Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettergrodor-paddorinredningmat
Läst 414 ggr
JagÄlskarDjur4ever
2024-06-24 09:07
0

Paddor, mat, utsläppning.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Hejsan svejsan! I våras fångade jag in padd-yngel och nu har de blivit av med sina svansar.
Jag har bondat lite med dem och de har förtjänat sina namn. Då jag har bondat med dem vill jag att de ska överleva när jag släpper ut dem i MINST 10 år. Speciellt eftersom dem var de enda yngena jag hittade på mitt landställe i år (det var inga förra året och jag fångade in dem här för att se till att de iallafall kom till padd-stadiet med 4 ben och ingen svans. Gjorde samma sak förra året fast då fick jag bara tre)
För några år sedan var det HUR MÅNGA PADDOR SOM HELST på mitt landställe men de har tyvärr blivit färre och färre…
De är tama och hoppar upp i handen. Just nu äter de blomflugor och har fått en eller två maskar men jag undrar…
När ska jag släppa ut dem?
Kan jag ge dem en typ "festmåltid" innan jag släpper ut dem så att de är mätta ett tag och överlever bättre?
Vad ska jag ge dem isånnafall?
Går det att behålla dem över vintern och dvala dem själv hemma för att se om någon överlever eller ska jag släppa ut dem direkt? Jag tänker släppa ut dem nästa gång jag åker upp till Mora (där de kommer ifrån).
SNÄLLA, SNÄLLA , SNÄLLA!!! Kom inte och klaga. MAN FÅR fånga in yngel och sen släppa ut dem när de inte är yngel längre!
Tills jag åker upp till Mora, vad ska jag ha i deras nya inhägnad?
Nu har dem en inhägnad som är genomskinlig, ca 7 cm jord i bottnen, lite sten, en hamstertunnel som dem ÄLSKAR att vara i och en metallburk som förut var en champinjoner. De har också en liten grej som man brukar ha under krukor med vatten i.
Tack för att du läste! Svara gärna!

Pyttelite
2024-06-24 09:26
2

Du behöver tillstånd för att fånga och plantera ut grodor och paddor i Sverige - har du det?

https://www.sva.se/vilda-djur/groddjur/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

I Sverige är alla frilevande groddjur (alla arter av grodor, paddor och salamandrar) fridlysta och får inte fångas eller flyttas. Många arter är ...
Maria
2024-06-24 10:22
3

Det här var ju inte så genomtänkt.
Du verkar kunna alldeles för lite för att genomföra ett sådant här projektet.

Tänk på att man aldrig ska göra något med djur bara för att man själv tycker det är kul utan man ska alltid ha djurens bästa som motto.

Dessutom är det inte tillåtet som #1 visar.

/Maria

TccT
2024-06-24 13:06
3

#0 Det räcker med ganska tunt lager jord. Spraya lite med blomspruta så inte snustorrt och gärna lite större vattenskål. Var kommer jorden ifrån eg? Man får aldrig glömma ev smittrisk och vem vet vad som finns i den? Plåtburken kan du ta bort. Bäst är att släppa ut dom när andra hoppar upp. Annars blir "dina" mer utsatta för fara. Ha dom INTE över vintern. Se tidigare svaren du fått. Tanken är god men det har blivit lite fel tyvärr. Så nästa år får dom vara ifred även om det är svårt🐸🙂

• Redigerat 2024-06-24 13:09 av TccT
JagÄlskarDjur4ever
2024-06-26 19:44
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejhej igen. #1 och #2, jag har sökt runt lite och hittade lite mer info…
Enligt vad jag hittat på bilder och annan info tror jag att det är vanliga paddor.
Här är lite som jag också hittade:

Pyttelite
2024-06-26 20:00
3

#4: Om jag förstår det hela rätt så krävs det tillstånd.

Nästa fråga är varför du ska studera dom år efter år.

Vad är vitsen att fånga vilda djur när du ändå inte kan ge dom samma möjligheter som i det fria.

Vad är syftet?

[anarki]
2024-06-26 20:11
3

Som tidigare nämnt är alla groddjur i Sverige fridlysta även vanlig padda.

https://www.sva.se/vilda-djur/groddjur/

I Sverige är alla frilevande groddjur (alla arter av grodor, paddor och salamandrar) fridlysta och får inte fångas eller flyttas. Många arter är ...
Maria
2024-06-26 20:26
5

#4 Tänk efter lite…du gör detta enbart för att du tycker det är kul. Du verkar inte kunna så mycket om det hela med tanke på dina frågor och du är inte helt säker på vilken art det är.

Allt man gör gällande djur ska och bör vara för djurens bästa, inget annat.

/Maria

Mitchika
2024-06-26 20:45
1

Pyttelite och anarki, jag säger inte att ni har fel i grunden, men Naturvårdsverket har listat undantag:

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/arter-och-artskydd/fridlysta-arter/

Citerar från länken:

Insamling av orkidéer, grodor och kräldjur
Sveriges samtliga orkidé-, grod- och kräldjursarter är fridlysta i hela landet. Det innebär att man måste ansöka om dispens hos länsstyrelsen om man vill samla in orkidéer, grodor eller kräldjur för sin forskning, eller för något annat syfte.

Vissa begränsade generella undantag finns för de vanligaste arterna av grodor och kräldjur. Det är till exempel tillåtet att samla in lite rom av vanlig groda, vanlig padda och åkergroda för att studera deras utveckling. Om man sedan släpper tillbaka dem på samma plats som de samlades in.

Jag tolkar det dock som att det är tillåtet att samla in lite rom från dessa arter och föda upp i studiesyfte, inte enbart för sitt eget nöjes skull år ut och år in. Sen så måste man också vara tillräckligt kunnig för att säkert identifiera att det rör sig om någon av dessa tre arter.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

Alla orkidéer, groddjur, kräldjur, fladdermöss och vilda fåglar är fridlysta. Ytterligare 43 växt- och djurarter är fridlysta i vissa län.
Pyttelite
2024-06-26 20:53
0

#8: Jag förstår fortfarande inte TS syfte.

Studier måste ju trots allt ske med någon form av grundkunskap inte bara att samla in för att se om de överlever.

Jag tycker att det är ett grymt experiment och det kan diskuteras om det är den här typen av verksamhet man får tillstånd till.

För övrigt finns referens till SVA ovan.

• Redigerat 2024-06-26 20:56 av Pyttelite
Mitchika
2024-06-26 21:05
0

#9: Från TS inlägg i #0 så ser jag tecken på en välmenande avsikt. Hen skriver att det brukade finnas "hur många paddor som helst" där tidigare, men att dom nu nästan försvunnit. Jag tolkar det som att syftet var att försöka rädda några yngel och föda upp nya paddor för att försöka hjälpa populationen där lite med färdigutvecklade, större djur.

• Redigerat 2024-06-26 21:09 av Mitchika
Pyttelite
2024-06-26 21:09
2

#10: Det är inte en räddande verksamhet som TS bedriver och det är inte ngn uppfödarverksamhet som det ges tillstånd till.

Mitchika
2024-06-26 21:12
3

#11: Det kan jag hålla med om. Jag beskriver enbart hur jag tolkar avsikten, syftet och tankarna bakom det hela baserat på vad TS skriver.

[anarki]
2024-06-27 05:27
3

#8: Samtidigt vill TS behålla dom och dvala dom under vintern vilket inte är okej.

Sen finns det lokala föreskrifter i olika län och i Dalarna måste du ha tillstånd att fånga in fridlysta arter.
https://www.lansstyrelsen.se/dalarna/djur/hotade-arter/dispens-for-fridlysta-arter.html

Mitchika
2024-06-27 11:13
4

#13: Jag tror inte att TS vill eller planerar att behålla dom över vintern, utan det kändes som en orolig undran av rädslan att sju små groddjur som hen knutit band till är för små för att klara sig ensamma därute och därmed om det finns något extra hen kan göra för att öka chanserna för att överleva.

Som du skriver så är det varken okej eller lagligt och därför inget alternativ. Det krävs också en väldig kunskap för att kunna dvala groddjur korrekt.

Det är jättebra att du informerar och delar länkar. Det är inte lätt för en 12-13-åring att hitta rätt information om vad som faktiskt gäller överallt. Speciellt när en så pålitlig instans som Naturvårdsverket säger att det finns undantag för vanlig padda, vanlig groda och åkergroda utan att ens nämna att detta kan skilja sig från län till län.

När jag var i TS ålder hade jag absolut trott att det som Naturvårdsverket säger gäller överallt och inte haft en tänkte på att olika län kan ha egna, lokala föreskrifter. Vilket gör det ännu viktigare att du informerar om det.

• Redigerat 2024-06-27 11:33 av Mitchika
Mitchika
2024-06-27 13:33
2

anarki, på hemsidan som din länk ledde till så finns det en mailadress för att kontakta en naturvårdhandläggare i Dalarnas län. Jag var för nyfiken på det hela så jag skickade ett mail och frågade vad det var som gällde i Dalarna och fick ett svar:

"Hej!

Ja, det är inte lätt att förstå den här lagstiftningen ibland. Det står så här i artskyddsförordningens 11 §:

11 § Trots förbudet i 6 § får i fråga om kopparödla, mindre vattensalamander, skogsödla, vanlig groda, vanlig padda och åkergroda

1. ägg (rom) och larver (yngel) samlas in, om
    a) det sker i liten omfattning för studie av äggets eller larvens utveckling till djur,
    b) det insamlade materialet eller, när det har utvecklats till djur, djuret snarast återutsätts på den plats där materialet samlades in, och
    c) insamlingen inte har något kommersiellt syfte, eller
  2. enstaka exemplar tillfälligt fångas in för studie, om exemplaret inte flyttas från den plats där det fångades och snarast släpps tillbaka på den platsen.

Så ja, det är tillåtet, i liten omfattning, att samla in rom/yngel från vanlig padda om du släpper ut dem på samma plats när de är färdigutvecklade."

Länk till Artskyddsförordningen som det hänvisas till:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/artskyddsforordning-2007845_sfs-2007-845/

Så länge som TS släpper ut paddorna igen där hen samlade in dom som yngel så har TS inte gjort något olagligt.

Pyttelite
2024-06-27 13:53
1

#15: Vad är det som ska studeras när det sker upprepade gånger och man pratar om bonding, övervintring och hur många som lyckas bli vuxna.

Låt paddorna leva i sin ursprungsmiljö utan den här typen av upprepade experiment.

TccT
2024-06-27 15:24
1

#15 Efter svaret på den frågan vet då alla att det inte var olagligt. Lite synd iofs men ok.

#16 Känns inte som ett experiment. En vilja att hjälpa paddor men det saknas lite kunskap. Tror inte att hen är så gammal heller så man får nog tänka på det oxå. Hen har nog insett att bättre låta dom vara ifred ändå nästa år🤞

Draken
2024-07-29 10:56
2

Tro att TS syfte är att hjälpa Paddstammen att överleva. Det är inte förbjudet och jag tycker att hen gör en bra sak. Så länge hen är noga med att släppa ut paddorna där de infångades ser jag inga problem med hens handlande.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Pyttelite
2024-07-29 11:22
2

#18: Jo att hjälpa paddstamnar att överleva är i allra högsta grad förbjudet och får inte hanteras av privatpersoner.

Vad som är tillåtet är att vid enstaka tillfällen studera en grodas förvandling men det här är upprepade försök och det finns ingen anledning att bruka båld mot naturen.

Vilken grodor och paddor hör hemma i naturen inte i våra ”vardagsrum”.

Paddbeståndet har naturliga fluktuationer och bara för att man inte ser några ett år kan ha helt naturliga orsaker.

Vill man hjälpa hotade djur är den bästa hjälpen att skaffa sakkunskap och inte agera självständigt- det gynnar ingen vare sig djur eller människa att handla obetänksamt.

Sen må TS ha vilka goda föresatser som helst.

Draken
2024-07-29 11:53
1

#19: Nu handlar det inte om tusentals, utan det är någon enstaka, så jag förstår inte varför du ser det som ett så stort problem ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Pyttelite
2024-07-29 11:56
1

#20: Nej det handlar inte om tusentals men ett upprepat experiment.

Räcker det inte en gång och varför stressa eller till och med döda djur i onödan?

Det framgår oxå att TS inte är speciellt kunnig på att ta hand om djuren och det är väl lite väl sent att inse det när man upprepar något man tidigare gjort.

Vad är det som ska undersökas?

TccT
2024-07-31 13:21
0

#19 Det är väl bra om amfibier får lite hjälp ändå. Men tar man in även om bara 10st måste kunskap finnas såklart. Ett experiment är det ju inte men lite dåligt planerat försök att hjälpa.
På platser där t ex paddor korsar vägar och slaktas hjälper folk dom över vägen. Det är ju ett sätt att rädda bestånd men inte ok alltså? Förbjudet helt enkelt?

• Redigerat 2024-07-31 13:27 av TccT
Pyttelite
2024-07-31 13:49
0

#22: Ja det är förbjudet att privatpersoner föder upp vilda groddjur - de är fridlysta med undantag att man får fånga yngel för att studera och då gäller det att släpper ut på samma plats som man fångat.

TccT
2024-07-31 15:11
0

#23 Vem vet. Att hon tar in några st kan ju leda till ett ökande intresse och kanske livslångt engagemang när det gäller arbete med djur. Försöker tänka väldigt positivt och långsiktigt🙂
När folk hjälper t ex paddor på väg till lekplatser som slaktas när dom måste korsa vägar. Det är ett sätt att hjälpa bestånd. Undrade om du anser det förbjudet? Ingen uppfödning men hjälp av privatpersoner för lokala bestånd att överleva.

Pyttelite
2024-07-31 15:24
0

#24: Det är möjligt men det är inte vad lagen säger och det är inte ett sätt att hjälpa ett bestånd att överleva som heller troligen inte är hotat.

TccT
2024-07-31 18:23
1

#25 Alla överkörda honor på väg till leken ger färre nya vuxna som kan leka. Klart att det påverkar ett bestånd när det händer år efter år. Sen får man hoppas att själva lekplatsen inte förstörs.

Achatina
2025-08-05 03:10
0

Jättegammal tråd men inte direkt sett nån som nämnt det innan men om TS kunnat göra sin sommarstugetomt mer paddvänlig så hade hen ju hjälpt sin paddpopulation på traven utan att fånga in dem som husdjur och kanske eller kanske inte begå brott på kuppen. Tex genom att gräva en liten naturdamm utan fisk så har de ett säkert ställe att lägga äggen på, svala buskage och rishögar att gömma sig under på dagen, fuktiga platser, så in inhemska blommor så att det lockar pollinerare vilka paddorna sen kan kalasa på osv.