Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 2158 ggr
viciouscircle
0

Längd på majsorm

Nu vet jag att ormar kan växa väldigt olika beroende på individ osv.. Men på ett ungefär. Hur långa brukar majsormar på 1.5 år vara?

Smilla W
0

Det beror på hur mycket du matar den. När jag skaffade min första majssnok var jag lite oerfaren och gick efter vad uppfödaren sa, under en lång period fick han ganska mycket mat och växte snabbt. Än idag är han i ganska kraftig hull med väldigt litet huvud i förhållande till kroppen och är 115,7cm lång. Vid ett och ett halvt års ålder tror jag om jag minns rätt, att han var kring 80-85cm.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

viciouscircle
0

Mm okej :)
Jag fick hem min första majsorm idag nämligen.. Han är 1.5 år och ca 1 meter :S Tycker nämligen han kändes vääääldigt lång för sin ålder. Därav frågan ^^

Fått rekommendationen att mata med 1-2 vuxna möss var 14e dag.

Smilla W
0

Nejdå, han är helt normal :)

Honor brukar dock bli lite större än hanar. Matnignsråden verkar bra, men jag hade nog börjat med en i veckan, det är inte säkert att han vill äta två samtidigt.

MVH, Smilla

viciouscircle
0

Va bra :)Fick väl en liten chock när han sträckte ut sig i terrariet ;) Dom ser ju så mkt mindre ut när dom är hopslingrade!

Han fick en mus idag. :) Som jag förstod det så brukade han mata honom med 2 ganska tätt inpå. Tänkte att jag kanske kunde erbjuda honom en till i morgon isf?

Eller så avvaktar jag 1 vecka, som du sa. Känns som dumt att stoppa i han massa mat nu på en gång och hantera för mkt.. med ny miljö och allt.

fluffis
0

Grattis till majsormen! 🙂

Det finns ett ganska stort spann över vad som är "normalt" med längden på ormar/majsormar. Ofta accepterar majsormar att bli itryckta nästan hur mycket mat som helst men bara för det så betyder det inte att man ska göra det tycker jag. Tyvärr är det många (ofta uppfödare eller de som fått råd från uppfödare) som har fokus på att deras ormar ska växa så snabbt som möjligt för att kunna bli stora och sättas i avel så tidigt som möjligt, men själv är jag av den uppfattningen att lagom är bäst. Ändå finns det ett stort spann av hur mycket man kan mata inom rimliga gränser. Därför tycker jag att du inte behöver vara orolig över din majsorm även om den kanske är lite längre än de flesta i den åldern 🙂

Majsormar ska ha mat med lagom mellanrum, inte dagarna efter varandra. Antingen matar man med två byten vid samma matningstillfälle eller så väntar man till nästa gång. Ju yngre ormen är ju oftare matar man… Mina majsormar som fyller två år den här sommaren (om din majsorm är 1½ år innebär det att den är född kring nyår och det är ovanligt, de allra flesta föds på sommaren) får mat ungefär var 8e-10e dag och de som är tre år och äldre får ca var 12e dag. Vilken storlek man ska ge på bytet lär man sig efterhand. Jag ändrar bytesstorlek när jag tycker det behövs.

Om det hade varit jag som skulle matat din majsorm så hade jag nog börjat med en mus var 8e-10e dag och sen ökat på efter typ två månader om det gått bra.

Smilla W
0

Min majssnok som är 4 pr nu får mat var 7:e till 21:e dag, ibland en i taget och ibland två. Jag har hört någon gång att det är bra att variera matschenat, de äter ju inte vid exakt samma tillfälle varje vecka i naturen.

MVH, Smilla