Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: insekter-kryp
Läst 1219 ggr
[RC1393]
0

Lite frågor om odling av b. dubia

Hej!

Har länge tänkt skaffa mig en odling men aldrig kommit till skott, men nu har jag tänkt komma igång.

Vad jag är osäker på är vad jag ska ha för bottensubstrat, om jag ens ska ha något för det står olika över allt. Och en del säger att man inte ska städa (vilket låter som vansinne för mig), och andra säger att man ska men sällan. Vad är rätt och fel där enligt er?

Ska jag ha någon typ ägglåda? Med typ vermaculit eller nåt åt dem eller klarar de sig utan?

Och såklart, hur många behöver jag tycker ni? Jag har en ensam liten leopardgeckohona, så det är inte många insekter per vecka som behövs. Vill inte ha så många i startodligen, men jag har ju tänkt att beställa från cricket express (har ingen som säljer i närheten), så jag måste ju beställa några "för många" ifall någon dör på resan. 

Kom gärna med alla tankar och åsikter, vill verkligen få denna odling att fungera då mina syrsor dog som pingviner i öknen.

Hanna
0

Jag skickar ett PM med en person som säljer billigare än cricket (du får säkert testa på några gratis) om du vill. ;)

Jag hade havregryn, hönsfoder och specialmat i botten till mina. Massa äggkartonger och en skål vattenkristaller. Dessa hade jag i en SAMLA-låda från IKEA med ventilation långt ner på sidorna samt i locket.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[RC1393]
0

#1 Gärna!

Okej, har tänkt att ha grönsaker till mina, då behöver jag väl inte ge dem vatten utöver det? Och kaninfoder också, eftersom jag har kaniner och då är det ju smidigt att ge dem av den mat vi redan har 🙂

Hanna
0

#2 Vet inte riktigt om kaninfoder innehåller rätt ämnen för dubia, men testa går ju. Jag hade extra vätska till mina utöver frukten/grönsakerna.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[RC1393]
0

#3 Såg på en sida att det skulle fungera, men den kan ju ha fel. 

Okej, tack!