Annons:
Etikettinsekter-kryp
Läst 2705 ggr
[Zingo.s]
6/14/19, 2:18 PM

Fjäril som husdjur

Kan man ha fjärilar som husdjur? Vart får man tag på dem i Uppsala?

Annons:
Taggeman
6/14/19, 3:57 PM
#1

Jo det kan man. Kålfjäril är lätt att föda upp, finns i Sverige.
https://www.wildlifegarden.se/levande-tradgard/fjarilskola/kalfjaril.html

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Zingo.s]
6/15/19, 10:14 AM
#2

#1 Kan man beställa larver eller måste man fånga fjärilar själv? ;D Jag vet ett ställe där man kan beställa larver men det är väldigt dyrt, över 300kr för fem larver. Jag trodde det skulle kosta 100kr hahaha

Draken
6/15/19, 12:25 PM
#3

Varför ha fjäril som husdjur ? Kanske dum fråga, men är nyfiken ;) 

Skulle kunna tänka mig att man föder upp och använder larverna som mat till ödlorna 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maria
6/15/19, 12:28 PM
#4

Jag gissar att de måste ha ett visst "klimat" för att överleva. Jag har besökt fjärilshus och det är ganska avancerade anläggningar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Draken
6/15/19, 12:48 PM
#5

Svenska fjärilar kan man ha i vanligt klimat i en anläggning, men börjar man prata om tropiska, då kostar det både pengar och ett väldigt slit för att få till det. Blir ju isf liknande teknik som vi har till ödlorna (värmelampor, UVB ljus etc.etc.) och det är inte billigt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maria
6/15/19, 2:12 PM
#6

#5 Fast även om det är svenska fjärilar så kräver det väl en hel del utrymme eller?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Zingo.s]
6/15/19, 4:30 PM
#7

Det är fjärilar man oftast har på skolar jag vill ha, och dom kräver inte mycket. Man får dom som larver och när dom växt klart och blivit till fjärilar släpper man ut dom i det fria. Så det blir två månader man får ha fjärilarna tills dom ska släppas ut. Tänkte att det kunde vara en kul grej att testa, inget jag vill föda upp.

Taggeman
6/16/19, 12:12 PM
#8

Man kan leta upp larver på nässlor ex. o föda upp o sen släppa ut när det blir fjärilar. Den här årstiden har nässelfjärilen sina larver på nässlor o även snart påfågels öga. Har man tur kan man finna amiral med. På tistlar kommer det att finnas tistelfjärilslarver och på krasse, kålväxter finns kålfjäril, rovfjäril som är lätta att föda upp och som blir ganska snart fjärilar.
Googla på bilder så ser du hur dom ser ut.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Draken
6/16/19, 3:23 PM
#9

#6 Jo, utrymme lär de ju behöva vare sig det är svenska eller tropiska.

Föder själv upp fältsyrsor och Dubia, och de kräver också ganska mycket skötsel (mat, vatten, renhållning,rätt miljö etc.) om man skall få dem att överleva.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maria
6/16/19, 4:06 PM
#10

#9 Det låter i alla fall spännande🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Draken
6/17/19, 12:51 PM
#11

#10 Det är det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chinesecrestedlover
7/26/19, 10:06 AM
#12

#9 Tips på hur man lyckas med syrsorna (för det är väl de svarta du menar va)? Försökte ge mig på att få de att föröka sig vid ett tillfälle…men trots att de höll på och la ägg hela tiden, så kläcktes aldrig några små för mig 😕 Jag hade de vuxna i en plastback med en mindre plastburk fylld med kokosmull som hölls fuktig och ett nät ovanpå för att förhindra att de skulle äta upp äggen. Tog ut "ägg-burkarna" efter ett dygn eller så och ersatte med en ny. Hade sedan typ. totalt fyra "ägg-burkar" i en mindre låda…och väntade på att något skulle hända…men inte en endaste liten "pinhead" syrsa😢 Vet inte om det kan ha blivit för varmt/kallt/fuktigt? Hade även värme på lådan osv. men det blev ingenting?

Draken
7/26/19, 12:15 PM
#13

#12 Jag har försökt mig på både bruna och svarta fältsyrsor. Tänkte att jag kanske skulle kunna spåra lite pengar på att ha egen odling, men det sket sig. Tycker det är svårt att få ens de vuxna att överleva.

Kollade runt på nätet, och hittade att reptilgrottan är väldigt billig på sina svarta. Så nu köper jag syrsorna därifrån. Han skickar och de är jätteväl paketerad, in te en enda död vid sista leveransen, och då beställde jag ändå 500 st.

Däremot så har jag Dubia som får ungar hela tiden, och de tar jag rätt på, så de får vara i en egen behållare.

Har även beställt 2 startkulturer med gråsuggor nu, de lär komma till veckan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Chinesecrestedlover
7/27/19, 12:24 AM
#14

#13 Ok, då är det alltså inte bara jag som misslyckats med syrsor då. Lite besviken när inga ungar kläcktes och de vuxna började dö…inte så framgångsrik odling precis😉 Tänkte som du att det kunde gå att spara pengar, men också för att slippa skicka efter eller åka långt för att köpa dyra från zoobutiken…men det gick inte så bra. Jag har också betydligt bättre framgång med mina dubia.

Uffapuffa
9/24/19, 11:59 AM
#15

Jag har ”fött upp” nässelfjärilar. I trädgården alltså. Jag plockade då brännässlor som jag såg att det satt ägg/larver på av nässelfjäril. Sedan hade jag dom i ett långsmalt terrarium med nässlorna i en smal vas. Dom äter myckeg brännässlor, så man måste plocka nya färska varje dag. Så förpuppade dom sig efter typ 14 dagar och när dom var färdiga fjärilar så öppnade jag upp så dom fick flyga ut. Det var spännande, men något man gör i maj-augusti ungefär :)

Lona
9/25/19, 10:33 AM
#16

#15, Men vad roligt! Jag har inte ens tänkt tanken på att det går, vore ju ett kul om man har lite tid och plats över. 👍 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Uffapuffa
9/25/19, 2:48 PM
#17

#16 precis! Det har blivit något jag gör varje sommar. Intressant att se och det har alltid gått bra. Terrariet behöver inte vara så stort, bara det är någon avlång behållare (vet inte exakt men ca 40x50 cm kanske med ventilation så är det inga problem :)

Upp till toppen
Annons: