Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 3816 ggr
RobinF
0

L.t hondurensis

Hej! köpte precis min första orm! :) en mjölksnok :D

Nu har jag bara lite små frågor

1. Finns det några roliga växter som jag kan ha i terrariet? Har just nu en gullranka och en ormbunksliknande växt ( får se hur länge dem håller ^^) Men det finns ett ställe i mitten som ser för tomt ut så jag skulle vilja ha nånting lite högre där.

2. Hon e på ca 45-50cm och jag köpte med 10 pinkisar, tänkte mata henne 4-5e dag är det bra? och isf. ska hon ha 1 eller 2 pinkisar?

3. Ungefär när ska jag öka storleken på mössen?

That's a cat...Not a horse.

[peter54]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Robin

1. Levande växter brukar man oftast ge upp ganska snabbt när man har nattaktiva grävande ormar. De går ner i krukan och kommer inte fram annat än på natten. När de blir lite större så stjälper de ur jordklumpen ur krukan.

Om du ändå vill försöka föreslår jag någon vedartad växt som håller att klättra i, Hibiscus, Abutilon eller Ficus.

2-3. Vid den storleken är pinkies redan för smått, du kan lätt ge 5 på en gång. Köp fuzzies eller små popcorn (hoppmöss) nästa gång.

Vilken variant av hondo är det du har?

Jag har tröttnat på de normalföärgade som bara blir fruktansvärt mörka när de blir äldre, så nu har jag ett par amelanistiska. Här är hanen.

RobinF
0

Jag har inte krukorna kvar, växterna packades ner i täckbarken med lite ogödslad jord runt om, så får vi se hur länge de står emot ^^ Ska kolla upp träartade växter, dock e bara terrariet 45 högt :/

Okej, då köper jag fuzzies! :) är det en eller flera som gäller för dem?

Det är en tangerine, kan lägga upp en bild imorrn :)

fluffis
0

RobinF
Grattis till ormköpet! 🙂

RobinF
0

Tack! :) blev ingen råttsnok ;) fanns leucistiska Texas, gick fram å kolla på den mer ca 30cm avstånd från glaset å den högg 3 gånger

RobinF
1

Här är den hittills namnlösa raringen

[peter54]
1

#2 Det bästa är ett bytesdjur åt gången, du får testa hur stort ormen klarar, det är inte farligt att testa större.

Blir det för stort så spottar ormen ut, men just hondurensis brukar vara ganska aggressiva ätare, så jag tror på stora fuzzies eller små popcorn. 

Var köpte du den?

Här är den tangerine jag hade, den ägs numera av Herpers Choice i Uppsala.

RobinF
0

Okej, använder upp mina pinkies och åker till terra zoo å köper möss på tisdag :) tänkte vänta med att mata tills på söndag, mitt jobbschema passar inte för de idag

RobinF
0

Kom hem vid 12, å kände att jag ville mata, så nu halv ett på natten fick jag henne att äta 2 pinkisar, lägger upp lite bilder så får ni se storleken på henne, å kommentera gärna om jag skulle hoppa upp till fuzzies eller gå direkt på popcorn (om det går att avgöra av bilderna).

Hon matades i ett terratlantis 30x30 terrarium (basmått) så ni kan få en liten uppfattning

ska upp om ca 5 timmar å åka till  jobbet, ska bli spännande! :)

RobinF
0

Bild

översikt på terratiets yta + ormens storlek

RobinF
0

Bild

RobinF
0

Bild

RobinF
0

Hon är för övrigt köpt på herpers choise i Uppsala, missar å svara på frågor när jag är i extas :P

[peter54]
0

Det kommer inte att vara några problem för den ormen att ta fuzzies eller små popcorn, pinkies är för den ormen ungefär som vindruvor för oss.

Det är inte optimalt att mata i en genomskinlig box, det kan innebära att det blir problem med matviljan eftersom ormen kan känna sig otrygg. Antingen ställer man in matboxen utan lock i terrariet, eller så matar man i en box utan genomsyn.

#12 Då har jag sett den tidigare när jag var dit och kollade på djuren där.

🙂

RobinF
0

Okej, suveränt! Anledningen till att hon matas i ett glasterrarium är för att ena petboxen är ockuperad av syrsor, glömde köpa en till box i fredags. I glasterrarium ska det senare flytta in ett par Orkidebönsyrsor :)

RobinF
0

Förresten, med vilka intervaller ska jag mata? 4-5:e dag eller dra ut på det?

[peter54]
0

#14-15 Du kan göra lite lufthål i en gammal 2-liters glassbox till exempel och använda den som matningsbox.

Var 4-5e dag är lagom för juveniler och dräktiga honor. Den orm du har är en ettåring och då är det mer lagom med var 7-10e dag.

RobinF
0

Okej, tusen tack! :) Kommer säkert på fler frågor längs vägen, men känner att jag har lite kött på benen

fluffis
0

Vad fin den är RobinF! Texasråttsnokar har inte det bästa ryktet så det förvånar mig inte 🙂

RobinF
0

Tack :) älskar att hon är så röd :) Blir nog en till orm senare, inne på 50/50 desert stripe kalifornisk mjölksnok, så häftiga dem med. Råttsnoken å dess humör lämnar jag bakom mig tills vidare :)

[peter54]
1

#19 Nu har du nog blandat ihop korten lite 😉

Desert stripe cali kan aldrig vara 50/50 eftersom det är den procentuella andelen svart respektive vitt man benämner, 50/50 innebär att det är lika mycket vitt som svart och så kan det inte bli på en stripe.

Det finns för närvarande 25 underarter av mjölksnok, men ingen kalifornisk. Du menar kalifornisk kungssnok och om du är inne på 50/50 så handlar det om en bandad.

RobinF
0

Hittade ett forum där det stod nånting i stil med "Lampropeltis californiae desert stripe 50/50" med en liknande bild, så antog att det va en "kalifornisk mjölksnok som hade morphen desert stripe 50/50, men jag är helt ny inom ormvärlden, har pluggat och jobbat med diverse gift/ofarliga ormar, men aldrig gått in ingående på underarter å färger/morpher, men nu vet jag de iaf! :)

RobinF
0

Men hur som haver! en sån vill jag ha haha :_)

Wassago
0

E du inne på kungssnokar hittar du ingen större kunskapsbank än Peter här i landet Robin! ;)

RobinF
2

Då ska jag utnyttja hans kunskapsbank till fullo när det väl blir dags :)

Wassago
0

Gör du rätt i!! :)

RobinF
0

Nu måste jag utnyttja din kunskapsbank Peter! Min lilla raring blev grå igår, så nu är det snart dags för hennes första ömsning hemma hos mig. Jag ser till att mossan i hennes fuktgrotta är fuktig hela tiden och rör plockar inte upp henne. Hon ska ha mat på lördag-söndag så få borde det vara klart, tänker inte plocka upp henne innan det är avklarat Är det nått särskilt som jag ska tänka på? Ni andra är självklart välkomna att svara :)

Wassago
0

Du har täckt in allt själv Robin! :) Lugn å ro å tillgång till en fuktgrotta så kommer den att sköta det galant själv! Å så fort den har ömsat är det bara att mata!

[peter54]
1

#26 Ingo hann före 😉

Ömsningsprocessen tar olika lång tid för olika ormar, en del fixar det hela på en vecka, medan andra tar två veckor på sig. Vissa ormar äter under ömsprocessen, men de flesta gör det inte.

Min åsikt är att inte mata under ömsprocessen även om man har en orm som äter under densamma. Detta för att inte riskera en dålig ömsning.

Det finns ett knep att avgöra om en orm är på väg in i öms tidigare än när den börjar bli dassig i färgen. Om man i mörker belyser ormens ögon med en ficklampa, kan man se flera dagar innan ormen blir grådassig att den är på väg in i öms genom att ögonreflexen i lampskenet blir blå.

RobinF
1

Suveränt, men då fortsätter jag så här så får vi hoppas att det blir ett fint och helt skinn:) Har för övrigt bytt till fuzzies( fick 14 gratis av en kompis) och köpte även ett 50-pack popcorn/ stora fuzzies som även illern får smaka på

RobinF
0

Hon är normalfärgad sen 2-3 dagar tillbaka, borde hon inte ha ömsat vid det här laget?

eller kan det vara så att hon har ömsat under natten, under bottenmaterialet?

Wassago
0

När en orm har klarnat tar det alltifrån 10-12 tim till upp emot en vecka.. Har en Gabon hona som kan ta flera veckor på sej när hon klarnat till och med! Det kommer när hon e redo! ;)

RobinF
0

Hittade inte henne på hennes vanliga ställe i grottan, så letade runt lite å fastnade med handen i nått lite "kladdigt". Ömset låg i botten under ena växten^^

RobinF
1

TERRARIUM GOES RAINFOREST.

Har planterat lite saker i terrariet nu. Frågade han på herpers choise om gullranka m.m. å de skulle gå bra.

Ni kan väl komma med synpunkter :)

bild nr. 1 sidovy

bild nr. 2 närbild fuktiga delen

RobinF
2

.