Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 3684 ggr
IdaStranne
0

Reeves sköldpaddor

Någon som vet lite kul fakta om denna fina sköldis?

Ska få hem 1 lekpar (säger man så?) på Söndag men kan ingen ting om dem!
Vill veta så mycket som möjligt i en sammanfattning

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

Hanna
3

http://www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=turtles&specie=c_reevesii

Varför tar du hem något du inte kan något om?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

IdaStranne
0

Ville ha karet egentligen men han sa att jag var tvungen att ta sköldisarna med då så han gav mig lite grundtills jag tagit reda på mer. 
Har haft vattensköldpadda innan så kände att det inte är några problem att få dem att må bra men tänkte mer om någon visste lite roligare fakta om just denna

Wassago
2

En sak att tänka på när det kommer till reeves sköldpadda är att dom inte är rena vattensköldpaddor så dom behöver större land del samt även delar med grunt vatten som dom kan "kravla" omkring i! :)

IdaStranne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Tack

VAD SKA JAG GÖRA?!
Såg detta på min lilla idag. Jag vet att min stora hona har varit surig och så i några dagar. 
Dem har bott tillsammans i 7 år och det har aldrig hänt innan att hon har gått på honom så varför? och vad kan jag göra åt det? Har inget extra kar så kan inte dela av dem i olika kar.
Det yttersta (hårda) hunden är liksom borta?

Hanna
0

Stressad efter flytt?
Se till att de har ställen att komma undan från varandra, om du gör en grotta av stenar eller dylikt. Hur stort bor de?

IdaStranne
0

De bor i ett 200l kar.
Hanen vill inte vara någon annan stans än intill honan. Det finns ställen som dem kan gömma sig på och komma ifrån men honan kan inte vara ensam då hanen följer efter. Kanske därför hon är surig? ganska sannolikt. Har tänkt skaffa ett större kar på ca 400l ist och en skiva att dela av den på mitten med (och kunna ta av) men har inte dem pengarna just nu om ingen vill skänka eller sälja för ca 250kr

IdaStranne
0

I början av Augusti ska jag campa på Böda Sand Camping på Öland och vill gärna ha med mina små älsklingar!

Tror ni det funkar att införskaffa en vanlig kaninbur (med plast botten) som dem kan vara i? Självklart fixar jag någon landdel och plastbottnen ska gärna ha lite högre kant =)

Hanna
0

Känns smidigare att fixa djurvakt när det handlar om vattensköldpaddor.

IdaStranne
0

Okej, då får dem stanna hemma =)

Lillens hud på svansen har redan börjat växa tillbaka utan att jag gjort ngt åt det men kommer fortfarande försöka införskaffa ett större kar på ca 350-500l

ChinemysReevesii
0

200 L till Reeves kan jag ju hälsa att det är för litet också. Dom kan vara ganska aggressiva ibland

IdaStranne
0

#10 Jo, jag har märkt det ;) det är därför jag vill införskaffa ett dubbelt så stort =)
Till sommaren så ska de få bo i en damm utomhus på ca 900-1200l men fram tills dess att värmen kommer igång och blir liiite värmare än vad det redan är =)

IdaStranne
1

Tänkte uppdatera lite :) och göra en sammanfattning så jag själv kan hålla koll ;)

26 Maj 2013 fick jag hem mina små paddor. Honan är 11 år och 14cm i skal medan hanen är 7 år och 9cm i skal (nu).

-De var vanvårdade hos förra ägaren där dem blev fullproppade med mat varje dag. Ca 30 bitar foder var varje dag och det var vad han tyckte att jag skulle ge dem medan samtliga affärer, sköldpaddsägare m.m. som jag frågat har sagt ca 5-8 st varannan dag ungefär.

Sen beror det ju på hur fort och mkt jag vill att dem växer osv. 

*Hos förre ägaren så hade dessa två ett akvarium på 200l, vatten nivå på 15cm och EN landdel som var på 10*15cm stor. 

*Han sa att jag skulle byta det vattnet var 2-4 månad för det räckte. 

*Dem hade inget uv-ljus eller värmelampa över huvudtaget. Han hade ett lysrör som han inte ens visste var det var för något. 

När jag kollade närmare på det så visade det sig vara ett lysrör som man har i taket i lokaler m.m. Begges skal är buckliga, håliga, flagnar och är på tok för högt. 

*Dem blev aldrig upptagna hos förre ägare som hade dem i 5 år dem han ansåg dem som farliga. 

Har själv blivit biten av honan 3 gånger där jag pillat och möblerat i akvariet. Sätter jag fingret eller annat på akvarieglaset så försöker hon bita det och håller jag min hand eller matburken ovanför akvariet så klättrar hon mot glaset, sträcker sig och försöker bitas där med. Är man i närheten av akvariet helt enkelt så skiter hon i allt som finns i och fokuserar bara på att bitas. 

Hos mig för dem nu komma ut på gräsmattan några dagar i veckan om vädret tillåter. De är med mig i sängen och klättrar på datorn, de kryper på golvet och jävlas med min hund som leker med dem.

Tyvärr så lossnade Oskars svanstipp häromdagen (det ni ser på bild, längre upp). Det läkte ju sååå fint men för en vecka sen så var den av helt och hängde bara i en liten hudflik som jag häromdagen fick se honan äta upp när hon attackerad honom :( Tråkigt, första och enda gången jag sett henne sååå aggressiv :/

Planerna på dammen har varit länge och idag tog jag tag i det och började tömma och skulle rengöra dammen i trädgården. Fick tyvärr sluta med det då jag såg att vi hade 100-tals grod/paddyngel + huuuur mkt salamanderyngel där i som helst! Kunde inte ens räkna dem! Såg även en vuxen salamander där i men den smet iväg ner till bäcken som vi har några meter ifrån :/

Ska försöka göra om våran nergrävda pool till sköldisarna istället :) När jag nu får tid med det ;)

Planerna för ett större akvarium har också håll på länge!! Från dagen jag fick hem paddorna och nu har jag äntligen hittat ett jag vill ha! Det är på 425l med bänk som hämtas hem imorgon!

Före/efter bilder kommer upp inom kort (om jag kommer ihåg) på lite olika grejor jag fixar o donar med!

Oj, detta blev långt! Hoppas ni orkade läsa! Får försöka komma ihåg att uppdatera oftare :)