Kungsboa med konstig avföring.
Tjena! Jag har en 3-årig hona av arten B. Constrictor. Jag fick överta henne för nästan 2 år sedan, då hon inte trivdes i sitt gamla hem och gick då tillsammans med en kungspyton. Hon matvägrade redan som ung och när hon väl började äta så fick hon bara dött. Jag tog över henne och började mata på henne rätt så rejält med levande föda och hon älskade att få jaga sina byten själv. Hon är frisk och hon har funkat som hon ska under de två år som jag har haft henne. Hon ömsar hela skinn och är pigg och hälsosam. När jag tog henne så var hon extremt undernärd och ryggkotorna stack ut på henne. Hon är väldigt liten för sin ålder (1,6 m) och var endast 60 cm när hon var 10 månader gammal. Jag har alltså bara fått henne att växa 1 meter på nästan 2 år. Idag hittade jag avföring i terrariet och tyckte detta var väldigt udda, då hon redan gjorde ifrån sig för ett par veckor sedan när jag matade henne sist. Avföringen ser inte normal ut och är inte så stor, som en femkrona till storleken. Men jag reagerade på utseendet och konsistensen. Det är slemmigt och trådigt och har alla möjliga färger i sig så som ljusgrönt, mörkgrönt, orange, gult, vitt, brunt och rött. (?!?) Hon har aldrig haft en sådan här avföring förut, utan det vanligaste är det vitgula hårda kritliknande avföringen och en och annan brun bajs då hon inte lyckats smälta maten ordentligt. Men vad är detta för något? Senaste matningen var medelstora råttor (döda) och jag varvar med levande och döda varannan matning och hon äter båda lika bra. Nästa matning är om en vecka och då ska hon få tre-fyra vuxna råttor, medelstora. Är det någon som vet varför det ser ut såhär? Hon går i ett glasterrarie med dammfri barkflis (som ni också kan se på bilden.) Hon har en trästubbe, grotta och en fejkväxt som inredning & en vattenskål såklart. Annars inga konstigheter. Tacksam för ett svar!