Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ödlor
Läst 2288 ggr
Shalin
0

Förslag på vad vi kan ha?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!

Det är så att jag och pojkvännen väldigt gärna skulle vilja ha någon slags reptil i vårat stora terrarium. Jag har ett par aft's som bara ska bli en om ett litet tag. Så att ha en enda liiiten ödla i det terrariet känns ju inte så kul ;) 

Vi hade så gärna velat ha sköldpaddor. Men dom ska tydligen inte bo i terrarium utan i lådor. Det funkar nog inte då vi har katt. Terrariet är 150 långt och 60 djupt.

Jag hade helst velat ha någon slags ödla. Ganska stor faktiskt eftersom jag bara haft små. Tänker lite på skäggagam men vill gärna ha förslag på andra ödlor. Eller kanske andra reptiler som jag inte tänkt på som skulle vara kul att ha.

Vi tänker inte skaffa något förrän nästa år. Men det är ju bra att planera i god tid och fundera och forska om djuren ordentligt. 

På bilden så är terrariet delat när jag hade mina aft's där för länge sen. Den vita pappersremsan är borta med. Katten störde ödlorna med sitt krafsande.

Tack på förhand :)

Smilla W
0

Dvärgskäggagamer är ganska små och trevliga :)

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

Smilla W
0

Nej men nu blev det ju fel, vände helt på det, det var ju liten ni INTE ville ha xD Sköldpaddor funkar visst bra i terrarium, sedan beror det ju helt på vilken sort ni tänker er, själv tycker jag att stjärnsköldpaddor är mycket vackra. Stora ödlor finns det ju gott om, skinkar är rätt fina, blåtungade blir ganska stora också :) Ni har inga planer på någon orm då?

MVH, Smilla

Shalin
0

Jag har läst överallt att grekisk landsköldpadda som jag egentligen ville ha ska absolut inte vara i terrarium. Det ska vara låda. Tydligen har man tom gjort studier på att det inte är bra för dom :P Kollade på den sköldpaddan du tycker är vacker. Jag tyckte också dom var väldigt fina så såna skulle ju kunna gå. Om dom verkligen kan leva i terrarium då. 

Anledningen är tydligen att det blir för dålig ventilation och för fuktigt men det kanske gäller just den grekiska som jag sökte på då? 

Sen nåt jag känner mycket mer för är vattenagamer! Men dom ska ju leva högt >.< Jag skulle så hemskt gärna vilja ha vattenagam. Otroligt vackra ödlor som jag bara måste ha någon gång i livet. Men dom ska inte leva i det terrariet va? Inte ens om ödlan får mycket att klättra i?

Njae skinkar tycker jag väl inte så mycket om. Inte pojkvännen heller. Men bra förslag ;) Har letat runt nu och sett att stjärnsköldpadda inte är så lätt att få tag på kanske. Men kan försöka hitta en uppfödare om det finns.

Har du föresten fler tips på vilka sköldpaddor som kan vara i terrarium? Men det måste vara landsköldpadda för dom tycker vi bäst om ;)

Smilla W
0

Alla sköldpaddor passar i terrarium, det beror helt på hur det är byggt, man får anpassa efter art. Jag har svårt att tänka mog att någon art skulle må bättre i en plastlåda, har du någon källa på detta? Grekiska landsköldpaddor har A-cites vilket kan göra dem lite komplicerade att ha Stjärnsköldpaddor är ganska vanliga, såg en senast till salu i lördags på Expo Syd :) Det finns många landlevande sköldpadds arter, bland annat rysk stäppsköldpadda är ganska vanlig.

MVH, Smilla

Rumblebee
0

#4 Att greker, och andra landsköldpaddor bör hållas i öppna lådor kan man läsa i alla skötselråd som finns i stort sett. Trä eller plast vet jag inte om det spelar någon roll, så länge de är stora nog och luftiga, så att det varken blir dålig ventilation eller fuktigt. Visserligen är det lättare med trä då man lättare kan bygga en ordentlig bostad till dom, med golv och fyra väggar. Så det blir nog helt enkelt lättare än att behöva modifiera ett terrarium.

TS, varför inte se om du kan byta, eller sälja terrariet du har och skaffa ett som passar vattenagamer istället? 
Visst skulle det kunna fungera att ha sköldpaddor ändå, det kanske är lite jobb, men att bygga ett stabilt nättak skulle fungera till att förhindra att katten går ned i lådan. Sedan med att hårdträna katten på att man inte ska hoppa upp på taket :P

Smilla W
0

#5 Om man bygger terrariet själv kan man lätt anpassa det till samma funktion som en låda, dessutom blir det snyggare. Däremot det som visas på bilden kan vara lite svårt att modifiera.

MVH, Smilla

Shalin
0

Ja precis det står i skötselråd när man söker på det. Överallt står det att dom ska vara i lådor och inte terrarier. 

#5 Problemet är att vi precis har ordnat så att terrariet ska stå på ett par köksbänkar med en skiva på. Vi har precis köpt det så vi kan ha terrariet högre upp och för utrymmet. Så känns dumt att skaffa nytt terrarium xD Men man skulle ju i så fall kunna hitta något som passar ändå. Vi kan ju hitta nåt för vattenagam och också ha ett till terrarium bredvid. Antingen det jag har till min ödla eller något annat i rätt storlek :)

Så det hade ju säkert gått bra att hitta något annat. För jag vill så hemskt gärna ha just vattenagam. Har velat ha det i flera år. Men terrariet kräver ju en del plats och jag har redan detta. Men ska se om jag kan byta till något annat.

Tack så mycket för alla tips :)