Annons:
Etikettormar
Läst 922 ggr
Steffi3zz
2018-06-06 06:38

Min majssnok har lagt ÄGG

Jag behöver verkligen råd och tips. Min ena majsorm har lagt ägg. Har tre fina majsormar som alla skulle vara av samma kön enligt den förra ägaren, har haft dom i ca 8 månader, och igår helt plötslig ser jag till min stora förvåning att den ena lägger ägg! Då jag inte var beredd har jag såklart inget hemma, och eftersom det är röd dag idag så har alla reptil affärer stängt. Har gjort i ordning en låda att ha äggen i med fuktigmossa men jag har ingen värmematta (som jag inte kan köpa förrens affärerna öppnar igen) Kommer äggen dö? Vad ska jag göra har någon något tips?

Annons:
fluffis
2018-06-06 16:15
#1

Grattis till äggen! Om du nu vill ha dem. Mitt tips är att först och främst ta hand om ormarna du har. Har äggläggaren bra hull? Är hon pigg? Jag tolkar det som att ormarna bor ihop. I så fall är mitt råd att sära ormarna åt så fort som möjligt Dels kan äggläggaren behöva lugn och ro och dels för att undvika att hon paras om igen vilket tär onödigt mycket på henne. Är äggen befruktade? Jag vet inte om det stämmer, men jag har hört talas om honor som kan trigga varandra att lägga ägg, obefruktade. Majsormar lever inte ihop i naturen utan är ensamlevande djur, därför tycker jag de bör hållas separat även i fångenskap. Vad har du för planer med äggen (och ormarna om du lyckas kläcka dem)? Det är kul att ta hand om småttingar men det är också mycket jobb, tycker jag :)

Upp till toppen
Annons: