Annons:
Etikettinsekter-kryp
Läst 1002 ggr
tysttjej
3/20/19, 12:17 PM

vandrande pinnar frågor

Sen jag praktiserade i en djuraffär för några år sen så har vandrande pinnar/löv fascinerat mig. Va innan lite… inte rädd och inte äcklad men de va något som fick mig att hålla mig undan från insekter. Fått bilden av att vandrande pinnar är väldigt lättskötta. Har ett akvarium på typ 50L som bara står och samlar damm. Funkar det? Går det bra att ha ett nätat tak? Hur ofta bör man städa rent? Städar man ut helt då? Kan man ha plastväxter? Hur mycket mat ger man dom per dag? Vad är vanligaste orsaken att dom dör förutom ålder? Behöver dom extraljus?

Annons:
Twix*
3/20/19, 12:52 PM
#1

Funkar ett 50L akvarium? 

Ett akvarium funkar utmärkt åt pinnar, men som alltid beror det på hur många pinnar och av vilken art du tänker ha där som bestämmer huruvida 50L är en rimlig volym. Det är dock viktigt att se till att ha så gott luftinsläpp (så stora delar med nät som möjligt) för att förhindra mögel.

Går det bra att ha ett nätat tak? 

Ja det går jättebra, jag använder gamla spetsgardiner/myggnät och de gillar de att hänga i eftersom de får bra fäste. 

Hur ofta bör man städa rent? Städar man ut helt då? 

Många pinnar = skitar ner snabbt, främst deras urinsyra som skvätter ner väggarna i terrariet och bajs på maten. Jag har jord som underlag så den behöver jag aldrig städa, bara lägga i frysen en gång per 2a eller 3e månad för att förhindra att fler nymfer kläcks. med mina 30 st skulle jag behöva skura väggarna varje vecka.Förut när jag bara hade 5 st pinnar räckte det med att gör en storstädning ca varje månad. Då hade jag chinchillasand som bottenmaterial och silade då bort ägg och bajs varje vecka. Det beror lite på tycke och smak också när man tycker att det ser skitigt ut och behöver städas.

Kan man ha plastväxter? 

Ja det kan man, men man får se upp så att plasten inte är för tunn och mjuk . Jag hörde en gång om någon som haft en krukväxt i en vanlig fryspåse och så hade en av hennes pinnar börjat äta i sig plasten. Men jag har köpt vanliga terrarieväxter från djuraffärer och de har inte blivit tuggade på. 

Hur mycket mat ger man dom per dag? 

Detta beror också på hur många pinnar du har och av vilken ålder. Exempelvis går det åt en stor kruka sallad i veckan åt mina 30 st Vietnamesiska Annam pinnar. Jag ger aldrig mina "mat per dag" oavsett antal utan jag har alltid ställt in färdiga krukor med örter och sallad. Viktigt att dessa är ekologiska och inte besprutade med insektsgift. På sommaren kan det räcka att lägga in kvistar med gröna blad. Du märker snabbt ungefär hur mycket de äter per dygn, eller kanske mer per natt pinnar är ju trots allt nattaktiva så det är då de passar på att äta.

Vad är vanligaste orsaken att dom dör förutom ålder? 

Jag skulle säga att det garanterat är diverse problem i samband med ömsning.

De som inte krokar fast sig ordentligt och ramlar ner och sedan fastnar i detta paralyserade öms-mode går inte att rädda. De kan även hända att det är för torrt i terrariet så att pinnen inte hinner ömsa färdigt innan det gamla skinnet blir för trångt och då kan pinnen förlora ben eller få missbildningar i baken som kan leda till problem när den ska bajsa och i värsta fall dör den.

Behöver dom extraljus?

Nej inget extraljus behövs egentligen men jag använder en akvarielampa och en vanlig spotlight för att få det att se lite trevligare ut.

tysttjej
3/20/19, 2:03 PM
#2

Va bra. Jag måste nog ha något starkare nät. Har en väldigt nyfiken katt som älskar att ligga på mina hamstrars akvarium😅 Så om man har jord blir det som ett litet ekosystem där avföringen bryts ner? Har du då en uppsättning jord i frysen hela tiden så du byter när det behövs för att förhindra baby boom? Om jag vill ta klätterpinnar och annat som Decor utifrån vad måste jag göra med det innan jag sätter in det? Måste jag frysa och eller sätta i ugnen innan för att ta död på ohyra? Läste lite info på zoo.se och där står det i inköpslistan termometer och hydrometer. Är det ett måste? Temperaturen blir ju som övriga rummet. Försöker ha 21-23grader. Svårt på vintern då elementen är antingen av eller på. Kan inte styra helt. Har i värsta fall 25-26grader inne. Kan man fukta med vanlig sprayflaska eller är en sån där specialsprayflaska att föredra?

Twix*
3/21/19, 7:49 AM
#3

Ja precis det går till och med att odla i jorden …. Eller ja tills skotten blir uppätna i alla fall. Efter att jorden legat i frysen brukar evt fröer sätta igång att gro iomed att de tror att det är vår. Det vore optimalt att alltid ha en påse jord i frysen men just nu har jag så många terrarier igång att jag måste använda all jord, jag låter då pinnarna vara i terrariet utan bottenmaterial i ett dygn och sedan lägger tillbaka jorden igen. Jag har läsa att man bör skölja av växter och dyl utifrån och det brukar jag oftast göra, men det är ingenting som stör pinnarna om några småkryp skulle komma med. Sen kan man ju tänka att en spindel inte är så lämpligt om man har små nymfer tex. Men nej, ingen frys eller ugn krävs skulle jag säga. Förut hade jag en digital kombo hygro/temp som jag köpte för ca 170:- (otroligt billigt för en sådan) och den funkade bra och det var skönt att kunna ha lite koll på hur mycket man behöver spraya för att komma upp till en viss fuktighet. Det är absolut inget måste dock utan bara en smaksak. I dagsläget har jag varken termometer eller hygro i något terrarium då ovan nämnda gått sönder (antagligen pga fukt /vatten som tagit sig in). Jag använder vanlig blomspruta så inget "fancy" behövs, pinnarna klarar värme bättre än kyla så att säga så 26 är inga problem men samtidigt tål de mycket så vanlig inomhustemp trivs de bra i.

tysttjej
3/21/19, 8:49 PM
#4

Jag är lite sådär för att köpa djur i djuraffär. Är väldigt insatt i gnagarvärlden och där skulle jag aldrig i livet köpa djur i affär igen. Men tänker att skicka pinnar känns inte heller okej.

Twix*
3/21/19, 10:51 PM
#5

Jag tror att vi är insatta i samma sorts värld 😂 Finns det ingen som har vandrande pinnar lite mer lokalt? Annars kanske det räcker med att beställa ägg då slipper man själva välfärdsaspekten under resan.

tysttjej
3/22/19, 8:56 AM
#6

Verkar va väldigt dåligt med pinnar i min närhet. Förutom djuraffären. Är så rädd att göra fel om jag köper ägg så att de inte kläcks. Men hade varit spännande att börja med ägg. Även om det kan bli en lång väntan. Och om man inte upptäcker att de kläcks? Dom är ju så små.

Annons:
tysttjej
3/22/19, 8:56 AM
#7

Verkar va väldigt dåligt med pinnar i min närhet. Förutom djuraffären. Är så rädd att göra fel om jag köper ägg så att de inte kläcks. Men hade varit spännande att börja med ägg. Även om det kan bli en lång väntan. Och om man inte upptäcker att de kläcks? Dom är ju så små.

tysttjej
3/22/19, 9:30 AM
#8

Står även på den här inköpslistan på zoo.se vitaminer och kalkpreparat. Är det något man måste ha?

Draken
3/23/19, 1:23 PM
#9

#7 Om du har någon terrariemässa nära är du bor, så kan du ju kolla där om du har möjlighet att komma dit.

Utställarna brukar ofta ha vandrande pinnar och andra insekter på borden :)

https://reptiler.ifokus.se/discussions/5c752fe78e0e742a7099ba7a-reptilmassor-2019?discussions-1

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

tysttjej
3/23/19, 3:46 PM
#10

Hade jag haft en vän som skulle tänka sig köra och följa med så hade jag gärna åkt till Jönköping. Men känner ingen direkt som går med på det. Mamma har ormfobi.

Draken
3/24/19, 11:54 AM
#11

Du får fundera om du har några kompisar som skall ditåt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Twix*
3/26/19, 6:50 PM
#12

Kalkpreparat och liknande som ges till reptiler behöver inte pinnarna. Blad och örter är allt som krävs för dem i matväg. Hoppas du får tag i några! Finns en grupp på Facebooks som heter "Vandradepinnar 2.0" där finns det kanske någonstans som har nymfer på g?

tysttjej
3/26/19, 9:36 PM
#13

Får fixa akvariet först. Insåg att jag måste nog säkra ordentligt. Min katt kan inte ligga uppe på för då kommer han skaka ner dom när som ömsar. Så måste nog göra typ som ett växthus tak över själva taket🤔

Annons:
Upp till toppen
Annons: