Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 910 ggr
[Murvel]
0

Landsköldpadda, frågor.

Hej!

Min kompis har två små landsköldpaddor. De har en hyfsat stor innebur med lite föremål ("hus") och två grunda skålar vatten, samt värmelampa och några cm sand. Uteburen var också en bra storlek, men utan några "tillbehör" förutom gräset den står på. Sköldpaddorna är snart ett år gamla.

Jag har två frågor.

1) De är väldigt lugna. Grävde ner sig i gräset och låg där, eller gömde sig under ett hus i inomhusburen. Typ rörde lite på fötterna som om de låg och "paddlade", men gjorde inget mer. Är detta normalt? Det var dagtid och rätt varmt, vet ej hur de beter sig annars. 

2) Räcker det att ha lite vatten i en grund skål när det är landsköldpaddor? Och inget vatten i uteburen?

3) Har de något behov av att klättra, gräva, bada eller annat? 

Jag frågar eftersom min kompis verkade väldigt mån om sina sköldpaddor, men de verkade så inaktiva att jag undrar om de verkligen mådde helt ok. Om det är något som borde ändras så vill jag gärna veta det så kan jag vidareföra det :) Och behöver inget ändras så - toppen! Då är det bara jag som inte vet hur sådana djur är naturligt :)

VildaVittra
0

De gräver ner sig ibland, vilket är helt normalt så ja, de ska ha ett grävbart substrat. För att svara på din andra fråga om de ska bada så krävs det att man vet vilken art din kompis har. 

Om de är väldigt inaktiva så kanske de får för lite UV-ljus, och då menar jag inte den UV som finns i värmelampan, samt så kanske de inte får arttypisk föda.

Ett lätt sätt att se till att sköldpaddan får ordentligt med UV är att ha dem utomhus i ett rymningssäkert frilandsterrarium sommartid (grävsäkert, samt med nät över).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

wirah
0

1. Vår sköldpadda har en grävdel i sin innebur, så han brukar gräva där o ibland gräver han jättemycket o ibland "bara ligger " han där. 2. Vi har en sån där målarsak (åhh.. Vad heter det…! ) En "plastlåda som man heller målarfärgen i o så rullar man med rollern där i. (Hoppas du fattar;)) Då kan han både dricka o bada i den. 3. Om du tänker på typ aktivering, så har vi också en utebur. Det är ett hemmabygge med en träram o hönsnät över o under. Han har också ett "kryp-in" o en låg skål med vatten.

VildaVittra
0

#2 Är du kompisen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

wirah
0

3 Nej, nej!