Övergödd vs Undernärd
Det finns folk som matar för snålt - och sen finns det folk som matar för ofta.
Här är ett exempel på en som fått för mycket mat i sina dagar hos sin första ägare - jag är nummer tre i ägare.
Längre ner kommer en orm som är undernärd.
---
Tösen heter Medusa, Normal Stripe, ca 5-6 års ålder och har alltid gått ensam. Lugn och hanterbar men märks tydligt att varje gång man öppnar lådan så tror hon att det är matdags (hon sitter i en karantän-låda). Inte huggit eller så men märks på beteendet hon har. Efter en stund så kan man lätt plocka upp henne och jisses va degig och tung hon är!
Ca 1.1kg i vikt
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Sen har vi en tös till här hemma som jag köpte på Arken Zoo, tösen är kläckt på naturbruksgymnasiet år 2012, skulle tippa på kanske Juni-Juli någon gång.
Vad dom säger på Arken Zoo så har dom matat 1 ggr/vecka men dom var lika stora som nykläckta juveniler… Så jag tror inte på den saken.
Iaf - hur lugn och fin som helst. Hade tittat på henne i flera månader tills jag fiskade upp min plånbok, tog en låda och plockade ut henne så hon fick följa med hem! Började mata henne var 3e dag, har sedan gått till 4e dag och nu är det ungefär var 5e dag med relativt stora pinkisar.
Vikt-historia:
2013-03-27 ca 9 gram
2013-04-15 13 gram
2013-05-21 24 gram
2013-06-15 28 gram
2013-07-05 40 gram
Här är en nytagen bild då hon kom hem till mig.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Härliga färger på första, verkligen! :) Det är trist med folk som inte kan läsa på om djuren de skaffar, övervikt är ju lika mycket djurplågeri som undervikt, även om det verkar mer accepterat. :/
Men du har gjort ett väldigt bra jobb med den sista. :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Ja hon är riktigt härlig med sitt röda och gula på sidorna =)
Jo tyvärr så är det ju antingen eller när man inte läser på om djuren tyvärr :/
Tack! Hon har lång väg kvar tills hon blir stor å fin men med tålamod och rätt födo-intag så blir hon nog det till slut! :D
-Albert Einstein
Härlig färg på den stripade men jag skulle inte tippat på att det var en normalfärgad. Som jag redan sagt i ett annat forum så tycker jag det är ett bra initiativ av dig att lägga ut sådana här bilder
Det snackas ofta om undernärda ormar men övergödda ormar är i minst lika mycket behov av upprättning.
Det finns två sidor av problematiken runt felmatade ormar, lite så att frågan kan diskuteras på "för-och emot"-nivå.
Generellt sett innebär själva hållandet av djur i fångenskap en form av övergödning eftersom vi vill våra djur väl och matar därför med förhållandevis jämna mellanrum och med förhållandevis mycket mat. Så sker inte i naturen och följden blir att fångenskapshållna ormar alltid är större vid jämförbar ålder än vad vilda exemplar är.
Om man övergöder så som exemplet här i tråden, finns mycket stor risk att ormen dör en för tidig död till följd av övermatningen, exempelvis genom leverförfettning.
En undernärd orm å andra sidan, kommer inte att få några fysiologiska men av undernäringen om ormen väl kommer ur situationen levande och tas bättre om hand. Generellt kan man våga säga att undermatning inte nödvändigtvis är farlig så länge ormen ändå får mat, även om det är för lite mat.
Undermatning är mycket vanligare än övermatning och exemplen på ormar som matats med pinkies upp till 2-3 års ålder är många. De ormarna dör inte av att de fått för lite mat, de blir bara mindre som vuxna, medan övermatade ormar ofta dör för tidigt.
10# Tack Fluffis! =) Ja jag tyckte hon såg ut som en Amel Stripe men näddu - fick tillrättavisning att de var en Normal Stripe haha :P
11# Du har så rätt Peter! =) Har två stycken undernärda ormar här hemma som har växt på sig väldigt fint på kort tid och jag hoppas att Medusa slipper gå en för tidigt död till mötes :)
-Albert Einstein
Det lär ju finnas både undernärda och övergödda ormar lite här och var men det som retar mig är att så fort folk ser en bild på en orm som är lite smal så är det "stackars orm", "så ska man inte behandla en orm" eller t.o.m. "djurplågeri" etc. När det gäller ormar som är lite tjocka så hörs ofta "kraftig och fin", "välnärd" etc, speciellt när det gäller honor. Lagom är självklart bäst och det finns ändå ett hyfsat stort spann på normalvikten.