Ägg äntligen
Efter att ha varit rastlös i över tre veckor så la min amelanistiska hondurensis äntligen ur sig sina ägg. Det blev 6 st riktigt stora ägg, drygt 50 gram per styck. För några dagar sedan la hon en "slug", så jag gissade att det var på gång.
Annars har säsongen varit lite trög. Peblohonan har lagt en hög "slugs" för andra året i följd, jag vet inte om det är hanen eller honan det är fel på, men jag har skaffat in en juvinil hona till. Durangohonan la 12 ägg den 20 april, hälften verkar gå fram.
Sinaloahonan har inte lagt, men jag har inte gett upp där ännu. Thayerihonan verkar inte dräktig, så där får jag nog prova ett nytt ihopsläpp. Den nya kaliforniska kungssnokshonan ska få bekänna färg så snart hon ömsat och ätit upp sig lite mer i vikt.
GRATTIS🥳
Grattis till fina ägg! Vad kul att hondurensisarna äntligen var med på notorna 🙂
Uppdatering - Durangoäggen i inlägg #2:
Erfarenhet, smaka på det ordet. Inte sällan är det erfarenheten som skiljer succé från katastrof, liv från död. Den 20 april la min Durangohona 12 ägg, fantastiskt för en förstagångsläggare, men jag var lite tveksam eftersom hanen är både ung och liten. Tänkte att han kanske var omogen. Äggen såg inte roliga ut efter två veckor och under de sista veckorna har de sett heldöda ut som synes på bilden här.
Det är här erfarenheten kommer in, för jag har lärt mig genom åren att aldrig kasta ägg bara för att de ser för jäkliga ut. Ur den här äckliga klumpen kom det nämligen 3 ungar, alla helt perfekta.
Oj! Bra att du inte slängde dem. Grattis till ungarna :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
ja Grattis🥳. Ungarna var jätte söta😍
#4 Intressant! Som total nybörjare kan jag inte ens tänka mig att det ska kunna komma något levande från något sånt :P

Grattis Peter! :) Jo. en har allt sett några eländiga ägghögar genom åren som ändå burit fram liv! :) Men den där var riktigt illa!!
Slitsade ägg är spännande 🙂 Man ser något där nere till höger ja 🙂
Alla ungarna ute, det tog 5 dagar mellan första och femte. Det sjätte ägget innehöll bara en rosa klump, utvecklingen hade stannat någonstans runt 3e-4e veckan, för det fanns ingen likhet med en orm.
Alla fem har ömsat fint och matats. Det är stora ungar, 30-35 cm långa, men så var det ju stora ägg också. Detta är den först kläckta ungen, fotad idag.
snygg