Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: insekter-kryp
Läst 3379 ggr
Cham
0

Hoppsan ja.. syrsor överallt.

Hej alla! Jag har ett problem med rymmande syrsor.. 
Jag är ju en människa som köper in större parti av syrsor så jag har det hemma, ibland kan det hända att någon är på rymmen när man ska plocka fram och mata ödlorna, inget större problem tycker jag men nu är det som så att jag har varit lite ovanligt klumpig idag.
När jag skulle ta fram lådan som jag förvarar syrsorna i så tappar jag hela lådan med drygt 80-100 syrsor i. Har nog 25-30 syrsor infångade men resterande är på rymmen fortfarande.
Hur gör jag? Kommer detta vara något problem i längden? Kommer dom att överleva, föröka sig samt förstöra väggar möbler m.m?
Bör jag ringa anticimex eller liknande skadedjursutrotrare?
(Bor i lägenhet)

Har ni varit med om något liknande och hur tog ni hand om problemet?
Tacksam för svar! :-)

VildaVittra
0

Anticimex är nog lite väl, jag skulle spraya med ex radar först, om det är icke inhemska syrsor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[dynamitella]
0

Då får du en lika rolig kväll som jag :( Mitt inlägg är precis under ditt.

Cham
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Ja det tycker jag också faktiskt. Är osäker på vad den heter, ökensyrsa, hussyrsa? (bild från google)
Hur länge bör jag undvika att befinna mig i lägenheten med en sådan spray. Hur gör jag med djuren?

Cham
1

#2 Oj, då var jag tydligen inte ensam om det. Ska läsa inlägget snart.
Får försöka fånga in så många som möjligt under natten innan killen kommer hem från jobb(nattjobb) då han är extremt känslig när det gäller insekter :P

VildaVittra
0

Det står på flaskan hur länge det ska verka.

När jag glömde stänga till ett fönster och hade några miljoner översvämmingsmyggor inomhus (jag skojar inte), så tejpade jag igen till terrariet så det blev lufttätt och öppnade inte förrän jag vädrat ut. För det var ju bara ett par timmar eller så.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[dynamitella]
0

Du kanske kan sätta ut en fälla av något slag? Exempelvis någon mat de gillar i en låg pappkartong, och sen släcka ljuset och vänta.

Läbbigt :(

Cham
0

#5 Tack för tipset, får bli att köpa sån imorgon när affärerna öppnat.
Usch, det kan ju inte ha varit en trevlig upplevelse.. 
#6 Ingen dum idé.. ska sätta ut det redan nu och se om jag lyckas rädda några syrsor under natten..

Nooon2
0

Hej, ovanstående tips löser kanske problemet… men jag bifogar mitt tips ändå. När jag har haft någon syrsa lös så har jag lagt ut sådana där superkladdiga plastremsor som man egentligen klistrar i fönstren för att fånga flugor. Man får akta sig för att trampa på dem! Megakletigt lim på dem! Tydligen är de lockande inte bara för flugor utan för syrsor också. I vart fall har jag fångat två! :P ;) syrsor på det viset. …men jag har inte haft fler än så på rymmen så bättre testresultat kan jag inte presentera.
…men det blir inga räddade syrsor på med den här fångstmetoden.