Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 1158 ggr
Emmai
3/8/18, 7:42 PM

Aluminiumgrej till skjutdörrar?

Hejhopp! Jag undrar vart man kan hitta såna där aluminiumgrejer till skjutdörrar som finns på terrarium man köper? Eller om ni har någon annan lösning? Hade nämligen tänkt bygga en ny bur till familjens moriska landsköldpadda. Skulle även vilja ha lite tips kring material m.m. Vill inte att det blir för dyrt då jag kommer betala en del, mina föräldrar skulle nog inte gått med på en ny bur då dom tycker ”den räcker”. Den är dock alldeles för liten så de är därför jag tänkte bygga en ny. Det kommer bli som en liten överraskning typ! :D Hade iaf tänkt använda formplywood som golv och väggar samt en öppning i form av typ tjockt plexiglas/glas eller om ni har något annat förslag? Taket tänkte jag mig nät, så de inte blir instängt. Hittar inga mått eller så på jorbruksverket, så vad är lagliga mått för en morisk sköldpadda? Vet inte exakt hur stor han är men han är iaf ca 20-25cm från huvud till baken. Hur brett måste det vara? Hur stor måste buren vara? Hade tänkt mig en bur på 70x150cm och 50 i höjd. Är de för litet? Och sen, vad är bäst underlag? Har hört att jord och sand är en bra blandning, vart kan man köpa bra sådant isf? Sedan tar jag jättegärna emot tips på inredning <3 Ber om ursäkt för flummigt inlägg men hoppas någon kunnig där ute har lust att svara! :)

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Annons:
Emmai
3/21/18, 9:54 PM
#1

Det verkar dessvärre inte vara någon aktiv på detta forum..

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

[PeterTM]
3/24/18, 3:25 PM
#2

Glasmästare brukar ha motsvarande grej av plast.

Specifika frågor om landsköldpaddor tror jag du får bäst respons på

skoldpaddsforum.se

Emmai
3/26/18, 3:07 PM
#3

#2 Okej tack.

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

fluffis
3/27/18, 1:07 PM
#4

http://www.jordbruksverket.se/download/18.1634dca615036416d891a056/1444025871136/2015-034.pdf

På sidan 45 kan du läsa om storleksutrymmen för sköldpaddor. Det finns även  "SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR HÅLLANDE AV SKÖLDPADDOR" på sidan 26.

Jag är själv inte alls bevandrad inom sköldpaddsområdet men om det är skjutglaslister du pratar om så finns det i både aluminium och plast och kan finnas både hos glasmästare, Bauhaus och på reptilmässor. På danska reptilmässor har jag själv hittat :)

[PeterTM]
3/27/18, 2:15 PM
#5

#4 Tror hon menar handtagen till skjutglasen.

fluffis
3/27/18, 3:12 PM
#6

#5 Aha, handtag är ju en annan historia :) Inte så lätt att få tag i det heller. Jag har hittat olika gummipluppar som jag använt. Vissa bättre än andra…

Annons:
Emmai
4/5/18, 4:50 PM
#7

#4 #5 Nää, menade bara glaslisterna. Ska kika på bauhaus! Tack för svaren :)

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Upp till toppen
Annons: