Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettspindlar
Läst 7230 ggr
Sara FE
0

Vilken slags spindel är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick en liten överraskning igår, den här spindeln är annorlunda mot de som jag brukar stöta på. Hittade den hemma i lägenheten, i Stockholm. Fläckigare och hårigare än alla karlskronitiska källar- och balkongspindlar jag är van vid, så jag trodde först att det var en terrarierymling från någon granne. Kom dock att tänka på att jag inte har någon som helst koll vad gäller svenska spindlar. Finns det någon här som kan artbestämma lillen? Går det att se vilket kön den är?

Sara FE
0

Storleksjämförelse.

Sara FE
0

Annan vinkel.

Sara FE
0

Tillägg: Den är 19-21 mm från nos till bakdel (ben ej inräknade).

[peter54]
2

Är det en spindel verkligen? Ser ut som ett tomt ömsat skinn. Stor husspindel (Tegenaria atrica) skulle jag tro.

Sara FE
0

#4 Jag har granskat den från alla håll och kanter, tycker att den ser väldigt intakt ut. Men då är det nog som jag trodde (Tegenaria atrica), efter att ha kollat Anticimex spindelsida och bildgooglat efter att jag la upp tråden här. Tackar! :)

[peter54]
0

Peta på den, jag tror att det är ett ömsat skinn, en levande spindel skulle inte ha benen så.

Sara FE
0

Alltså, om det inte är ett skinn den är död. Jag har handskats med den. Men om det vore ett skinn skulle det väl finnas någon slags öppning? Jag har som sagt stirrat och vänt på den, hela kroppen/skinnet.

[peter54]
0

Ja det finns en öppning, men det är inte säkert att den syns när skinnet väl har torkat ihop. Om det inte är en levande spindel kan du ju peta hål på kroppsskinnet för att se om det är ett tomt "skal" eller om det finns något inuti.

Sara FE
0

Tack så hemskt mycket för tipset! Jag tänkte inte ens på det. Det var en hel, död spindel…