Annons:
Etikettormar
Läst 372 ggr
Randomel93
5/25/20, 12:36 AM

Majsorm äter dåligt

Vi är oroliga för min killes majsorm nu. Hon vägrar äta och har vägrat i säkert två månader. Vi har bytt storlek på mus för att se om det hjälpte och hon ömsade för 2-3 veckor sedan (har svårt att säga exakt datum för när hon åt sist och när hon ömsade, dagarna flyter ihop i dessa tider) men hon är suuuperaktiv, hon beter sig som när man lagt fram en mus för att tina och hon härjar runt.. Någon som har förslag på vad vi kan göra? Är det veterinär direkt eller kan man testa annat först? Tack på förhand för hjälp!

Annons:
Draken
5/25/20, 10:59 AM
#1

Tyvärr så är denna site ganska död, men jag hoppas att kanske någon tittar in och kan ge dig bra svar.

Matvägran kan bero på olika saker, förstoppning, Öms, vantrivsel etc. Det är jättesvårt att säga exact.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

fluffis
5/28/20, 3:30 PM
#2

Hur gammal är ormen? Om den är könsmogen så kan det bero på vårkänslor. Oftast är det hanar som får det mest men även honor kan bli lite tokiga :) Om ormen är halvvuxen/vuxen och har ätit bra tidigare så är två månader utan mat ingen fara. Den kan klara sig mycket längre än det. Jag skulle inte oroa mig om jag var du.

Randomel93
5/28/20, 3:36 PM
#3

Tack för svar! Vi har kollat hennes mun som var fri från svullnad, var och hade jämn och fin färg, vi ska hålla koll på hennes vikt och testa göra ett hål i huvudet på nästa mus efter tips vi fått. Hon är minst 8 år gammal vet vi, exakt ålder är tyvärr oklart. Jag vill minnas att hon vid vårkanten betedde sig såhär en annan gång så jag tänker också att det kan ha med ljuset att göra, så vi hoppas det och håller tummarna, tusen tack för svar och stöd!

Randomel93
5/28/20, 3:55 PM
#4

Min kille som har ormen bad mig svara såhär "Kan svara att den är ungifär 130 lång. Och 9 eller 10 år gammal. Alldrig laggt ägg men inte heller tittat kön så troligen en hane" Han fick ormen av en klasskamrat i gymnasiet för några år sedan som inte ville ha henne längre, min kille har bara tagit en personens ord på ålder och kön

Pretorian
7/17/20, 12:07 PM
#5

Majsormar brukar inte va så matgnälliga att dom vägrar men visst kan det förekomma. Det är inte ovanligt att dom fokuserar på parning i dom lägena och aktiviteten ökar i samband med detta. 

Viktigt att ha färskt vatten under tiden den matvägrar.

 Vet ni inte kön och inte har kunskapen/erfarenheten  att kontrollera detta så gör inte det, då det riskerar att skada eller döda djuret av skadorna som kan uppstå.

Hur ofta har ni försökt mata?

Har det hänt förut?

Vad matar ni med?

Matar med dött?

Köpt foder från nytt ställe eller ändringar? (detta är inte vanligt bland majsormar att dom är gnälliga men det kan förekomma att vissa möss helt enkelt inte luktar "rätt", det är vanligare bland Kungspyton)

Storlek på bytet?

Förutsättningar i terrarium? 

Förändringar i terrarium/hem/flyttats nyligen?

Har ormen någonsin fått dvalas?

Har ormen tappat vikt och det är synligt?

Bifoga gärna bild på djuret och även dess terrarium.

Vad kan du berätta mer än att den inte har ätit på 2 månader, 2 månader är inte särskilt lång tid för en såpass stor och gammal orm. Tänk på att ormar inte äter på beställning i naturen eller enligt schema, det är vi människor och lathet som gör det till att matning sker tex var 7e dag osv, för att vi ska förenkla för oss och inte för djuren.

Upp till toppen
Annons: