Annons:
Etikettsköldpaddor
Läst 6947 ggr
[Catteklina]
2008-04-01 17:29

Grekisk landsköldpadda - insjunken?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har två stycken Greker här hemma, dom är jätte aktiva, skiter, äter och allt sådant. Dom får sig ett bad varje eller varannan vecka och älskar det (tror och hoppas jag i alla fall). Dom är väl 1-2 år gamla, är inte riktigt säker på ålder och vi har själv ägt dom i några månader.
Men det har hänt något konstigt med deras skal på magen, det har liksom sjunkit ihop (tror jag, minns inte hur dom såg ut innan under skalet) Jag har fått för mig att dom var någerlunda raka där undertill, men nu är det liksom helst buckligt.
Tänkte se ifall någon här inne vet vad det kan bero på?

Padda 1:

Padda 2:

Hoppas att det syns på bilderna… Det är kanske inte något fel på dom, men vill gärna veta om vi kanske ger för mycket och/eller för lite mat.

Dom har alltid Pre-Alpin och hö inne hos sig. Torkade maskroser får dom varannan dag och Roccola får dom två gånger om dagen i små portioner. Nyplockade maskroser får dom också nu (istället för Roccola) när det äntligen finnt tillgängligt! Very Happy Sen strör vi även på Nutrobal var tredje dag på "färskvarorna" som vi har läst till oss att man ska göra (?)

Hoppas att kanske någon här inne har svar på mina frågor!

MVH,
Catarina

Annons:
[Catteklina]
2008-04-01 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

 Padda 1

[Catteklina]
2008-04-01 17:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

 Padda 1

[Catteklina]
2008-04-01 17:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Padda 2

[Catteklina]
2008-04-01 17:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Padda 2

Wassago
2008-04-02 13:42
#5

E inte så hemma på skalisar, men har ett par Greker själv, var tvungen att kolla på dom och dom har inte den typen av insjunkningar av skalets undersida, (mina djur är i 12års åldern) Jag har ännu mindre kunskaper om så små ungdjur…

Förutom just det du beskriver ser dom ju väldigt fina och frächa ut! Och du var inte säker på om det har varit såhär sedan du fick dom? Men undrar ändå, skalförändringar brukar ta sin tid… Det enda jag skulle kunna tänka mej är en eventuell bristsjukdom (om det överhuvudtaget är något problem vill säga).. alternativt kan det ha att göra med vilket underlag dom har gått på, men det tror jag är mindre sannorligt. Troligare då en bristsjukdom. Är det en bristsjukdom som orsakat det hela så beror det inte på den kosthållning dom fått hos er, då det tar lite längre tid än ett par månader innan detta skulle synas på skalet. Du har inte upptäckt att skalet är mjukare eller att det känns skörare på dom insjunkna ställena?

Du får ursäkta mitt något luddiga svar då jag hellre säger för lite än för mycket när det gäller att diagnostisera en ev. sjukdom, spec när det gäller djur jag inte har riktigt så mycket erfarenhet av som med andra..

Om dom insjunkna partierna inte känns sköra/mjuka/tunna så tror jag nog att du kan avakta veterinärbessök för stunden, men fortsätt ha noggrann koll på djuren hela tiden, öka även på dosen med multivitamin och mineraler samt ge djuren fri tillgång på foder. Hur har dom det med UV-ljus? Har dom dvalats under vinterperjoden?

Väl mött/I

[Catteklina]
2008-04-03 17:44
#6

Hej :)
Jag frågade inne på ett sköldpaddsforum också och dom sa att så små djur kunde ha ett väldigt ojämnt skal, så förmodligen är det ingen fara :)
Deras skal är inte skörare på någotvis, kollade också upp det direkt ifall det var det.
Dom har ett UVB-ljusrör som täcker hela deras hem och har inte dvalats då jag köpte dom i slutet av december och kände att det nog skulle bli lite för sent att dvala dom. Kanske det som har med saken att göra?
Att dom har fått rätt föda innan mitt köp av dom är jag garanterad på då dom kommer från en uppfödare i Skåne :)

Tusen tack för ditt svar!
Mvh,
Catarina

Annons:
Wassago
2008-04-03 18:40
#7

Då så.. Var som sagt skälv lite osäker! :)

Man brukar vanligtvis inte dvala så unga djur och tänkte om en evetuell dvala hade varit påfrestande för dom.

Mina egna skalisar går ute stora delar av året, från (beroendee givetvis hur det växlar från år till år, men dagtid från april-maj och heltid fram till nån gång i slutet på aug-mitten septemer och sen dagtid så länge det är hysade dagstemeraturer. Sen får dom ett par månader innomhus innan jag dvalar dom ung. i slutet av nov. sen sover dom fram till slutet feb, början av mars å vaknar så sakta upp å kommer igång till det är dags att ha dom ute om dagarna. Funkar bra och dom får fina tjocka skal, märks att dom trivs att vara mycket ute!!

 Ha det gott!!

[Catteklina]
2008-04-04 14:33
#8

#7 Tack igen :D  Vädert tillåter det nu, så vi ska börja bygga en utebur till dom så att diverse katter och hundar inte kommer åt dom ;)
Men om du har dom ute om natten också under dom varmare månaderna, vad har du för "hus"? Där måste väl finnas värmelampor osv?

Wassago
2008-04-04 17:46
#9

Dom är helt utegående en normal sommar (på en yta av ca 6-7kvadrat, är meningen att det skall bli en stor sen på 12-15kvadrat), är det väldigt kallt och blött för årstiden så får dom däremot vara inne under morgonen och nätterna så att dom inte går i "halvdvala", men en normalsommar går dom till sina två sovplatser dom har grävt ut dom själva och ligger där till dom första solstrålarna når ena sidan, då kravlar dom sej över dit vid sex, sjuttiden på morgonen å ligger å värmer upp sej till framåt 10-11 då dom börjar beta efter föda. Sen under den varmaste timmen när solen står som högst brukar dom söka skydd under ett litet "tak" där dom även går när det regnar mycket, seen betar dom å badar ibland under eftermiddageen fram till sex ung. då dom sakta börjar dra sej till sina hålor igen.

Har till å med en kompis i Kalmartrakten övervintrat sin utomhus med gott reesultat, men det skulle jag nog inte våga mej på själv.

Skall du däremot få ungar på dom behöver dom en förlängd sommar, med hjälp av typ ett växthus el dyligt.

Crotalus-Adamanteus
2008-04-04 21:16
#10

Här kanske du kan får råd och tipps.

http://www.landskoldpaddor.se/ 

M.v.h Nicke

[Catteklina]
2008-04-06 23:33
#11

#9 Tusen tack igen :D
Förhoppningsvis är det två honor och då blir det inga bebbar ;)
Det blir att börja spika och dona ihop någonting smart ;) Dock var vädret kasst denna helgen så det blev inga första solstrålar ute för deras skull :/

#10 Tack, har läst där och frågat, men inte fått/hittat något svar om det med "huset" utomhus, så tänkte fråga Wassago när han väl tog upp utomhus-ämnet ;)

Mvh,
Catarina

Wassago
2008-04-07 00:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Det behöver inte vara så avancerade anläggningar, den på bilden var min gamla som jag hade i över sex år, några överblivna panelskivor som jag grävde ner ca 15cm, enda man måste göra är att kolla av efter tunnlar några ggr/vecka!

 Väl mött/I

[Catteklina]
2008-04-07 22:23
#13

#12 Det jag mest är rädd för är våra katter i fall dom kanske skulle bli för intresserade av paddorna, eller det är kanske ingen risk?

Annons:
Wassago
2008-04-08 10:09
#14

Mina skalisar e ju lite större än era, så i början bör man nog vara lite försiktig kanske… Mina var ca 10-12 cm i skalet när dom fick börja gå ute så här fritt, å då e katter å fåglar inga större faror för sköldpaddorna, då e det möjligen en hund el nåt liknande som kan få för sej att bära iväg dom. Men det e ju bara att göra en ram och ha ovanpå med kycklingnät el dyl. så behöver du inte oroa dej varken för katter el fåglar. Som sagt e det dom enklaste lösningarna som oftast funkar bäst å dessutom e dom billigaste, e en bra kombination! :)

Kompisen tog två pallkragar som han satte på varandra och satte nät över den översta, var bara att lyfta av vid behov, tror inte hans anläggning kostade mer än ett par hundralappar!

Vattnadal
2008-04-08 13:29
#15

Om man har katter, rävar od i närheten, eller större fåglar, är nog nät bäst att ha. En fågel som träffat liknande djur tidigare kan ha lärt sig att ta dem i klorna, flyga högt och släppa dem. Krossat skal gör att det är lätt att äta dem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Catteklina]
2008-04-08 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#14 & #15 Jo, vi tänkte på det sen, kostar inte mycket extra eller är mycket extra jobb att slänga över ett nät ;)
Dom kommer bara få gå ute på dagarna och sova inne på nätterna, väntar att ha dom ute dygnet-runt tills dom växt till sig riktigt ;)
Igår fick dom vistas ute för första gången och det blev bannemig liv i benen - Gud vad dom sprang! :D

Wassago
2008-04-08 16:53
#17

Kan nog vara bra att dom vid så ung ålder hålls inne om natten! Japp, mina brukar liva upp bra dom med när dom äntligen får komma ut!! :)

Upp till toppen
Annons: