Annons:
Etikettgiftormar
Läst 2039 ggr
Tant Grön
2019-05-06 19:43

Hur giftiga är äspingar?

En kompis hittade en massa pyttesmå huggormsungar när hon lyfte på en sak på min kolonilott. När jag var barn så sa dom att äspingarna var mycket giftigare än dom vuxna ormarna. Kan det verkligen vara möjligt? Dom är ju nästan omöjliga att se i gräset så vet knappt om jag vågar rensa där nu. Förskräckt
Sen sa dom också att äspingar kan hoppa upp och hugga. FörskräcktYrar

Annons:
Fransu
2019-05-08 06:49
#1

Jag är ingen expert. Men jag hörde någon gång att om en äsping biter så får man i sig allt gift den har, för den har inte "erfarenheten" att reglera sitt gift. En vuxen huggorm kan varningshugga, inte slösa på giftet så att säga. Men det här är ingen fakta, hoppas någon som faktiskt vet svarar.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Draken
2019-05-09 12:30
#2

Äspingar är betydligt giftigare än de vuxna huggormarna. Varför det är så, vet jag inte riktigt svaret på, men en gissning är att de är så små, så de har ett betydligt mer koncentrerat gift än de vuxna har.

Hoppa upp och bitas vet jag inte om de kan göra, men man kan hitta dem hängande från ett träd, och då kan de släppa och landa på den eller de som går förbi.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tant Grön
2019-05-09 13:32
#3

#2 Hängande från träd!! 😮😮😮

Draken
2019-05-09 14:51
#4

#3 Ja, just hängande från ett träd.  Jag har flera gånger sett att de har hängt från låga grenar i träden. Ute i stugan är det mycket huggorm, och äspingarna ser man oftast i träden, inte på marken, som ju jag skulle tycka vara normalt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Huygens
2019-05-09 14:56
#5

Edens Lustgård.

LBB
2019-05-10 14:31
#6

fake news.  Giftet är lika giftigt som de vuxnas, men de små har betydligt mindre mängd i sitt magasin…så

Annons:
Wassago
2019-05-12 22:26
#7

Rovfisk, från vilken studie har du fått dom uppgifterna? För det jag fått lära mej sedan barnsben är vad nr Fransu skriver här.. Men har ju kommit nya studier jag kanske inte har koll på.

Draken
2019-05-13 12:00
#8

#7 Har inte kollat några studier, utan det är vad jag har fått lära mig sedan barnsben. Huruvida det stämmer eller ej, kan jag inte gå ed på.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

NiklasTyreso
2019-05-21 00:43
#9

Jag tror inte svenska ormar kastar sig upp och biter, för vi har Inga hoppande lansormar i Sverige. Jag lyckades av misstag trampa på svansen (jag gick i skogen) av en vuxen huggorm för 3 år sedan och då hävde den sig upp i självförsvar och högg mig under knät. Sved rejält och blev rött. Hade mitt fotsteg hamnat en dm från ormen hade den garanterat flytt istället. Att huggormar flyr om man kommer nära dem är det vanliga, inte att de hugger.

Wassago
2019-05-23 21:13
#10

Då får jag rekommendera svar från #1

[PeterTM]
2019-06-02 16:03
#11

En liten huggorm har lika mycket minde giftkörtlar som den är mindre i storlek än vuxna huggormar och därmed alltså mycket mindre giftmängd, vilket naturligtvis också innebär att det är i jämförelse mindre farligt att bli biten av en liten huggorm än vad det är att  bli biten av en stor.

Alla andra påståenden är gammal myt. De kan inte hoppa, avståndet de når kan man lätt se i den s-formade delen av halsen, Längden på den kurvan i utsträckt form är också så långt den når. Enda anledningen för en huggorm att klättra upp i träd är när honan ska föda, den utnyttjar gravitationen så det blir lättare att trycka ut ungarna.

En huggorm anfaller inte en människa, den hugger när den tror att den är utsatt för allvarligt hot, aldrig annars. Det kostar på energimässigt för huggormen att bilda nytt gift, så den slösar inte i onödan. Giftet måste den ha för att kunna jaga sina byten, sorkar och möss. Utan giftet svälter huggormen ihjäl, giftet är inte avsett som försvarsvapen, men används som det vid livsfara för ormen.

Att en huggormsunge skulle släppa allt gift när den hugger är också en myt, dels skulle ormen behöva "tugga" när den hugger ungefär som en giftsnok, typ kobra, gör för att det skulle vara möjligt rent fysiskt, dels skulle det kunna innebära svältdöden om allt giftet gick åt i en smäll.

Det är mycket beklagligt att gamla myteroch missuppfattningar fortfarande sprids som sanningar. Varför påstå saker som man inte vet är 100% sanning.

Icke desto mindre ska man alltid uppsöka vård när man blivit biten eftersom man kan vara överkänslig.

Draken
2019-06-03 10:43
#12

#11 Jättebra skrivet och förklarat, tack :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: