Annons:
Etikettom-sajten
Läst 2590 ggr
farido13
2014-01-02 21:55

nybörjarreptil

hej jag frågade min mamma om jag fick skaffa en reptil då jag har sålt mina fåglar och hon sa kanske. Jag undrar då vad som skulle passa som nybörjarreptil till en 14årig kille. Jag vill ha en som inte tar för mycket plats.

Annons:
Marcus97
2014-01-02 22:50
#1

Eublepharis macularius (Leopardgecko) ca 20-25 cm Pareodura picta (markgecko) ca 10-15 cm Emitheconyx caudicunctus (Afrikanska tjocksvansgecko liknar lepardgeckon i levnadsätt ock storlek) Teratolepis fasciata (vipergecko) ca 10 cm Rhacodactylus ciliatus (ögonfransgecko) ca 20 cm

[Myraan]
2014-01-02 22:58
#2

Håller med #1

Tänk bara på att många arter kan leva länge, som till exempel leopardgeckos som kan leva över 20 år. Så du inte riskerar att tröttna 🙂 En äldre eller vuxen individ kan ju vara att föredra!

farido13
2014-01-02 23:21
#3

Tack hörni, då menar jag båda´.

farido13
2014-01-03 02:00
#4

Jag undrar om man kan hålla på med leopargecko för det står på sajten leopardgecko vill vara själva och är nattdjur. Är det sant. Jag brukar se på blocket annonser eller andra sorters bilder att dom är livliga på dan och att folk håller på med dom. Men om man kan det då undrar jag bara, låter dom på natten och behöver man ha lampan tänt. Jag vill inte ha så mycket ljud eftersom då har jag svårt att somna och dom äter syrsor och jag undrar om den sortens syrsor låter på natten eftersom som jag skrev förra gången att jag har svårt att somna

Marcus97
2014-01-03 02:40
#5

De e ju inge sälskapsdjur som t.ex. kanin o hamster som "gillar" att bli ompysslade, reptiler allmänt gillar inte närkontakt men visst kan man få dom handtama. Dom e nattdjur men dom(iaf mina) brukar kunna vara ute o gå nån gång på dan o fram emot kvällskvisten innan det släcks. Så som jag förstår undrar du om ödlorna låter sa e svaret nej de gör dom inte. På dagen räcker det med t.ex. en skrivbordslampa och på natten kan du ha en nattlampa om du vill men det är inget måste. Som mat funkar syrsor, mjölmask, zophobas, kackerlackor m.m. Nackdelen med syrsor e ju att när dom är fullvuxna så spelar dom och om man har svårt för ljud som du beskriver när du ska sova så kan de bli jobbigt men som sagt finns andra alternativ som inte låter Hoppas de var svar på alla frågor =) Mvh marcus

farido13
2014-01-03 03:14
#6

ja, men finns det ingen nybörjar reptil som man kan typ hålla på lite då och då?

Annons:
Marcus97
2014-01-03 03:29
#7

#6 Hur ofta menar du med då och då?

vinteralvan
2014-01-03 07:58
#8

#6 Reptiler är "tittdjur", dom ska inte gosas med. Vill du ha ett djur att "leka" med så får du välja något annat är reptil.

fluffis
2014-01-03 12:17
#9

#0

Vilka reptiler gillar du? Det har kommit förslag på ödlor men det finns ju mycket annat inom terrariedjurshobbyn 🙂

Forskning tyder på att reptiler inte mår bra av att människor håller i och rör dem. I princip alla reptiler är ensamlevande, dvs. de uppskattar inte sällskap ens av sin egen art. Många brukar jämföra reptiler med fiskar, dvs. att man tittar på dem istället för att handskas med dem.

Tjusningen med reptiler är inte att hålla på med reptilen utan att hålla på med boendet till den och se till att boendet gör att reptilen mår bra. Man ska ha rätt temperatur, se till att det finns gömställen, lampor, vatten, rätt luftfuktighet osv. Fixar man det så har man en reptil som man kan ha glädje av i många år 🙂

farido13
2014-01-03 13:08
#10

men då tror jag inte att jag ska ha en reptil😕

fluffis
2014-01-03 13:23
#11

#10

Det är tråkigt tycker jag som är ormfantast men jag tror att du fattat rätt beslut utifrån dina förutsättningar. Det är en konst att kunna säga nej 🙂

