03: Allmänt om herptiler

Import av viltfångade reptiler

2019-11-05 23:19 #0 av: Turast

Hej! Har en fundering, googlat och inte hittat något klokt svar. Vad säger lagen om att importera reptiler som man fångat själv utomlands?

Är absolut inget jag kommer göra eller har gjort, var bara en sak jag och en vän diskuterade och nu vill vi veta om det är lagligt eller ej 😅 visste inte riktigt vilken grupp jag skulle lägga inlägget i

Medarbetare på Valp och Unghund ifokus!
 Peace out~    - Turast
Blogg: Unidogs

Anmäl
2019-11-06 04:14 #1 av: Pyttelite

Du har svaret på frågan här:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/andrasallskapsdjur/andrasallskapsdjurinforsel/reptilerochgroddjur.4.2b43ae8f11f64797377800070.html

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2019-11-06 09:42 #2 av: Rovfisk

Det är inte tillåtet att fånga in och hålla viltfängade reptiler. Man får importera/exportera, men då skall man har särskillda tillstånd för detta.

Tyvärr har vi för mycket djursmugglare i Sverige, de får in djuren och skriver falska cites-intyg och förfalskar tillstånd att importera djur från utlandet.

Skall man köpa reptiler, även på mässorna så skall man begära att få , av jordbrukssverket godkänd, Cites-intyg.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.