Dvala?
Måste man låta ormen gå i dvala? Har hört folk som har dom i kylskåp? Finns det inget annat sätt? Låter ni era ormar gå i dvala eller inte? Vart "förvarar" ni ormen och hur kan man hålla rätt temperatur?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Det beror först och främst på vad för art det handlar om.
Alla ormar som i naturen lever i den tempererade klamatzonen, det vill säga där fyra årstider gäller, ska enligt Jordbruksverkets hållanderegler erbjudas vintervila.
Man kan använda kylskåp, med det kräver att man dels släpper upp tempen till omkring 12° C i kylskåpet och dels att man öppnar skåpet ett par gånger per dygn för att få in ny luft.
Har man tillgång till något annat utrymme där man kan få en jämn temperatur på omkring 12° C så är det bättre än kylskåp.
Vintervilar man inte sin orm som kommer ifrån de delar av världen jag nämnde, händer flera saker med ormen. Den blir mer kortlivad, den blir mer utsatt för risken att få sjukdomar och den kan få problem med fortplantningsorganen.
Själv läggr jag mina ormar i varsin hammarplastlåda i garageförrådet där jag kan ställa temperaturen på 12° C.