Salamanderyngel
Hej!
Det började med att jag köpte två st kinesiska eldbukssalamandrar. 1 månad senare rymde lilla Melody, och jag hittade henne ihjältorkad på golvet.
3 månader efter Melodys död såg jag ett knappt 1,5 cm salamander yngel simma på botten. Det fick namnet Mirakel.
Nu är det ca 10 veckor sedan jag hittade Mirakel, och hon har vuxit och vuxit. Numera är hon ca 3 cm, har börjat få den fina röda teckningen på magen, har bytt ut sina gälar till lungor och "bakfenan" har blivit till en riktig minatyrsalamandersvans. :D
Mirakel har vuxit/växer upp tillsammans med sin mamma (?) i ett 60 liters aqua-terrarium.
Jag kommer att lägga upp bilder på Mirakel här, så om ni vill får ni gärna följa tråden. :)
(visste inte vilken grupp jag skulle lägga tråden i, ni får gärna ändra)
vill du ta en bild på hur karet är inrätt? jag köpte 2 eldbuar igår och hoppas på yngel
Bor de i vatten? Kan de bli bärda? :)
Man ska helst inte hantera reptiler och amfibier alls. Självklart går det, men inget man skaffar för det ändamålet.
Och salamandrar bor i vatten, ja.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Undra bara för at hon bärde o för att de var blöta, och för att det var yngel
#3 jag har möblerat om nu, och har inget foto på hur det var innan.
Jag hade i alla fall några stora stenar de kan klättra upp på för att vila på land, rätt mycket växter och svart grus + pump. Jag matar dom med fryst Artemia varranan/var tredje dag och sen har jag bara tänt 1-3 timmar per dag ( rummet aqua-terrariet står i är hyffsat ljust.) Vatten ytan ligger på ca 15-20 cm.
#4 Ja de lever i vatten, men de måste ha en land del de kan vila på.
Nej man ska hantera salamandrar så lite så möjligt. Jag tar endast upp mina när jag är tvungen att flytta dom (i detta fallet p.g.a att jag skulle flytta deras terrarie till ett annat rum.)
#5 precis :)
okej! jag har nu skaffat mig 2 stycken, vet ej kön . vet du hur man ser skillnad? jag harmycket rötter i mitt akvarie, och stenar , sen ska jag sätta ner lite växter . (land) och akvarie växter kommer
Hanarna har större kloak, och är för det mesta mindre än honorna. Honorna har även längre svans än hanarna.
Okej låter bra. Lycka till🙂
men mina salamandrar vill inte äta!, har frysfoder! , å har gett de men de vill inte. hur gör jag? är de fel på vatten eller något sådant?
#10 Hur matar du de? Jag håller i en klymp och kör runt med den i vattnet några varv, då klumpen hinner släppa ifrån sig rätt mycket mat. Sen går jag där ifrån och låter de äta ifred.
Ett tips är att mata de i solnedgången/ gryningen då de är som mest aktiva. Annars kan du bara ta en vanlig skrivbords lampa och rikta den lite bort från terrariet så att salamandrarna upplever det som solnedgång/ gryningen :)
Vad har du för frysfoder? Artemia och Svarta mygglarver är något jag rekomenderar OBS inte röda mygglarver, då de är farliga för djuren.
Har aldrig hört att röda mygg är farliga för djuren, vet bara att de är allergena
That's a cat...Not a horse.
Har hört att om man tar upp dem ska handen vara blöt, doppad från deras egna vatten 😛