Vad gör man om ens orm biter?
Vad jag jag om en majsorm(vuxen) skulle bita mig? Är det farligt? Nu har jag ingen orm och vet att de inte biter i vanliga fall men OM den skulle bita t.ex i handen, vad gör man? Hur jupt biter de?

Hej! Du behöver inte göra någonting! Möjligen tvätta av dej om händerna å om så behövs sätta på ett plåster om det skulle uppstå något blodvite! Och det är helt ofarligt å när det kommer till en majsorm så är det inte ens speciellt smärtsamt! :)
Det tillhör ovanligheterna att man blir biten av en vuxen majsorm, eller för den delen, någon annan snok. Nykläckta juveniler kan bitas, men de biter inte igenom huden.
Blir man biten av en vuxen majsorm gör man väl egentligen ingenting, de har inga stora tänder och det brukar bli några pyttehål i huden. Har man sitt stelkrampsskydd iordning, är det bara att tvätta sig. Har man inte stelkrampsskydd bör man ordna med det.
Jag har aldrig blivit biten av en vuxen majsorm eller annan vuxen snok född i fångenskap, men massor av gånger av småttingar. Vilda snokar har jag blivit biten av några gånger. Hasselsnokar kan ibland bita sig fast och hålla i länge, men det blir inga direkta skador av såna bett.
Blir man biten av en boa, pyton eller en riktigt stor snok, typ kycklingsnok eller indigosnok, kan det bli ganska djupa skador eftersom de har större tänder.
Jag är för seg ser jag, Ingo hann posta före mig 😉

Vi skrev visst samtidigt! :D
Okej då vet jag, tack!!
Och fin orm!

Kan det vara åldern Peter!?!? ;) :P
#6 Det måste det vara, annars har jag ju inget alls att skylla på 😉

hahaha! :)