Skogs- eller sandödla?
Hej hej!
Såg denna lilla filur i ett litet nedsänkt fönster (har bl.a. sett massa paddor, grodor och t.o.m sorkbebisar där så man kan väl säga att det är ett terrarium hoho) och undrar nu vad det är för ödla? Har förstått att det finns 3 arter i Sverige, och kopparödla är det ju inte. Läste att Skogsödlans bebisar var nästan svarta, så är det en typ missfärgad skogsödla? Sandödlan har ju vad jag förstått ett mönster men deras ungar kanske inte har det?
Åh, vad vet jag, hoppas att någon kan identifiera denna söta filur :D
Min andra fråga är om jag bör släppa ut den, alltså ta ut den ur nedsäkningen. Den kryper alltså fram ur jordhålor! Det bor en vad jag förmodar vara en vanlig åkergroda, och de kan väl inte äta upp varandra?
Jag tippar på Lissotriton vulgaris :)
Definitivt en liten salamander som #2 redan skrivit. Alltså inte alls en ödla, utan ett stjärtgroddjur.
Jag tycker att du ska ta upp den ur nedsänkningen om det är så att den inte kan ta sig upp själv. Släpp den på någon skuggig/fuktig plats med gott om bråte och gömställen i närheten.
Om det finns fler djur därnere som inte kan ta sig upp, borde du hjälpa ut allihopa.
🙂
Aha! En salamander… antar att den ramlat ner i nedsäkningen då? Min mormor säger att de kryper fram ur jorden men jag är tvärsäker på att de ramlar ner.
Typiskt att jag då åkt iväg från mitt landställe där detta är… får se när jag åker tillbaka dit så jag kan ta upp de små :/ usch får lite dåligt samvete nu men jag hoppas den klarar sig?!