevande djur, men som sagt, vad skillnaden på mattorna verkligen består i vet jag inte, om det alls finns nån. Jag tycker att det låter konstigt om det skulle finnas någon annan skillnad är bara hur varma de blir och nånstans måste det väl stå hur många Watt de drar.

Hogstedt
2018-03-01 11:46
#8

Okej tack! Jag har ytterligare en fråga som kanske inte direkt har med värme att göra med hur stark lampa ska de ha? Alltså hur många k ungefär?

[PeterTM]
2018-03-01 12:53
#9

#8 Den frågan får du ställa till leopardgeckofolket, prova på Terrariedjur.se

Upp till toppen
Annons: