Annons:
Etikettallmänt
Läst 940 ggr
Linblo939
2019-09-16 16:07

dvärgskäggagam vs leopardgecko

hej, jag kan inte inte bestämma mig mellan dessa två, så jag undrar vad ni hade valt, och varför Mvh Linus

Annons:
Draken
2019-09-16 20:42
#1

Leopardgecko är en lättare art att börja med, åtminstone om man räknar rent kostnadsmässigt ( I mitt tycke.)

Dvärgskäggagamen kräver mer när det gäller belysning, värme , UV och UVB.

Leopardgecko behöver du endast ha en värmematta till. De har inget krav på vare sig vanligt ljus eller UV /UVB ljus. De är nattaktiva och klarar sig på den belysning som finns i rummet där de står.

Sök på de båda arterna så du sljälv kan läsa på, då kan du själv läsa på riktigt, och efter det kan du välja, vilken du vill ha. Båda två är bra Nybörjarödlor.

Jag började med Leopardgecko för 3 år sedan, jag köpte två (ett avelspar) till en början, sen blev det fler och nu har jag 6 ;) har även En Skäggagam (ej dvärg) och 2 (snart 3) andra arter :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Linblo939
2019-09-16 23:00
#2

ok, tack är leopard geckon  roliga eller sover dem mest. hur stort  terrarium har du till skäggagamen

Draken
2019-09-17 09:51
#3

Leopardgeckon är ju nattaktiv, men mina är väldigt nyfikna när jag grejar utanför terrariet. De är framme så länge det inte finns en lampa tänt i terrariet. Jag har lampor, med de tänds bara när jag städar :)

Skäggagamen har ett terrarium på 160x60x60.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

flyingdragon
2019-09-23 13:59
#4

Mitt tips är att satsa på en Dvärgskäggagam. Som "rovfisk" säger så kostar dock förberedelserna till en sådan betydligt mer. Det som jag tycker är det mest positiva med Dvärgskäggisen är att de är dagaktiva och kan vara riktigt underhållande att titta på. Jag har i dagsläget två stycken, en tredje är på gång, i mitt tycke är det den bästa reptilen som jag har haft och jag har hållit på med reptiler i 20 år ungefär.

Har tidigare haft ett antal Leopardgeckos, den största nackdelen med dem är att de är i huvudsak nattaktiva, det finns självklart individer som även är vakna på dagen. På terraridjur.se finns det bra skötselråd till Leopardgecko och Skäggagam, skötselrådet till Skäggagam fungerar även bra till Dvärgskäggagam, den största skillnaden mellan dem är storleken.

https://www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/p_vitticeps https://www.terrariedjur.se/caresheet/lizards/e_macularius
Läs dem gärna och fundera på vad som passar dig bäst, det är den bästa arten att satsa på.
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Linblo939
2019-09-23 16:16
#5

ok då blir det pogona vitticeps vs pogona henrylawsoni.

helst vill jag ha vitticeps, vet inte varför

flyingdragon
2019-09-23 16:51
#6

Kan förstå att du lockas mer av Vitticeps, det gjorde jag oxå. Det som gjorde att jag skaffade mig min första Henrylawsoni var att den arten inte behöver samma storlek på terrariet eftersom den blir betydligt mindre. Det var betydligt enklare för mig att få plats med ett terrarie till Henrylawsoni.
Jag har aldrig haft den större arten Vitticeps så jag kan inte göra en riktig jämförelse, men av det jag vet så är de väldigt lika i sättet. Båda arterna är väldigt trevliga och underhållande, jag kan sitta och titta på min hane "Franklin" länge, och bara le.
Den enda eventuella nackdelen som jag kan komma på med Henrylawsoni är att de är lite svårare att få tag på (om du inte kan gå på en reptil/terrariemässa) och att de kostar som regel lite mer än en Vitticeps.
Nästa mässa som jag känner till är nu på lördag i Södertälje.
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Annons:
Linblo939
2019-09-23 19:24
#7

ok, blev lite sugen på Henylawsoni ,men kräver inte dvärgskäggagam mindre lampor och sånt, för hittar inte speciellt mycket skötsel ang dvärgskäggagam.

 och kan du ge mått till en adult dvärgskäggis. Längd, höjd och djup.

Mvh Linus

flyingdragon
2019-09-23 19:51
#8

Skötseln för en Henrylawsoni är nästan identisk med Vitticeps, både när det gäller belysning och temperatur, det som funkar för Vitticeps funkar även för Henrylawsoni. Det som man kan tänka på när man inreder terrariet är att Vitticeps blir betydligt större så det kan vara bra att anpassa inredningen lite efter vilken art du väljer.
Som vuxen blir en Dvärgskäggis runt 30cm med svans, om den inte blir större än just 30 cm ska terrariet ha en botten yta på minst 0,36 kvadratmeter, har du "otur" och får tag på en som blir längre än 30 cm måste terrariet ha en bottenyta på minst 0,64 kvadratmeter. Ta längd x bredd så får du fram ytans storlek.
Värt att tänka på är att detta är de minsta måtten som är tillåtna, om terrariet är större är det bara bra. Är ödlan max 30cm skall det vara en höjd på minst 30cm, blir den större än 30cm så skall det vara minst 40cm högt.
Jag vet att det kan vara ganska krångligt med alla dessa siffror, men det hela är ganska enkelt när håller på en stund. 👍
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Linblo939
2019-09-24 09:45
#9

ok, tack

Linblo939
2019-09-24 19:40
#10

ok, jag har lite vårt med att räkna ut terrarium, hur stort terrarium har du, hur mycket kostade det att köpa in allt.

Mvh Linus

flyingdragon
2019-09-24 23:54
#11

Det första terrariet som jag köpte till min Dvärgskäggis är 125cm långt, 50cm djupt och 60cm högt. Där bodde han de fyra första åren och verkade att må väldigt bra. I somras fick han flytta till ett terrarie som är betydligt större, 200cm långt 60cm djupt och 70cm högt och det verkar som om han stormtrivs.
Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag aldrig räknat på vad respektive terrarie har kostat totalt, jag har valt att köpa glasterrarier med aluminiumram, inte för att de är billiga utan jag tycker att de är väldigt snygga. Jag tror att det "lilla" kostade någonstans runt 4-5000:- , minns inte helt säkert. Det finns betydligt billigare terrarier, framförallt begagnade.
Till mina terrarier använder jag en lamptyp som kallas för "HID" den ger både värme och UV-ljus och jag tycker att de funkar väldigt bra, även om de är ganska dyra att köpa in, ett färdigt paket på en sådan lampa med tillbehör passande en Dvärgskäggis kostar mellan 1000-1500:- ungefär.  Det är det dyraste att köpa in, förutom terrariet (om man köper nytt). Jag har även ytterligare en värmelampa, den är riktad mot en annan plats i terrariet, så det finns två värmeplatser.
Sedan behövs det annan belysning som inte behöver kosta mycket, jag använder mig av LED spotlights från Clas Ohlson, funkar kanonbra och kostar 399:- för en trepack. Värmematta använder inte jag, det behövs inte i mina terrarier, jag har bra temperatur ändå.
Resten av tillbehören behöver inte heller dem kosta så mycket, ett korkrör eller två, eventuellt ett par grenar för den att klättra på. Som botten material använder jag mig av en blandning av sand och ogödslad kaktusjord, ungefär 50/50. Jag har även ett par stenar i terrariet, HID-lampan är riktad mot dessa stenar. I båda mina terrarier har jag byggt upp en bakgrund av betong, det ger ödlan lite att klättra på och så tycker jag att det ser bra ut. Jag har även några konstgjorda växter i.
Om jag räknar efter lite  så tror jag att det mindre terrariet har kostat runt 4000:- för tillbehören, då har jag inte räknat in kostnad för själva terrarie och ödla.
Tyvärr kan det vara en ganska dyr hobby, i alla fall i början när allt måste köpas in. Men det är bättre att köpa bra grejer från början, det vinner man på i längden. 🙂
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

flyingdragon
2019-09-25 00:06
#12

Tänk bara på att alla prisuppgifter är ungefärliga.
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Linblo939
2019-09-25 06:37
#13

ok,tack

Annons:
Linblo939
2019-09-25 18:20
#14

ok, jag tycker att det är lite osäkert med dvärskäggagam för mig, eller kan man läsa vitticeps skötselråd, för vill gärna ha någon sorts skäggis. Mvh Linus

flyingdragon
2019-09-25 19:06
#15

Skötselråd till en Vitticeps funkar även till en Henrylawsoni, jag och många andra använder dem som jag länkade till högre upp i tråden.
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

Draken
2019-09-26 07:24
#16

#14 Det är i stort sett samma skötsel. Dvärgskäggisen kan dock vara dyrare än den vanliga skäggagamen. Beroende på vad du vill ha för morph på den vanliga.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: