Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Berättelser Nya sajter & nyheter 01: Amfibier 02: Bilder 03: Foder 08: Filmklipp: Så funkar det! 11: Giftormar 12: Grodor & Paddor 13: I media 14: Insekter & kryp 02: Allmän info om din reptil 03: Allmänt om herptiler 15: Minneslunden 16: Mässor/Expon/Träffar 17. Nya sajter & nyheter 18: Om sajten 19: Ormar 21: Reptilshoppen - Köpes 22: Reptilshoppen - Omplaceras 23: Reptilshoppen - Säljes 24: Rösta/Tävla 25: Skorpioner 26: Sköldpaddor 27: Sjukdomar 28: Spindlar Terrarieteknik, byggen och projekt 30: Transporter 31: Trivselregler 32: Veterinärer Off Topic (annat) 34: Ätliga växter till din reptil 35: Ödlor
22: Reptilshoppen - Omplaceras

Sköldpaddor behöver nytt hem!

2019-12-29 13:08 #0 av: hungusfungus

Finns i värmland att hämta. Bodde först på min gamla grundskola i ca 6 år, blev inte ordentligt omhändertagna av elever så jag bad om att få ta med mig dem hem innan jag gick ur 9:an. Har haft dom i ca 3 år nu, och har inte längre tid att ta hand om dem, samt har resterande familj inget intresse av dom tyvärr. Akvarium, pump, värmestav, stenar, allt följer med. Dem heter Brusse och Sylvester, och förtjänar all kärlek i världen vilket jag tyvärr inte kan ge dom <3

Anmäl
2019-12-29 14:19 #1 av: molam

De där får väl inte byta hem? kan man inte ha kvar s är det väl avlivning som gäller?

Gulbukad, gulörad och rödörad får inte Flytta, kan man inte ha kvar en av dessa arter så måste dom få somna in,  Vad jag kan se på bilden så är det väl antingen Gulbukade eller gulörade du har.
Fast iof så ser man inte hela sköldisen så min gissning kan vara helt ute i havet xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus och Autism ifokus

Anmäl
2019-12-29 21:58 #2 av: Albmi

#1 en fråga från en som tycker sköldpaddor är extremt fina men inte har möjlighet att skaffa en/några än på några år och därför inte har gjort särskilt mycket research: varför kan de inte byta hem utan måste avlivas istället? Har det med stress att göra eller är det något annat?

Anmäl
2019-12-29 23:37 #3 av: molam

#2 det är bara dom tre arterna som inte får byta hem, alla andra får byta hem, dessa tre får inte byta hem för att dom kan överleva om man släpper ut tom i vårt Svenska klimat, så om dom byter hem är man rädd för att dom automatiskt ska släppas ut och sedan förstöra ekosystemet, eller nått sånt.

Anmäl
2019-12-30 02:11 #4 av: NiklasTyreso

#3 Molam, har du källa som bekräftar att de som redan finns i landet inte får säljas mellan privatpersoner?

Anmäl
2019-12-30 02:18 #5 av: NiklasTyreso

Ja, naturvårdsverket skriver att dessa sköldpaddor som räknas som invasiva endast får leva kvar hos nuvarande ägare till dess de dör, men de får inte byta ägare.

https://www.naturvardsverket.se/vagledning-handlare-djur

Anmäl
2019-12-30 10:42 #6 av: hungusfungus

Finns det annars nått annat sätt att låta dom hitta ett nytt hem? Vet att man ska hålla sig borta från djuraffärer och zoo, men finns det nått ställe där man kan lämna av djur, och bli omhändertagna, så man slipper avliva dom? Vill verkligen undvika avlivning

Anmäl
2019-12-30 19:20 #7 av: molam

#4 #5 sorry hae inte varit vid datorn idag, därav anledningen till att jag inte länkade Men du hittade så =)

#6 Svar nej, De får inte under några omständigheter byta ägare tyvärr. det är bo kvar eller brorsan har haft ett par stycken nu i två år med som han inte kan bli av med, men han är i samma sits som dig, och vill inte avliva ett friskt djur

Anmäl
2019-12-31 12:38 #8 av: Rovfisk

Såg att du hade fått bra svar, och jag kan bara hålla med :)

*Sajtvärd på Akvariefisk,,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)
*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-01-01 22:50 #9 av: NiklasTyreso

Vi lever i ett land med lagar, men myndigheterna kontrollerar (tyvärr) sällan att de som bor i landet följer reglerna här.

Den som skaffar en ny ägare till vattensköldpaddorna och sedan förnekar att han ägt dem lär knappast bli straffad.

Anmäl
2020-01-01 23:51 #10 av: Rovfisk

#9 Håller med dig där. Jag skulle önska att reglerna faktiskt följdes, i synnerhet när det gäller djuren.

Våra lagar och regler är alldeles för dåliga, inte bara när det gäller reptiler, utan när det gäller alla djur oavsett art eller ras.

*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-02-03 15:41 #11 av: Kedi99

Fast det är väl bättre att sköldpaddorna får en ny ägare än att man avlivar friska djur? Tycker att det är lite synd att lagen ser ut som den gör (med att man inte får byta ägare på sliders), men inte mycket man kan göra åt...

TS - finns det kanske någon seriös/intresserad vän eller släkting som kan ta emot de?

Anmäl
2020-02-03 16:57 #12 av: molam

#11 Det spelar ingen roll vad som är bättre, Lagen går alltid först.

Anmäl
2020-02-03 20:51 #13 av: Kedi99

#12 Min poäng var att den lagen har brister och är inte riktigt optimal, men det betyder inte att man ska bryta den. Så i det fallet så spelar det ju roll när det kommer till vad som är bättre för just själva djuren. 

Anmäl
2020-02-03 23:22 #14 av: molam

#13 saken är den att gör en sågör nästa samma sak, och nästa och nästa, och snart kanske en släpper ut djuret i NAturen och det är vad man vill förhindra

Anmäl
2020-02-04 10:22 #15 av: Rovfisk

#11 #13 Lagen är tydlig på detta område. Arten är invasiv och kan överleva och dessutom anpassa sig till vårat klimat. Det kan, i slutänden, ställa till problem för de inhemska arterna.

*Stödjer debatt ifokus

Anmäl
2020-02-04 19:25 #16 av: Kedi99

#14 #15 Absolut, men jag tror att det finns bättre sätt att förhindra det på än att man förbjuder byte av ägare. Sedan så uppmuntrar jag nu inte någon till att bryta lagen - jag påpekar enbart att jag tycker att den lagen har brister och att det skulle kunna skötas på ett bättre sätt, än att tvinga folk till att avliva friska djur. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.