Annons:
Etikettfoder
Läst 708 ggr
axa
6/7/18, 7:05 AM

Matvägrande majsorm ?

Är förstagångs ormägare sedan förra måndagen, till en majsorm under året med en längd om ca 50cm. Har dragit mig tillbaka från att skaffa reptil, för att jag varit orolig att göra fel, så ni kan förstå min oro när den lille inte äter.. 

Åt senast hos uppfödaren under helgen innan jag köpte honom. Matades en gång i veckan hos uppfödaren med pinkies. Testade att mata honom i lördags - han nappade och var stundvis intresserad - men avbröt intresset. Hade samma dag lagt in en fuktlåda och en gren, så tänkte att han skulle få tid att bara få vara ifred med minimal inverkan från mig tills igår då jag testade att mata honom - men det var samma sak, han luktade på den och var intresserad men bet aldrig tag i den.

Han är väldigt skygg och skeptisk, vilket säkert spelar in. Men vet inte riktigt vad jag ska göra eller när jag ska börja bli ordentligt orolig.. Känns även hemskt att slösa alla dessa möss. Känner mig som ett misslyckande. Sett videor på hur andra utfodrar sina, men de ormarna bara tar födan, utan någon tvekan. 

Har försökt att utfodra honom i terrariet, då han inte gillar att bli hanterad, tänkte att chansen skulle vara större att han åt om han själv kände sig trygg..?

Har ni några tips eller bara något som kan hjälpa mig? Tänker kontakta uppfödaren om han inte tar nästa mus, men tänkte att jag först kunde höra här.

Annons:
[PeterTM]
6/7/18, 8:39 AM
#1

Pinkies till en majsorm på 50 cm låter smått, men har den stått på den födan länge kan den kanske vara tunn i hullet. Mata med ett byte med samma "tjocklek" som ormens tjockaste del. Tina bytet, lägg det i exempelvis en tom toarulle som du viker upp kanterna på lite (simulera en mushåla) och ställ in den i terrariet strax innan lyset släcks på kvällen (majsormar är nattjagande råttsnokar) och låt det hela vara ifred till morgonen efter.

axa
6/15/18, 12:35 AM
#2

#1 Den var i trevligt hull då jag fick den :) Står Pinkie på förpackningen, men de är av den större storleken, men päls. Kanske är fuzzy då, trots vad förpackningen säger? Storleken på dessa känns rimlig till lille ormens storlek, men ska se hur den större storleken ser ut vid nästa inköp. Kanske är lite mellan den storleken jag köpt nu, och den större? Får jämföra och se. Ska även se över tjockleken på mus respektive orm, tack för tipset :)

Kan glatt meddela att han åt igår! Tog musen nästan direkt utan tvekan då jag erbjöd. Skulle gissa att han bara behövde lite mer tid att bara acklimatisera sig till sitt nya boende. Tänkte att jag skulle prova att återskapa en mushåla om han inte tog den, men nu slapp jag. Känns bra att ha gjort detta en första gång nu, så att man kan få lite rutin på det så att lille ormen blir tryggare framöver.

[PeterTM]
6/17/18, 1:10 PM
#3

Så bra att det löste sig 🙂

Upp till toppen
Annons: