Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 659 ggr
anniepold
2019-06-10 00:17

Vattensköldpaddor ska fångas in och skjutas

Hej!

Flera här har kanske hört talas om att Naturvårdsverket gett jägare i uppdrag att fånga in vattensköldpaddor och skjuta dem under juni månad, eftersom EU numera listar dem som en invasiv art. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mOW2G/forvildade-skoldpaddor-ska-fangas-in-och-dodas-i-sverige

Det gör mig så upprörd det här. Från första början att folk övergivit sköldpaddorna och sedan att Naturvårdsverket tar ett så oetiskt beslut. Finns det ingenting vi kan göra?

Sköldpaddorna kan ju inte ens föröka sig på våra breddgrader och enligt Naturvårdsverket själva har de en begränsad påverkan på ekosystemen i Sverige. http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Vaxter-och-djur/Frammande-arter/Invasiva-frammande-arter/Invasiva-frammande-arter-som-omfattas-av-EUs-forordning/Gulbukig-vattenskoldpadda/?fbclid=IwAR3Bc_APWJjozXsW-0wIsn97ONYmlAlYgVXB0etox-WWUUfAnHtfK_zWoCM#

De som har denna sortens  sköldpaddor i fångenskap sedan innan de listades som en invasiv art får ha dem kvar, så länge de inte reproducerar sig eller släpps ut. http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Artskydd/invasiva-frammande-arter-vagledning/Djur-till-handeln/?fbclid=IwAR0iS4TarlQ2x4z8efg5tZ-V2VeRVOURvfwkTvKGrZ8SYvJdbIKRlIuS2E4 Det är ju kriterier som åtminstone djurparker borde kunna uppfylla. I och med att sköldpaddorna inte förökar sig här är det antagligen inte ens ett orimligt stort antal individer det rör sig om, det borde vara möjligt att placera ut dem på landets djurparker, tropikarium och liknande.

Det bästa hade ju varit också om privatpersoner över landet med kunskaper och plats för sköldpaddorna kunde ställa upp och ta hand om några individer deras liv ut.

http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Vaxter-och-djur/Frammande-arter/Invasiva-frammande-arter/Invasiva-frammande-arter-som-omfattas-av-EUs-forordning/Gulbukig-vattenskoldpadda/?fbclid=IwAR3Bc_APWJjozXsW-0wIsn97ONYmlAlYgVXB0etox-WWUUfAnHtfK_zWoCM#

Har ni några idéer över vad vi kan göra för att förhindra detta?

Annons:
Draken
2019-06-10 10:12
#1

Finns tyvärr inte så mycket man kan göra. Jag håller med dig till fullo, de gör ingen större skada.

Det enda man, som privatperson, kan försöka göra är att skriva till jordbruksverket/länsstyrelsen och vädja om att de kan åtminstone försöka placera ut dem bland djurparkerna och även privatpersoner, sen får man bara hoppas att de lyssnar 😢

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
2019-06-15 06:48
#2

Jag håller med och tycker det är jättesynd om sköldpaddorna. Kan man typ inte starta en namn insamling för att rädda sköldpaddorna?

Draken
2019-06-15 12:43
#3

Kan kan man väl, men tror tyvärr inte det fungerar.

Vi (akvarister)  gjorde det när Äppelsnäckan skulle förbjudas, och det fungerade inte.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
2019-06-15 21:32
#4

kan det inte vara så att det var mindre personer som var/är med i akvariefiskar iFokus och det är fler som är är med i reptiler iFokus?

Draken
2019-06-16 12:54
#5

Tror inte det har någon betydelse hur många som är med. När det handlade om Äppelsnäckorna, så länkade man till en helt fristående sida med listan man skulle skriva på.

Den länken gick ut över de flesta media, både FB, iFokus, Instagram mfl.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
2019-06-16 16:02
#6

5# ok

Annons:
NiklasTyreso
2019-06-20 14:39
#7

Sköldpaddorna sprider salmonella och äter upp and-ungar (som slits sönder i bitar). Det påstås finnas en snapper i en sjö utanför Falun och de kan knipsa av en hand på en människa. Hoppas det är ett osant rykte. Det finns förökande populationer av sköldpaddor utanför New York som oxå har snö och is på vintern, så det behövs bara lite varmare växthuseffekt för att vi ska ha tusentals salmonella spridare i badsjöarna i Sverige.

Draken
2019-06-20 17:30
#8

#7 Jo, det är ju baksidan på medaljen. Jag håller med om att de kanske inte ska få leva fritt och föröka sig obehärskat, men tycker ändå det är lite väl trist att de skall avlivas.

Det finns ju många djurparker i landet som har stora inhägnade områden där de har både sköldpaddor och andra liknande djur. man skulle ju kunna, åtminstone försöka, placera dem där

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

My5665
2019-06-27 06:29
#9

Här mina saker jag tänker på om just skjutning av sköldpaddor. 1. Man kan väll höra med reptiler iFokus andvändare om dom kan text ta hand om eller vara jourhem åt en 2. Rådfrågar djurens rätt om dol kan text hjälpa eller ge stöd 3. Skriva brev till polikter

Draken
2019-06-27 16:49
#10

Det är bara att göra ett inlägg och fråga om någon kan ta hand om nån/några i deras närhet, men svårigheten ligger ju i att det kanske finns någon som både kan och vill ta in några och då kan det ju även handla om stora avstånd, och det är inte många som har råd att sitta och köra eller ta buss/bil/tåg för att hämta på utsatt plats.

Tror nog att djurens rätt gör vad de kan och lite till i frågan, men de kan inte göra hur mycket som helst de heller.

Skicka brev till politikerna tror jag inte en sekund på.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

anniepold
2019-06-27 19:15
#11

Startade idag en namninsamling. Skriv gärna under och dela vidare! https://www.skrivunder.com/protestera_mot_naturvardsverkets_beslut_att_skjuta_vattenskoldpaddor

NiklasTyreso
2019-07-12 12:48
#12

Jag vill slippa salmonella spridare och tycker vi ska vara rädda om våra sjöfåglar ungar, så jag är glad att man avlivar vattensköldpaddorna. Det är nästan Inga som vill ha vattensköldpaddorna, pluss nu har vi svenskar fått veganistiska normer som skambelägger avlivning av djur, sååå då släpper ägarna ut djuren i naturen och förstör den svenska naturen.

NiklasTyreso
2019-07-12 12:51
#13

De som vill att sköldpaddornas liv ska räddas borde själva ta hand om de sköldpaddor som hittas, så löser de problemet. Namninsamling löser inte problemet med sköldpaddor i naturen.

Annons:
Draken
2019-07-13 13:43
#14

#12 #13

Håller delvis med, tycker det är jättesynd att folk inte kan/vill ta vara på de djur de har köpt på sig, och att det på så vis blir till att fullt friska djur blir avlivade. vet man inte säkert att man kan ha kvar djuret i kanske 20, 30, 40 år, då köper man inte det djuret. Visst kan det hända saker, det förstår jag, men då är det bättre att avliva djuret istället för att  släppa ut det i våra svenska skogar och sjöar.

Samtidigt känner jag som du, jag vill inte att det skall spridas salmonella och att naturen/ekologin vi har här i Sverige blir förstörd av djur som är ganska duktiga på ,att anpassa sig till det svenska klimatet, och som dessutom (som du skriver) kan rent av utrota de inhemska djuren, bl.a sjöfåglarna

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: