Blandade frågor
Hej! När man pratar om reptiler ser man oftast att folk skriver 0.1 eller 1.0 Vad står för vadd egentligen? En annan sak jag har funderat lite över är regnbågsboer, är de någon som har erfarenhet av dessa? Hur stort bör terrariet vara? Jag har sett att vissa påstår att de är marklevande medans andra säger trädlevande, men jag har för mig att det är marklevande som stämmer. Tacksam för svar!
MVH, Smilla
Medarbetare på Snäckor iFokus
Första siffran står för antal hanar, andra för antal honor. Står det tre siffror, tex 0.1.2 så är den tredje för antal okönade. (Ofta juveniler ) :)
Regnbågsboor vet jag inget om så jag hoppas någon annan kan svara på det. :)
Hej!
Den första siffran betyder hane/hanar och den andra siffran hona/honor (typiskt att killarna alltid ska vara först 🙂). Det finns en artikel här: http://terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=5.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av regnbågsboaormar men jag är ganska säker på att de är marklevande. Storleken på terrariet beror ju på hur stor den är och om du vill skaffa en vuxen eller yngre.
Oj, vad söligt jag skriver. Nitra98 hann före 🙂
Tack för svaret båda två! Juveniler är ju också något man hör ganska ofta, vet att det är ungar men betyder det en speciell sorts ungar eller gäller det alla? :)
Regnbågsboer blir upp till två meter och enligt jorbruksverket, L80, är minimåtten 1m² men jag tycker nog att det känns lite litet. Det är ju minimått så :)
MVH, Smilla
Medarbetare på Snäckor iFokus
#4 Juvenil betyder "ung", i engelskan säger man "juvenile" om omyndiga personer. Det finns alltid en slags vedertagen terminologi inom olika intresseområden och bland hobbyherpare brukar man säga "adult" om vuxet djur, "subadult" om halvvuxna icke könsmogna och "juvenil" om ungar.
Det finns många olika arter av regnbågsboa. De flesta är marklevande, men exempelvis den röda regnbågsboan, även kallad brasiliansk regnbågsboa (Epicrates cenchria cenchria), klättrar i någon utsträckning, men de har ingen gripsvans som trädgårdsboan (Corallus hortulanus) har.
Den röda regnbågen är den som blir såpass stor som 2 meter. Den bruna regnbågsboan, även kallad colombiansk regnbågsboa (Epicrates maurus), blir inte 2 meter, oftast blir den 1,3 - 1,4 m.
har snart Epicrates cenchria cenchria till salu :)
a härligt
hur gamla är dom och vem e uppfödare på dom?
jo men han lär ju ha papper på dom iaf vilken uppfödare det är på dom.
och vem va det då?
om den kanske kommer från mig eller en kompis