Hur gör jag med mina skäggagam ägg?
Hej jag har en fråga om hur jag ska göra med mina skäggagam ägg? Igår så la min ödla sina ägg i terrariumet. De blev 12 st ägg. Jag har hört att man kan använda en GB-glasslåda vilket jag har nu. Den har Vermiculite som botten substans. Hört att de ska vara bra och att de håller fukten bra. Sen har jag placerat de 12 äggen på "sanden". Precis så som hon hade lagt dom i terrariumet. Hört att man ha mossa med. Den mossan har jag nu över äggen bara lite tunt lager. Är de rätt eller ska mossan ligga på sanden och äggen på mossan? Sen har jag burken utanför terrariumet. På samma sida som värmelampan är på. De har jag läst att de skulle räcka som värme. Så nu undrar jag kortfattat: Äggen ska dom ligga på sanden med mossa över sig eller ska mossan ligga på sanden och äggen på mossan? Kan burken stå utanför terrariumet eller ska den så i terrariumet? Skickar med en bild så ni kan se bättre. Är jätte tacksam för alla tips och svar. (Detta är första gången som äggen verkar ha klarat sig. Fast några ägg har en "buckla" på skalet). Se bild och berätta vad ni skulle ha gjort. Mvh Swintoo.
De buckliga äggen kommer nog tyvärr inte att klara sig. Jag har inga egna erfarenheter utav skäggagamer, men med de flesta reptilägg så måste de ha det fuktigt och varmt. Lägg dem i uppblött vermiculite med ett lock på så att fukten håller sig.
Inte säker på om man kan kläcka i rumstemp. vad det gäller skäggisar, men har du ingen kläckare så är väl det enda alternativet.
Var äggen planerade?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
HappyLucky: Tack för tipset nej de var inte planerade.
Okej, så länge honan är i rätt ålder och kondition så bör det inte vara någon fara. Att tänka på är att det kanske inte är det bästa för honan att gå med hane om man märker att det blir för mycket äggläggande.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
HappyLucky: De ska jag tänka på så att hanen inte är "på" henne hela tiden. Ska ha uppsikt och får dela på dom ett tag om han skulle fortsätta vara på henne.
Det är alltid två parametrar som är viktiga för mjukskaliga ägg - temperaturen och den relativa luftfuktigheten. Fallerar någon av de två dör äggen.