Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 978 ggr
Kedi99
2018-08-11 11:03

Orolig över min sköldpadda, hjälp!

Hej! Mina bekanta hade haft en gulbukad vattensköldpadda i ca.1 år, innan dem inte kunde behålla den så alternativen var antignen att avliva den eller ge bort den. Jag kom överens med dem om att jag skulle få ta över henne, och har haft henne i 2 veckor nu. Jag har aldrig haft en vattensköldpadda (eller repitiler överhuvudtaget) så allt det här är väldigt nytt för mig. Jag har läst på ordentligt, men ett problem som jag stöter på är att olika sidor/personer säger helt olika saker, och jag är inte säker på vem jag ska lyssna på.

Det första problemet jag har är när det kommer till att mata henne, de förra ägarna matade henne 2 gånger per dag, 15 pellets åt gången + frystorkade räkor och sallad. Hon är 9 år gammal, och då är det rekommenderat att man matar dem varannan till var tredje dag. Hur mycket man ska mata dem är olika beroende på vem man frågar, men jag ger lika många pellets som hypotetiskt sett skulle passa in i hennes huvud 1 gång per dag. När vi först fick henne så åt hon sallad, men nu har hon vägrat på senaste tiden, dock så äter hon allting annat (pellets, upptinade och frystorkade räkor) som vanligt. Hon vill inte heller prova på andra grönsaker eller frukter så som banan, äpple eller gurka. Hon tar en bit också spottar hon ut de direkt. Vi provade att mata henne 1 gång per 2-3 dagar men hon blev slö och verkade inte må bra alls av det, så nu matar vi henne 1 gång per dag, och hon verkar må bra. Dock så går hon på toa ca. 3-4 gånger per dag de senaste dagarna, och jag är orolig över att det är onormalt.

Ett annat (och det viktigaste problemet) är nitrin värdet i vattnet. Det blir väldigt snabbt väldigt högt, och jag vet inte hur jag ska fixa det. Det kan gå från 0,3 till 6 på mindre än 12 timmar. Vi har både ett biologiskt och ett vanligt filter, men jag är väldigt orolig över att hon kommer att bli förgiftad :/
De förra ägarna (mina bekanta) hade inte ens tagit nitrin tester så jag kan inte riktigt vända mig till de, helt ärligt talat så var de inte så seriösa…
Just nu så byter vi 50-100% av vattnet så fort vi ser att det är för högt. Först så bytte vi bara 30% åt gången, vilket var det instruktionerna rekommenderade, men det gick inte bra alls. Vi har också introducerat andmat i akvariet nu. 

Annars så verkar hon må bra, och bete sig som vanligt. Hon har inga tecken på sjukdomar eller så.

Annons:
Kedi99
2018-08-11 11:28
#1

Juste, glömde att lägga till att vattnet börjar lukta illa rätt så snabbt, vet inte om det har med det höga nitrin värdet att göra

Kedi99
2018-08-12 23:16
#2

Märkte nyss ett fel i min text, nitrit värdet går från 0,3 mg/l till 1,6, inte 6.

Upp till toppen
Annons: