Kvalster! Hjälp?
Jag behöver akut hjälp, därför spammar jag forumen på en och samma gång. Jag ber om ursäkt för detta.
Jag har fått kvalster i mitt sovrum! Detta kommer ifrån min Dubia-odling! Jag öppnade skåpet till dubiorna (de går i en stor låda med ett slags nät/tyg som ventilation i detta skåp). Och till min fasa ser jag hur lådan kryllar av kvalster på väggarna! Jag har tidigare sett enstaka sådana i substratet, och har då genast tvättat kackerlackorna och bytt låda. Men nu, på någon vecka, har det alltså exploderat!!
Nu till saken. Jag upptäckte att det även simmar kvalster i vattnet hos mina klockgrodor (som står precis under skåpet), och även i mitt DRICKSGLAS på skrivbordet. Jag fick absolut panik och har nu plockat upp grodorna som bor i vardagsrummet i en petbox, sen slängde jag ut allt på skrivbordet och slängde hela lådan med dubia och allt i en sopsäck.
Jag har efter det sprayat allt med sprit och saltvatten för att ta död på vad jag kan. Men det kliar i hela mig, och jag kommer inte bli normal i huvudet igen förrän jag steriliserat hela mitt sovrum.
Vad för medel kan jag använda för detta bruk? Jag har akvarium och crested geckos i rummet också, och vill självklart inte skada dessa i processen.
Har du bilder på kvalstren/krypen? Vilken färg och storlek har de? Har de något särskilt beteende (exempelvis hoppar eller dylikt)?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Kolla upp om du kan använda virkon som finns på granngården, det använder man när man får kvalster hos höns.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack. Jag tänkte en sekund på "Virkon S" då någon använt det i sin reptiltank.
Hmmm, står inget om kvalster på produkten (jag har aldrig drabbats) men tipset är fortfarande granngården, de lär ju kunna hjälpa dig.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Har aldrig fått kvalster så jag är inte till så stor hjälp.. men hoppas det löser sig! Känner din panik.. lycka till
Jag har lugnat ner mig nu :) Läste om kvalsterna, och det är ingen speciellt dum sort.
De dör av sig själv efter 4 veckor, och överlever inte om det inte är mycket fuktigt och mycket mat.
Så jag ska dammsuga alla lådor och hela rummet, samt rengöra alla ytor. Sen får de dö av av sig själv :)