Smilla W
2014-01-03 19:21
#12

#10, Har läst igenom tråden och tycker att det är riktigt bra av dig att fatta det beslutet om du vill ha ett djur att hantera mycket. Många skulle istället bortse från djurets vilja och hantera det mycket i alla fall. Enligt mig är de bästa djuren, om man vill ha ett att hantera mycket, hund eller katt, katt är ganska bra då man inte blir lika låst som om man har en hund. Vill man ha ett vackert djur att titta på och fixa miljö/boende tilö dom fluffis sa, så är reptiler bland de bästa! :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

farido13
2014-01-03 23:00
#13

#12, tack, jag insåg att reptiler behöver kalk och att man måste hålla temperatueren bra och belysningen och allt annat. Så jag tror att jag får vänta med reptiler, tills jag är redo och fattar beslut och vet exakt allt

Annons:
Smilla W
2014-01-04 00:05
#14

#13, Låter klokt! Men när du läst på och hittat tillräckligt med information, fortfarande känner dig intresserad kan det vara något kul i framtiden. Reptiler är oerhört intressanta, och oftast långlivade djur. Som jag starkt kan rekommendera tilö den som vill ha något fint djur att titta på :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

farido13
2014-01-04 01:27
#15

ja, leopardgecko och majsorm och panterkameleont är dom reptilerna jag är mest intresserad av, men jag får vänta tills jag är redo

Hanna
2014-01-04 02:18
#16

#15 Om du verkligen är intresserad utav reptiler så vill jag bara påpeka att leopardgeckos är väldigt lättskötta. Så om du känner att du orkar läsa på om skötsel och deras levnad så är det en väldigt lätt reptil att sköta.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Cahira
2014-01-04 03:00
#17

Kolla in marsvin! De finns i många färger, de kuttrar det sötaste ljudet i djurvärlden då man kelar med dom och de kan bli väldigt tama. Läs på bara om deras foder så de får i sig tillräckligt med Cvitamin. 

Här kan du lyssna på några av ljuden de har för sig. :) http://www.youtube.com/watch?v=WAhlDoWCVhc

Lycka till!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

farido13
2014-01-04 03:18
#18

#17, vad har det där med reptiler med att göra?

#16, jag vet att dom är lättskötta och att jag klarar av att kunna läsa på om dom men problemet är att jag tycker om att hålla på med djur och jag har hört från andra här iFokus att reptiler vill helst inte kela eller är som ett sällskaps djur utan ett djur som man bara tittar på. Så det är därför jag avstår, jag har också en fråga, om man vill föda upp leopard gecko så måste man då ha uppfödare register till köparen, kan man inte typ ge leopard geckon till köparen och skriva på ett papper om när den är född och sånt? Hur mycket kan man sälja en leopard gecko minst? Vilken ras är dyrast och vackrast? Hur stort terrarium behöver 1-2 st leopard gecko?

Hanna
2014-01-04 14:14
#19

#18 Okej, då förstår jag problemet.
Det finns inga direkta måsten om man föder upp och säljer leopardgeckos. Men personligen tycker jag att det är trevligt att få ett papper där det står information om ödlan, uppfödare samt annat som kan vara bra att veta.

Pris beror väldigt mycket på morph (dvs färgvariant) samt efterfrågan.
Om du menar morph när du säger ras så vet jag inte, men kan garantera att de dyraste inte finns i Sverige.

På L80 kan du läsa om terrariestorlekar.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

farido13
2014-01-04 14:22
#20

ok

Annons:
Cahira
2014-01-04 21:22
#21

#18 Pga kommentar #10 så gav jag ett alternativ att kolla in som kan vara vad TS söker.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

farido13
2014-01-04 23:48
#22

#21, jag vet att du gav mig ett altenativ och jag skrev på #10 att jag inte vill ha nån reptil

Denna kommentar har tagits bort.
[peter54]
2014-01-05 12:58
#24

Jag har plockat bort kommentaren i #23 på grund av brott mot skrivreglerna. Till postaren säger jag att sånt tar man i PM med sajtvärden eller med iFokus-folket.

Eftersom trådskaparen förklarat att hela idén är nedlagd, finns ingen anledning att fortsätta att kommentera här.

farido13
2014-01-05 13:09
#25

#24 ok men sa hen nåt dumt/elakt

Upp till toppen
Annons: