Annons:
Etikettterrarieteknik
Läst 11437 ggr
rillesson
3/9/12, 11:35 AM

Terrariebygge till skäggagam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt bygge är gjort i 19mm MDF

Annons:
rillesson
3/9/12, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gjorde lite platåer

rillesson
3/9/12, 11:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nu blir det frigolit

rillesson
3/9/12, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nu till skapandet av lite stenstruktur. Mycket smulor blir det Foten i munnen

rillesson
3/9/12, 11:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu har cementen kommit på. Köpte finputs, hade fått tips om att använda diskborste. Men gick mycket lättare med händerna, använd diskhandskar så slipper ni gegget.

rillesson
3/9/12, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Efter putsen var det dax att få till lite färg. Köpte ogödslad såjord. Vattenbaserad halvmatt klarlack penslades på sen kastade jag på jorden lite här och där. Lade på lite mer där jag ville ha det mörkare. Sen penslade jag på jorden med mer klarlack.

rillesson
3/9/12, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Grottan är även den gjord i frigolit

Annons:
rillesson
3/9/12, 12:37 PM
#7

Belysningen består av en ramp med ett uv-rör och ett vanligt dagsljus-rör. Samt två spottar. Köpte rampen på harald nyborg, samt en keramiksockel som jag satte i en lampkupa jag hade innan. Den andra är en "sollampa" från åttitalet som jag hitta på loppis för 70kr. Borrade småhål på framsidan samt i taket. Mycket borrande blev det men blev både bra och snyggt. Glas och glidlister hos lokale glasmästaren

theraphosa
3/9/12, 1:18 PM
#8

Fint! gillar att de kan ligga i skugga oxå. Val möjligheter är de bästa =)

Men ska du inte ha sand i botten?


rillesson
3/9/12, 1:57 PM
#9

Japp, skugga kan ju va gott ibland. Den är så liten nu så jag ska ha vetekli i början så "Lennart" inte får i sig småkorn. Blir sand sen. Vågar inte sätta in "Lennart" än, är rädd han ska trilla ner från hyllan eller nåt.

theraphosa
3/9/12, 2:07 PM
#10

Haha aw en liten plutt, ja men de gör du rätt i! bättre att hålla lagom i början än för stort på en gång.


WeirdFreak
3/9/12, 2:48 PM
#11

Snyggt jobbat :D Där kommer nog Lennart att stortrivas ;)

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Westman73
3/9/12, 10:01 PM
#12

varför sand?

WeirdFreak
3/9/12, 10:23 PM
#13

Han tycker väl att det är snyggast eller nåt :)

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Annons:
Westman73
3/9/12, 10:25 PM
#14

nja kanske de men blir ju inte så naturligt för dom

WeirdFreak
3/9/12, 10:31 PM
#15

Vad tycker du att man bör ha då?

Med vänliga hälsningar Sofia och alla djuren!

Westman73
3/9/12, 10:38 PM
#16

skulle nog blandat upp sanden med torv eller täckbark.

eller kört bara täckbark.

rillesson
3/9/12, 11:08 PM
#17

Finns många åsikter om vad som är lämpligt, finkornig sand sägs fastna i magen. större sten och sand kan sättas i halsen likaså barkbitar.Så nu när han är liten och är i ett mindre terrarie så har han tidningspapper. I naturen de lever i en stor variation som inkluderar öken, grässtäpper, skogsmarker och i utkanten av regnskog. Och de förflyttar sig hela tiden. så ska man ha helt biotopiskt får man ha en mängd olika bottensubstrat. Sen spelar ju renhålling och hygien in när man väljer mtrl. Så jag har inte bestämt mig helt än vad jag skall använda.

theraphosa
3/9/12, 11:09 PM
#18

Bajset är lättast att få upp om de är sand eller torv blandad sand, tycker jag.


Westman73
3/9/12, 11:31 PM
#19

beror ju på vad man tycke e öken

all öken är inte bara sand.

marken dom lever på är ju mer kompakt än ren sand man har i terrariet.

rillesson
3/9/12, 11:38 PM
#20

Just vad jag sa " I naturen de lever i en stor variation som inkluderar öken, grässtäpper, skogsmarker och i utkanten av regnskog." Så jag har inte kommit fram till vad det blir än. Får exprimentera med lite olika blandningar

Annons:
rillesson
3/9/12, 11:52 PM
#22

Har själv varit i Australien förra året och sett vilda skäggagamer, är inte lätt att få till den hårda sanden/jorden. Men ska exprimentera lite.

Westman73
3/10/12, 12:10 AM
#23

lycka till hoppas du får till det :)

fluffis
3/12/12, 9:27 AM
#24

Vad kul och intressant med en beskrivning över hur bygget har gått till. Det ser jättefint ut! Glad

Får jag fråga om ventilationen? Det ser ut som luftutsläpp däruppe framtill. Var går luften in i så fall?

rillesson
3/12/12, 8:44 PM
#25

Ja det blev bra tycker jag. Har även lufthål i taket och reglerbara ventiler på sidorna

Upp till toppen
Annons: