Annons:
Etikettödlor
Läst 511 ggr
Hollie1996
2019-12-19 14:46

Kan skäggagam bo ihop med andra reptiler?

Hej, antar att svaret är nej men av ren nyfikenhet så undrar jag om skäggagamar kan bo ihop med någon annan sorts reptil? Eller med andra skäggisar? Har för mig att hanar inte går ihop och att man bör ha mer än en hona om den ska gå ihop med hane?

Annons:
Chinesecrestedlover
2019-12-19 15:40
#1

Nej, arter ska inte blandas. De har inget utbyte av det utom möjligtvis stress vilket naturligtvis inte är bra.

Att ha flera individer av samma art ihop anser jag (och många med mig) inte heller ligger i reptilens intresse (för det mesta, undantag finns men som regel ska reptiler hållas en och en). Det kan leda till diverse problem, stress som kan leda till att de t.ex. äter sämre, utvecklar stressrelaterade sjukdomar m.m. plus naturligtvis risken att de skadar varandra i ex. strider om revir, gömställen osv.

Dioramabyggare
2019-12-19 17:00
#2

En person  jag känner och som själv har skäggagam och leguan berättade att de båda arterna går bra ihop.

Hollie1996
2019-12-19 22:21
#3

Okej så inte två skäggagamer ihop heller?

Denna kommentar har tagits bort.
Dioramabyggare
2019-12-19 23:55
#5

#4: eftersom jag själv inte har skäggagamer (eller andra kräldjur/reptiler) så har jag ingen aning.

Så här står det på https://www.zoo.se/skagg-agam-m-zoo-se-reptil.html#product-info-description:

"Du bör hålla din skäggagam med en partner av motsatt kön, alternativt flera honor tillsammans utan hane alternativt med en ensam hane."

Lycka till så mycket!

#1: personen jag känner berättade för mig att hennes skäggagam vid ett tillfälle "smet" från sitt terrarium för att vara med sin leguan-"kompis" i dens terrarium. Möjligen har de vuxit upp tillsammans, och därför är vana vid att vara med varandra.

Draken
2019-12-21 10:06
#6

De allra flesta reptiler är solitära, alltså vill bo själva. man skall absolut inte blanda arterna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Hollie1996
2019-12-21 13:53
#7

Okej, känns som han mår bäst ensam då? Har bara fått kommentarer av folk som inte kan reptiler att det är synd om han när han sitter där ensam.. men vill han bo ensam och det är bäst för honom så ska han såklart få göra det! :)

Draken
2019-12-22 10:58
#8

De trivs bäst ensamma :)  De lever ensamma i det vilda också, de träffar bara andra under parningssäsongen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chinesecrestedlover
2020-01-05 23:50
#9

#2 Skriver detta för eventuella andra som läser här och blir förvirrade kring detta. 

Skäggagamer och leguaner (under förutsättning att vi pratar om den gröna leguanen = den vanligaste) har HELT olika krav på miljö (ena vill bo torrt och den andra vill ha regnskogsmiljö = en otroligt dålig kombination). Dessutom så blir leguaner otroligt mycket större än en skäggagam osv. vilket gör det hela riskabelt ur den synvinkeln också. 

De flesta reptiler ska som sagt bo ensamma, det är för reptilens bästa och utan att lägga in några mänskliga känslor i det hela. Visst finns undantag men merparten trivs bäst om de får bo en och en.

Upp till toppen
Annons: