Annons:
Etikettödlor
Läst 1029 ggr
Nellsbells
2019-08-11 22:55

Skogsödla

Var precis ute och gick såg då en väldigt väldigt liten skogsödla. Gissar på ganska ”nyfödd” som absolut inte såg ut att må bra så jag tog med den in för att försöka värma upp den och gav den en liten syrsa som den åt. Borde jag släppa ut den nu genast och hoppas på att den ska överleva natten eller vad ska man göra?

Annons:
Nellsbells
2019-08-11 22:56
#1

Ska också tillägga att ödlan verkar må extremt mycket bättre nu än när jag hittade den!

Draken
2019-08-17 20:35
#2

Skulle tro att det är en salamander eller liknande, det är i varje fall de enda ödlorna jag vet lever vilt i Sverige,. Eller om någon (gud förbjude) har släppt ut den får att "bli av" med den. Sånt heänder, tyvärr, visserligen mest med sköldpaddor, men jag har även varit med om andra reptiler (i huvudsak öådlor), men det är mer sällan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

NiklasTyreso
2019-08-24 02:37
#3

Man får inte fånga vilda djur i Sverige för att ha dem i fångenskap, så ödlan måste släppas ut. Det finns skogsödlor, sandödlor och större och mindre vattensalamander i Sverige. Skogsödlan är världens vanligaste och mest utspridda ödla. Den finns från västra europa ändå bort till stillahavets kust i Sibirien.

[PeterTM]
2019-09-08 16:50
#4

#2 Vad menar du nu? Salamandrar är inte ödlor, de är groddjur. Det finns tre arter ödlor i Sverige, skogsödla, sandödla och kopparödla. Det är ganska gott om små nyfödda skogsödlor nu och de bör släppas ut om man hittar en.

Draken
2019-09-09 17:05
#5

#4  Jag trodde att det bara fanns salamandrar i det vilda i Sverige. Har varken sett eller hört att det skall finnas skogsödlor som lever i det vilda 😊

Ber om ursäkt-

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: