Annons:
Etikettödlor
Läst 1211 ggr
jejN
1/30/19, 11:16 PM

Skäggagam - Resa bort

Hej! Jag och sambon har gått i tankar om att skaffa en skäggagam, håller på och läser en del om skötsel och så för jag vill lära mig det mesta innan jag skaffar en såklart. Men jag och sambon brukar åka bort ca 1 gång i månaden till hans familj på landet fre-sön (åker runt 13 på fredagen och kommer hem runt 14-16 på söndagen) och min fråga är då:

Kan man åka bort den perioden eller ska man skaffa någon som kommer hem och kollar till den ? Vi vill ju inte skaffa en om det gör att den inte mår bra. Hur har ni andra gjort som åkt bort över en helg ? Ge mig tips :)

Annons:
Draken
1/30/19, 11:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har visserligen Geckoödlor, men om jag skall åka bort en helg, då ser jag till att ödlorna har fått mat samma dag som vi åker. Sen klarar dem sig i 3-4 dygn om det skulle behövas.

Rent vatten är självklart ett måste, och sen brukar jag kunna lägga lite frystorkat mat i matskålen ut ifall att.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

jejN
1/31/19, 9:38 AM
#2

Okej tack för svar! :) Har grubblat lite inatt på om en gecko kanske är det bästa för oss att börja med, vad rekommenderar du för underlag i terrariet ? Läste att man ska undvika sand då dom kan svälja det och bli förstoppade. När man ska utfodra dom små liven hur stor mängd ska dom få vid sina mat tillfällen ? Tänker på syrsor tex :)

Draken
1/31/19, 1:40 PM
#3

Jag har inte så mycket erfarenhet av agamer överlag, men Leopardgeckosarna är lättare att sköta om, så de passar bättre som nybörjare. Jag vill ju ha en skäggagam, men de kräver en del mer skötsel som jag har förstått det.

Jag har balkongmatta till mina, men man kan även ha clay till dem som jag har förstått det. Sand är big NO NO. De kan få i sig sanden och då kan de bli förstoppade, och det kan betyda döden för dem.

Mina brukar få mat var tredje dag, beroende på storlek på ödlan så får de 2-3 syrsor vardera. De får även pinkisar en gång i månaden. De vanliga får 1,  Giant godzillan får två :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: