Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 1230 ggr
[00emi07]
1

majsormar

Hej!

Har alltid intresserat mig för majsormar. Kanske kanske kommer köpa en. Men vad har ni för tips? måste de äta just insekter? 

Skötselråd mm? 🙂

Nitra98
6

Va? Majsormar äter inte insekter, de äter möss. Ett tips är att läsa på ordentligt om dem innan du funderar på att skaffa en, här kan du hitta bra information tex: http://www.majsorm.nu/

Och här: http://majsorm.forum24.se/majsorm.html

Det finns även en grupp på Facebook där du kan ställa frågor: http://majsorm.forum24.se/majsorm.html  Och självklart kan du fråga även här, jag skulle tro att du snart får en massa bra svar här🙂

Rumblebee
0

Majsormar äta insekter? Antingen har du skrivit helt fel, eller helt enkelt fått deras föda om bakfoten :P http://majsorm.nu/skotsel.html Här finns skötsel och övrig info om dessa reptiler =)

[00emi07]
0

tack!

[00emi07]
0

Men kan man ge de något annat än möss?

Hanna
5

#4 Nej, gnagare är deras huvudföda. Klarar man inte det får man nog fundera på ett annat djur. Det går att köpa frysta möss som bara är att tina. :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[00emi07]
0

Ja, då sprack den "drömmen" mamma är LIVRÄDD för möss.😕

Hanna
0

#6 Även om hon slipper se dem? Många brukar tycka det är läskigt, men märker efter ett tag att döda möss de slipper se inte är någon fara. Annars är det bara att vänta tills man flyttat hemifrån. :)

[00emi07]
0

Nix, verken hon eller jag klarar av det 😛

[peter54]
2

#8 Varför klarar du inte av att mata med redan döda och frysta möss?

En nyfiken fråga, hur fick du informationen att de skulle äta insekter? 🙂

[00emi07]
0

jag vet inte, blandade ihop de med ödlor eller något🤪

Ja, vissa klarar inte av det för att jag ex tycker att det är äckligt. vad ska man ha mössen liksom? frysta i kylen? aldrig! Mamma har möss forbi och jag kan inte se döda djur som äts upp!

[peter54]
5

Jag har mina frysta möss i en Hammarplastlåda i frysboxen. Alla vet vad som finns i den lådan, den liknar inget annat i frysen, så ingen behöver röra den.

Det är svårt att komma undan att se döda djur som äts upp. Katten fångar sorkar som den dödar och äter upp och massor av folk går till McDonalds och äter döda kor 😉

Smilla W
1

TS, de flesta ormar äter gnagare, det går att ge hamstrar, gerbiler, kaniner och så vidare till vissa ormar men det är betydligt dyrare. 

Själv har jag hela frysen fylld med råttor och möss i alla storlekar.

En snabb fråga, är du vegetarian? tänkte på det du sa om att du inte klarar av att djur blir ätna.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

venom72
0

allternativ är köpa busksnok som bara äter insekter som syrsor dock lite svår skötta

Det är bättre att bli hatad för vad man är, än att bli älskad för vad man inte är.

Smilla W
4

Nja, busksnok skulle jag absolut inte rekommendera för nybörjare med takte på alla dess miljö och levnadskrav.

MVH, Smilla

Medarbetare på Snäckor iFokus

[peter54]
1

Om det är Opheodrys æstivus eller Opheodrys vernalis vi snackar här, så är de riktigt knepiga att hålla som terrariedjur. Bara ett fåtal uppfödare har lyckats föda upp dem, vilket innebär att det slinker in ganska många vildfångade såna på marknaden. De vilfångade överlever inte någon längre tid i fångenskap.

Hanna
4

Som föregående talare skriver är det nog inte särskilt smart att köpa en såpass svårskött orm som första. Dessutom får man nog tänka över djurets svårighetsgrad framför vad de äter.

Är det absolut ett nej från din sida TS om djur som äter möss/råttor eller är det något du skulle kunna lära dig att hantera?
Om du och din familj känner att det kanske är värt att lära sig hantera döda foderdjur för att få en majsorm så finns det säkert någon ni kan hälsa på för att få se hur det går till och kanske inser att det inte var så farligt som ni trodde.

Nu vet jag inte vart du bor, men om du ändå vill se hur det går till så skulle det nog gå att ordna så du fick komma hit och titta när vi matar ormarna.