Annons:
Etikettödlor
Läst 924 ggr
Joel95a
7/14/18, 8:25 PM

Luftfuktighet

Vilken är den bästa metoden för att höja luftfuktigheten i terrariet?

Annons:
MoaL
7/14/18, 8:43 PM
#1

Vad är det för djur vi pratar om? Vilken luftfuktighet vill du uppnå? 

Ofta är många terrarium alldeles för välventilerade, eller/och felventilerade, vilket gör att de håller luftfuktighet dåligt.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[PeterTM]
7/15/18, 1:21 PM
#2

En vanlig blomspruta.

Joel95a
7/15/18, 4:51 PM
#3

Det är en dvärgskäggagam, runt 50-60% luftfuktigheten är det som jag försöker uppnå, men den ligger på torra 40% så en blomspruta räcker inte

[PeterTM]
7/15/18, 5:55 PM
#4

#3 Det måste väl bero på hur mycket/hur länge man sprayar och hur ofta?

MoaL
7/16/18, 11:57 PM
#5

En blomspruta höjer bara fuktigheten tvärt, sen avdunstar det. I alla fall om man pratar större terrarium. Det hjälper inte att hålla en stabil luftfuktighet.

Hur ser ditt terrarium ut?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[PeterTM]
7/17/18, 3:26 AM
#6

#5 Jag har inga riktigt stora terrarier nu, det största är 140 x 70 x 60. I det använder jag en femliters pumpspruta av den typ man besprutar växter med. I de mindre sprutar jag med en 3-liters handspruta med pump.

För länge sedan hade jag ett större terrarium på fyra kubikmeter. I det hade jag en försinkad plåtlåda i botten så att det gick att spruta mycket, men jag använde en sån 5-litersspruta då också.

Annons:
MoaL
7/17/18, 11:50 PM
#7

#6 Nåja, ett 140x70x60cm terrarium räknas av majoriteten som rätt stort. 

Jag har djur som andas med gälar och ska ha en luftfuktighet på 80-90%. Detta uppnår jag med hjälp av att hålla ventilationen under kontroll. Jag sprejar aldrig någonsin inne hos dem, det kan i förlängningen orsaka översvämning i bottensubstratet och dränka dem när de ömsar, rent bortsett från de toppar och dalar som blir av kombinationen vattenspruta och överdriven ventilation, vilket stressar dem och kan göra dem sjuka = döda dem. Har man djur där luftfuktigheten inte är superviktig så kan det räcka med att spreja lite då och då, eller översvämma nån vattenskål etc., men vill man ha en stabil luftfuktighet så vidhåller jag att det är ventilationen man måste kontrollera. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[PeterTM]
7/18/18, 6:11 AM
#8

#7 För att uppnå det luftfuktighetsnivån behöver terrariet var ganska nära till helt tätt. Det är ju motsvarande en våtkläckare och på en sån har man ytterst liten ventilationsyta, ungefär som på täckglasen över ett akvarium, snedskurna ändar.

MoaL
7/18/18, 6:51 PM
#9

#8 Korrekt, det är så man håller eremitkräftor. För dem ska ventilationen vara väldigt sparsam. Jag har djur som ska ha lägre luftfuktighet också, och där lägger man bara på ventilation tills önskad luftfuktighet är nådd. Ts vill ha 50-60% men har 40%, vilket får mig att misstänka lite för mycket ventilation. Sen vet inte jag hur känsliga skäggisar är för lite torrare luft, men vill man ha en luftfuktighet som håller sig i balans men ser att den droppar hela tiden så får man göra något åt ventilationen, eller leva med att den kommer att dippa för lågt med jämna mellanrum. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[PeterTM]
7/18/18, 11:30 PM
#10

#9 Det kan också vara att TS har felplacerade ventöppningar, inte nödvändigtvis för stora, även om det också är sannolikt. De flesta kommersiellt förekommande terrarier är felaktigt byggda i ventilationsavseende. De har som regel en stor yta i taket klädd med nät och många har nät under skjutglasen.

Takventilation är galet, den fungerar inte alls som ventilation, utan enbart som värme- och fuktutsläpp. Nät placerade för lågt ger drag istället för ventilation. Att terrarierna ser ut som de gör är en kostnadsfråga. Det är mycket svårt och kostsamt att ta upp gavelventilation i glasterrarier. Gissningsvis skulle priset vara det dubbla om ventilationen var rätt placerad.

MoaL
7/19/18, 4:00 AM
#11

#10 Jag kan bara hålla med i vartenda ord du precis skrev. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: