Annons:
Etikettamfibier
Läst 1977 ggr
mejamylove
2015-12-29 19:04

Föda för små grodor?

Vad är det man ger grodor som bara blir max 4 cm? Är det bananflugor som gäller? Eller finns det något annat? Jag har hört talas som springtails men vet inte riktigt vad dem heter på svenska. Annars finns det ju babysyrsor men det är ju inte alltid butik har det så då måste man ju odla själv. Har ni några tips?

Annons:
NiklasTyreso
2015-12-31 09:34
#1

Jo, du behöver föda upp mat för att alltid ha tillgång till det hemma. Bra att du tänker på flera olika sorter, för variation ger större chans att du täcker grodans näringsbehov. Jag har inte haft så små grodor men jag vet att hoppstjärtar används till riktigt små grodor. Bananflugor är enkla att föda upp. Bönbaggar är enkla men lite hårdsmälta.

mejamylove
2015-12-31 19:58
#2

Hoppstjärtar var det ja! Skulle du säga att små syrsor och bananflugor räcker som basföda? De som har pilgift t.ex har ju bananflugor som basföda.

NiklasTyreso
2016-01-01 15:50
#3

Många skakar fodret i en påse med vitaminpulver, men det kan vara svårt med så små foderdjur som din groda äter. Matar du foderdjurens med olika sorters mat får de bättre näringsvärde. Bananflugor kan du odla på olika sorters frukter.

mejamylove
2016-01-01 22:31
#4

#3 min groda är långt ifrån liten xD I nuläget har jag en oxgroda som är så pass stor att jag kan mata allt möjligt till henne. Så stora foderdjur har jag koll på. Jag funderar på att införskaffa mig ett gäng grävargrodor som blir pyttiga och också kräver foder som är lika pyttigt :) Så i nuläget har jag inga såpass små grodor än. Jag ser över dem alternativ jag har bara om jag nu skaffar mina smågrodor :)

Upp till toppen
Annons: