Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 9715 ggr
Fliso
5

Orm-männskor kom hit!

Ja jag har en fråga om ormar ..

Finns det någon orm som gillar att få kontakt med människan?

Jag har läst mycket om majsormar och det står att man ska bara hantera vid mat, koll eller rengörning. Så jag undrar om det verkligen finns en orm som vill vara utanför buren med matte/husse eller går det inte att ha ormen som ett husdjur utan mer som ett kolla men inte röra djur. Fast visst man kan ju ta ut en orm men jag menar mer att ormen också ska uppskatta att bli uppburen av en.

Jag har nästan ingen aning om hur ormar förutom det lilla jag har läst om majsormen.

Är tacksam för svar :)

[peter54]
5

#0 Nej, det finns ingen orm, faktiskt ingen reptil som vill ha kontakt med människor. Bortsett från ett litet antal ödlearter, finns det inga reptiler alls som gillar sällskap över huvudtaget.

Fliso
0

Okej, tänkte väl det, men varför är då ormen ett sånt populärt djur att ha?

[peter54]
8

# De är  förhållandevis lättskötta djur och allergiker kan ha dem, de är fascinerande, de är vackra, de är lagom stora (om man inte väljer jätteormar förstås) så att man lätt kan husera dem hemma.

Man behöver skilja på sällskapsdjur och intressedjur. Sällskapsdjur, som hund, katt, diverse gnagare och kaniner, är sällskapsdjur som man i någon mån umgås med. Ormar och andra reptiler, groddjur, fiskar, insekter, arachnider osv, umgås man inte med, man har dem för att man är intresserad av dem.

Fliso
0

Jao, dem kanske är roligare än fiskar i alla fall :)

Fliso
1

Men kan man få en orm handtam? Menar inte riktigt tam utan mer att man kan ta upp dem om dem skulle behöva hjälp med ömsning som har fasnat eller så. Och när dem dvalar, sover dem då?

[peter54]
3

Man kan vänja en orm vid hantering så att den accepterar det. Många tror att man ska hantera ormen varje dag för att den ska bli lätthanterlig, men det brukar bli tvärtom istället, att ormen blir ännu mer stressad av så mycket hantering.

Jag hanterar mina ormar ganska lite, kanske 4-6 gånger per år i snitt, men de flesta är lätta att hantera ändå. Jag är övertygad om att det är inte hur ofta man hanterar, utan HUR man hanterar som är det viktiga.

Jag har genom åren fått ta över ganska många ormar från bekanta och bekantas bekanta, som enligt ägarna varit ohanterliga, bitska och elaka. När jag sedan fått ormen har det oftast visat sig att den är hur lugn som helst i händerna. Ägarna har antagligen varit rädda och hanterat ormarna illa, så att ormarna i sin tur blivit rädda.

En ilsken orm som är född i fångenskap är oftast felskött. Den kan vara svältfödd eller ha gått för kallt, eller helt enkelt stressats i onödan. Med lugn och försiktig hantering brukar det bli ordning på dem. Det finns fångenskapsuppfödda  ormar som är ilskna av naturen så att säga, men de är inte vanliga.

Fliso
0

Hur många ormar har du haft som mest (inte i samma terrarium)?

fluffis
0

Jag håller med Peter i den här frågan.

[peter54]
1

#7 Drygt 100, nu har jag 14.

Fliso
0

Oj, okej :)

[RoxannaH]
0

#10 Jag har 3 majsormar hemma, varav 2 är hanterade sedan de kom ut ur sina ägg, så de är vana vid hantering och agerar mer nyfiken än rädda :)

Fliso
0

Går det att ta ut ormen för fotografering? Eller är det bäst att bara låta den vara i terrariumet och fota där istället?

[RoxannaH]
0

#12 Det vågar jag tyvärr inte svara på. Jag rekomenderar inte att ha dem ute några längre stunder åt gången. Då det blir fel när det gäller temperatur och luftfuktighet.

Fliso
0

Är det jobbigt att ge dem pinkisar eller möss/råttor (alltså psykiskt jobbigt). Eller var det bara dem första gångerna som är det är jobbigt?

[peter54]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fotar utomhus sommartid. Oftast öppnar jag terrariet och väntar tills ormen själv kommer ut. Då håller jag händerna utanför terrariet så att ormen liksom hamnar i händerna självmant. Ibland går inte detta och då lyfter jag först med ormkrok innan jag tar den med händerna för att ormen inte ska bli rädd eller stressad. Det är svårt att få bra bilder på ormarna i terrarium.

De flesta matar med frysta/tinade foderdjur. Jag köper frysta möss i olika storlek på 100-pack.

[RoxannaH]
1

#14 Nja, jag tycker inte det är speciellt jobbigt. Mer facinerande. Och då har jag ändå möss själv och älskar djur. Men eftersom jag köper frysta som jag tinar, så är de ju redan döda och då är det inte så jobbigt.

Det är förresten lag nu mera på att man endast får mata med död föda. Vilket jag tycker är helt förståeligt och bra. Jag skulle aldrig skaffat orm om de matas med levande möss.

Fliso
1

#15 Vilken fin bild :)

Tänkte att det kunde bli lite svårt om glaset skulle hålla på och reflektera med ljuset som kameran gör.. Men det såg ju ut att gå bra med din orm :)

Mitt rum blir väldigt varmt eftersom jag har ofta mitt Playstation på och den värmer. Man kan inte ha det på för länge för då blir det så varmt att man måste sitta naken typ. Men skulle reptiler överhuvudtaget kunna trivas i mitt rum när det är så varmt, hade inte tänkt ha en orm t.ex lös. Men mer att dem tycker det är skönt, fast man ska ju inte ta ut ormar i onödan men är fortfarande inne på fotografering.

Blev lite krångligt förklarat  men aja.

Tycker att ormar är intressanta reptiler men jag tycker många reptiler/djur är intressanta.. Men jag hade tänkt ha räkor nu och då köper jag ett stort akvarium till och när akvariumet stor tomt igen hade jag tänkt göra det till ett terrarium och ha ev. Ödla eller orm :)

[peter54]
4

Jag har haft ormar mycket länge, köpte min första 1969 och före det hade jag sysslat med svenska ormar (det var tillåtet då) i 10 år. Under 70- och 80-talen fanns det inte något annat att tillgå än levande foderdjur, så endera fick man avliva dem själv, eller lämna jobbet åt ormen.

Såvitt jag förstått det hela, är det inte en absolut lag mot att mata med levande, eftersom det skulle innebära att en del ormar måste lämnas att svälta ihjäl, det finns exempel på ormar som inte tar dött.

Numera behöver man inte ens fundera över foderdjur eftersom det finns att köpa frysta som man tinar själv. Om man vänjer sina omar vid döda foderdjur, är det sällan något problem att få dem att äta det.

Fliso
0

Vad bra det är med fryst :)

Hanna
0

#15 Måste bara tillägga att det var en riktig skönhet Kyss

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[peter54]
1

#20 Ja han är fin, det är en pueblomjölksnok (Lampropeltis triangulum campbelli), hane av färgvarianten "apricot", född i Tjeckien 2010.

Jag har en hona också som är ett år äldre, så jag hoppas på förökning till våren. Här är en annan av mina läckerbitar, en amelanistisk (saknar svart pigment) Hondurasmjölksnok (Lampropeltis triangulum hondurensis).

Hanna
0

#21 Nä, nu vill jag inte alls ha en orm! *ironi* Foten i munnen

Fliso
0

Vad har ni för orm sorter?

[peter54]
1

Jag har enbart ormar ur släktet kungssnokar (Lampropeltis) och så har det varit under de senaste 8 åren, just nu 3 arter och 6 underarter.

Detta är en tvåårig hane av kalifornisk kungssnok (Lampropeltis getula californiae), varianten heter "desert banded 50/50".

Fliso
0

Aa, okej. Riktigt snygga ormar du hade i alla fall dem på bilderna :)

Hanna
0

#24 Han har ju en smiley på huvudet. Skrattande

[peter54]
0

#26 Det är ganska vanligt hos just dessa.

Wassago
1

En bild på en Boa c. c. hona på fotostund i trädgården! :)

Fliso
0

Har ni blivit biten någon gång? Gör det ont?

fluffis
1

Jag tyckte det var jobbigt att ge mina ormar möss i början men jag vande mig snabbt. Man behöver ju inte titta när de äter om man inte vill. Man låter ormen ta tag i bytet och sen går man därifrån Glad

Jag har fått ganska bra foton på mina ormar när jag har fotat i terrarierna men det blir bättre om man fotar utomhus. Det man kan tänka på är att det inte ska vara för kallt och för torrt. Det får gärna vara soligt. Jag har 16 ormar och några av dem rör jag inte alls eftersom det helt enkelt inte funkar men de flesta är hanterbara och lugna. Jag tar inte ut mina ormar utomhus mer än en eller max två gånger om året.

Här kommer en bild på en av mina sötnosar från årets utomhusfoton Glad

fluffis
1

Vilken härlig färgstark bild!

[RoxannaH]
0

#28 Åh vad vackra de är! Vill också ha!

#29 Jag har blivit biten av en av våra majsormar. Jag tycker inte att det gör ont, utan de är mer obehagligt, och det känns mer som om de har klister i munnen som fastnar i huden, än tänder. Om du frågar mig alltså. Haha. Men visst, man har fått små "sår" som blöder. :)

Fliso
0

#32 Okej, har ju råttor nu och dem har ju ganska långa klor nu så dem har ju rivit så det har blivit sår på arnmar, nacke och mage.. Och det svider ju.  Men det går bort efter ett tag om det inte blir ärr så.

Men snart ska råttorna flytta till min kusin (vi har hjälpts åt att ta hand om dem) så då ska jag skaffa ett stort akvarium och ha räkor i det. Men senare hade jag tänkt ha något annat djur eller reptil i. Men har inte bestämt mig vad det ska vara för djur/reptil i..

Har ni några tips djur/reptil?

Fast kommer nog ha räkor ett tag, hade tänkt ha odling av Blue Bee's :)

DanaLana
0

Jag tycker du borde ha en skäggagam =)

Kan man göra ett akvarium till terrarium?

Fliso
0

#34 Jag har faktiskt tänkt på en skäggis :) Och jag tror det går att göra om till ett terrarium, fast man ska nog helst ha skjutdörrar till ormar tror jag.

Wassago
0

Oj.. jag har fått hundratals bett genom åren.. allt från små snokungar till stora 3.5-4meters boa/pyton.. men då har jag åxå varit verksam yrkessmässigt i många år samt hållt på med uppfödning och försäljning så det är många tusen djur och timmar med hantering som gjort det så.. när man e van bryr man sej inte så mycke över sura ormar å tar ett bett.. Men jag blev biten av en skallerorm -99 å det var mindre kul!

Fliso
0

#36 Får man ärr av ormbett?

[RoxannaH]
0

#37 Beror nog på av vad för orm samt hur illa biten du blir. Jag har inte fått nå ärr av min majs som är lite surpuppa ibland :P

Fliso
0

#38 Okej :)

[RoxannaH]
0

#39 De har så små tänder så de är mindre hål än knappnål :P

Fliso
0

#40 Jaha, trodde det skulle vara som 1 cm breda tänder, haha

fluffis
0

Vissa ormar har mindre tänder och vissa har större. Det värsta är väl de som har riktigt spetsiga tänder som kan gå djupt.

Fliso
0

#42 Ajajaj, säger jag bara..

[RoxannaH]
0

#43 Men majsormar är oftast inte bitska. De är oftast väldigt vänliga av sig. Man brukar se snabbt om de är rädda eller uppretade. De ställer sig upp likxom i "attack läge" och kan skallra lite med svansen. :)

[peter54]
2

Snokar som vår svenska snok, majsormar och kungssnokar, har ganska små tänder. Är ormarna juvenila så går det inte ens hål i huden, utan det känns bara lite raspigt ungefär som när man stoppar in tummen i munnen på en abborre.

Större ormar och särskilt såna som lever och jagar i träden, har många och gsnska långa tänder som det gör mycket ont att bli biten av och det kan bli rejäla skador. Exempel på en sån orm är grön trädpyton.

Jag blev illa biten i vänsterhanden av min tigerpyton på 70-talet och det gjorde riktigt ont. Läs artikeln i länken.

http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=545862

Fliso
0

#45 Läste allt.. Måste ha gjort väldigt ont..

Blir aldrig ormar några djur man kan lita på?

[peter54]
4

#46 Man kan inte lita på ormar, men å andra sidan - kan man verkligen lita på någon annan levande varelse annat än möjligen sina familjemedlemmar till 100%?

Fliso
0

#47 Det har du rätt i :)

Men hur är det att hålla i en orm, jag har ju känt/klappat på en orm (skansen) förut men det tar ju fem sekunder ju.. Så hur är det att hålla i dem, för någon gånga måste man ju prova?

Wassago
1

Jag har två ärr som sitter kvar.. ena i pekfingrets ena led.. där en stor boa "glömde" kvar en tand i leden.. vart jäkligt smärtsamt samt ett litet ärr på bröstet av en stor tigerpyton som smällde i bra! :) Annars blir det som sagt sällan några ärr…

Fliso
0

#49 Okej

[peter54]
1

#50 Det beror förstås på om du håller en liten majsorm eller en otroligt kraftfull och muskulös kungspyton, men generellt är det nog som småbarn brukar säga, att de känns lite som levande plast.

Fliso
0

#51 Levande plast, det  var något nytt :)

[peter54]
1

#52 Ja de har ju ofta en glatt och len yta, om det inte handlar om en sandrasselorm eller en puffadder, men dem tar man kanske inte så ofta i.

Flört

Fliso
0

#52 Ja, har du nog rätt i :>

Men hur stort terrarium behöver en vuxen majs orm?

[peter54]
0

Tumregeln är väl minst terrariets längd + djup = ormens längd

Fliso
0

Okej, kan man ha ett större terrarium än vad man normalt har?

[peter54]
0

För vuxna ormar är det inga problem med mycket stora terrarier, men man bör inte stoppa  småormar i stora terrarier.

Fliso
0

Är det för att man kan tappa bort den eller?

[peter54]
1

#58 De blir skygga och gömmer sig dygnet runt. Det blir svårt att hålla koll på ormen.

Fliso
0

Jaha, då förstår jag

[peter54]
0

Plockade ut en av mina amelanistiska Hondurasmjölksnokar i solen idag, hanen blev det eftersom honan ligger i öms. Här är det min 11-årige pojke som håller honom.

[RoxannaH]
0

Läcker! :)

[peter54]
1

En bild till

Hanna
0

#61 Farligt snygg orm :) Hur stort behöver dessa? ^^

Fliso
0

Ormar är ruskigt snygga!

[peter54]
0

#64 Lampropeltis är tacksamma när det gäller utrymme, de gillar trånga utrymmen och klämmer gärna in sig där de nästan inte får plats, så terrariets längd + djup = ormens längd funkar bra för dem.

Nu kan just hondurensis bli rätt stora, uppåt 2 meter är ingen ovanlighet i terrarium, så det blir hyfsat stora burkar ändå. Mina är inte mer än runt 130 cm.

Fliso
0

Vad var er första orm sort?

[peter54]
1

Om man bortser från mina första 10 år med ormintresset där det bara handlade om svenska ormar, så var min första en 2, 5 meter lång indisk råttsnok (Ptyas mucosus) som jag köpte 1969 för egna surt förvärvade pengar. Han var fruktansvärt aggressiv och högg efter sin egen skugga. Då var det tur att jag hade erfarenhet av sura vilda ormar, annars hade nog intresset svalnat snabbt med den ormen.

Fliso
0

#68 Oj, fick du ha handskar när du tog ut honom?

[peter54]
1

#69 Jag brukade inte direkt plocka med den ormen, men de gånger jag tog ut honom hade jag inte handskar. Man fick vara snabb och gripa tag bakom huvudet helt enkelt.

Fliso
0

#70 Okej

calitropi
1

tänkte att jag med skulle slänga upp en liten orm bild, dock mobilbild och inte utom hus, men ormen är snygg! :) Liten Palmhuggorm här bara någon vecka gammal

calitropi
1

Bilden verkar inte fungera så jag gör ett nytt försök..

Fliso
0

#73 Hur stor kommer den bli?

calitropi
0

#74 Dom blir inte så jättestora :)

[RoxannaH]
0

#75 Är det en giftig orm? *Blond*

theraphosa
0

#73 vilken pärla! Ricktig fin.

calitropi
0

#76 ja det är en giftorm! :)

[RoxannaH]
0

#78 Tänkte väl :)

calitropi
2

min lilla pärla :)

Fliso
0

Nu är jag tillbaks och tänkte uppdatera forumet lite men lite nya frågor! :)

Är det dyrt att äga orm? Hur mycket kostar en orm i mådan ungfär?

Är också lite nyfiken på era ormar så lägg gärna upp bilder. Och skriv gärna arten :)

[Tilde]
2

Vi har endast trynsnokar här hemma (som är ormar, annars har vi massa ödlor, samt kaniner). De kostar inte så mycket, mat går för någon hundralapp i månaden och det är för 10 ormar. :P

Några bilder:

1.0 toffee belly<br /> Mycket ljus! :)

Bild 1: Red albino (tror jag), bild 2: High yellow, bild 3: Toffee belly

Fliso
0

#82 Det var fina snokar du hade där! Vilka fina färger första ormen hade :)

Hur är trynsnokar i temprament?

[Tilde]
0

#83 De är faktiskt väldigt hanterbara :) Vissa honor kan vara lite hissiga, men de skulle aldrig få för sig att bitas i alla fall. Glad

Fliso
1

#84 Låter ju bra! :D

Jag måste bara fråga.. Ormen på skansen som man får klappa på använder dom samma orm hela tiden eller byter dem ut den? Den blir ju klappad varje dag (ungefär) så jag undrar varför inte den försöker smita eller att den inte känner sig trängd?

[RoxannaH]
0

Det var faktiskt en bra fråga. Hihi. Det kanske man ska luska lite på. Glad

[peter54]
1

Det de utsätter boaormen/boaormarna för på Skansen är komplett vansinne och ormen är gissningsvis alldeles avtrubbad av all beröring.

Man får hoppas att de växlar mellan flera olika, men det vet jag ingenting om.

Jag tycker att man borde ändra sättet de bedriver den där verksamheten på. exempelvis genom att man får anmäla intresse för att röra vid ormen och att man valde ut såna som "behöver" få prova, inte såna som bara vill visa för polarna att de kan.

På så sätt kunde man dels få ner antalet "klappare" = tiden de utsätter ormen för detta och kanske också utföra verksamheten mer avskilt.

Fliso
0

Ett tag trodde jag att de sövde ner ormen eftersom de alltid (när jag är där) säger att ormen sover? Stackars orm..

Wassago
0

"Snoddas" som skansen akvariets "klapp" boa kallas har nog varit ett trettiotal olika individer genom åren! :)

Ang vad det kostar att ha orm beror ju väldigt mycket på vilken art..Har själv ett 20 tal ormar (mest gift) men kobrorna är ruskigt dyra i gift jämfört m gaboner, skallerormar, boa ormar ody..Dom har en extrem ämnesomsättning å behöver ofta mat. Värst är det med kungskobra tösen Nàhi, hennes matkonto är dyrare/månad än alla mina andra ormar tillsammans! :) Hon äter mellan 50-60 fullvuxna möss i månaden, fördelade på två till tre matningar/ vecka! Men hon är mitt skötebarn å en dröm jag haft i mer än 20 år!

Fliso
0

#89 Det var inte lite hon åt.. Hur stor är hon?

Wassago
0

Hon har bara precis passerat två meter än, kommer troligen att maxa ut på mellan 3.30 och 4 meter..Sällsynt att honor blir fyra meter men det händer.."Normalt" runt 3.5 meter medans hanarna då lätt passerar 4.5 å till och med över 5.5 meter! Hennes nästa terrarie som hon skall ha sen blir 3.5 meter långt, 1.30 djupt och lika högt!

Fliso
0

#91 Det blir en stor orm och ett stort terrarium.. Hur är hon i tempramennt?

Wassago
1

Ja.. e ju världens längsta giftorm.. Och en av de få som räknas som relativt intelligenta! (nu hoppar Peter! ;) ) Nàhi e väldigt lugn och "trygg" med mej.. men inte alls att lita på! Kungskobran är inte den som "snackar", när den blir pist off e det allvar… Dom är stora, snabba, målmedvetna och som sagt relativt intelligenta.. Att se in i en kungskobras ögon är en upplevelse… det är ingen "reptil" i vanlig mening.. det finns "nåt mer" där i ögonen… Jag som hållt på med ormar hela mitt liv, dock inte så länge som Peter! :) Jag var bara året när han började! :D Har alldrig upplevt någonting liknande i en kontakt med en reptil tidigare.. Jag är nästan "kär" :D

[peter54]
2

#93 Skrattande Nejdå, jag har fastnat framför kungskobrans blick när jag träffat på dem och sett vad du beskriver. Intelligens är ju ett relativt begrepp, men jämfört med en stockdum Ptyas mucosus, en av de ormar som kungskobror jagar och äter i naturen, är de rena Einstein.

Visst ser man att det finns någon slags verksamhet bakom de där ögonen. Jämför med exempelvis anaconda, som har den "dödaste" blick man kan tänka sig på ett levande djur.

En annan detalj med kungskobran är yngelvården - de bygger ett näste som de vaktar, bara det höjer arten långt över alla andra ormar.

Wassago
0

Ja Peter.. den blicken dom har e speciell.. hela varelsen är speciell!  Har aldrig upplevt något liknande tidigare.. å då har jag ju ändå min åsikt klar när det kommer till Naja släktet.. Men detta är sååå mycket mer! Hon är mer ett "väsen" än en orm… Ä visst har du rätt (detta har vi diskuterat tidigare) "intelligens är ett väldigt relativt begrepp!

fluffis
2

Nästan kär? Du är dödskär, det hör jag ju! Flört

fluffis
2

Nu har den här tråden blivit alldeles för lång egentligen men eftersom ingen börjat på en ny så fortsätter jag väl här Glad

Om det är dyrt att äga orm… det beror på vad man jämför med och hur många ormar man har. Har man tex en vanlig majsorm som inte blir jättestor så kommer den förmodligen att vara väldigt billig i drift om man jämför mot tex en hund.

En av arterna som jag håller på med är svart råttsnok, pantherophis obsoletus obsoletus. De kommer från USA och är nära släkt med majsormen. Om man jämför mot majsorm så blir den svarta råttsnoken ofta litegrann större och är lite hetsigare i humöret. De rör sig ganska mycket, på olika tider på dygnet, därför gillar jag dem så mycket.

Här är en bild på min gamla trofasta dam Glad

Wassago
0

Haha, ja det är väl så fluffis!! Älskar även svart råttsnok!! Synd det finns så få som avlar på dom bara (förutom morferna då) e riktigt häftiga snokar! Samma med den gula och rosalinin! Underbara! :)

[peter54]
1

Jag kan inflika här att runt namnet på den här arten råder stor förvirring, dels på grund av att många envisas med att använda gamla namn som inte längre gäller och dels för att arten uppdelats i en västlig och en östlig gren.

Vid sökning på nätet får man alltså upp olika namn på samma art och dessutom felaktiga skrivningar på namnet.

De västliga underarterna av amerikansk råttsnok heter Pantherophis obsoleta, medan de östliga heter Pantherophis alleghaniensis.

Ska man följa språkreglerna korrekt, så är släktnamnet Pantherophis femininum och då ska artnamn och underartnamn också skrivas i femininum, i detta fall obsoleta respektive alleghaniensis.

Artnamnet ska alltså inte vara "obsoletus" eftersom det är maskulin form. Samma gäller för majsorm (Pantherophis guttata), där många skriver "guttatus", vilket också är maskulinum. Att man får fler träffar på Pantherophis guttatus än vad man får på Pantherophis guttata spelar ingen roll ur språksynpunkt, den förstnämnda skrivningen är likafullt felaktig.

Arten amerikansk råttsnok är uppdelad i sju underarter, åtta om man räknar in Bairds råttsnok, men den har numera egen artstatus.

fluffis
1

Det är så himla härligt att höra att du verkligen tycker om din orm. Det är den kontakten som känns i hjärtat som man lever för. Så har jag det med min allra första orm Glad

Min svarta råttsnok på bilden är härligt svart och fin. Hon är född på 90-talet och börjar bli lite halvgammal men hon är i fin kondition och jag har planerat att para henne nästa år med en leukistisk hane. Jag gillar både den svarta vanliga färgen och andra färgvarianter. Det ska bli spännande att se hur svarta avkommorna kommer att bli för jag tror dessvärre inte att de "nyare" ormarna bär på så mycket svart. De blir lite "sönderavlade" i takt med att olika färgvarianter ska drivas upp. Min tanke var då att avla in en äldre svart råttsnok i de nya för att förhoppningsvis behålla svärtan och kanske lite andra goda gener Glad Sen återstår det förstås att se om det finns en marknad för att sälja de svarta.

PS. Jag har en gammal gul råttsnok och även oranga råttsnokar och de är en ren fröjd att ta hand om. Aktiva och snälla.

fluffis
1

Jag misstänkte att du skulle säga något om det Glad Vi har ju pratat om namnen tidigare och jag blev förvirrad av alla namn. Det jag har gjort är helt enkelt att jag har kollat på ratsnakefoundation.org och gått på deras linje. Jag har även ställt en fråga i forumet som diskuterades. De menar att artikeln som skrevs där man delar upp den amerikanska råttsnoken i västlig och östlig har helt enkelt inte slagit igenom. Det pratades även om ändelsen och det sades precis samma sak som du säger, fast tvärtom Glad

Jag är fortfarande inte helt övertygad om att någon har mer rätt än den andra men nu har jag åtminstone fått en enhetlighet. De flesta britter (det är mycket britter på ratsnakefoundation.org) och tyskar använder det namnet som jag gör och eftersom jag rör mig i internationella forum och träffar en del av personerna i Hamm så blir det enklare på detta vis.

Det är himla synd att forumet ligger nere just nu, annars hade jag gärna gett en länk till diskussionen.

[peter54]
1

Ändelserna i de vetenskapliga namnen är från latinet, -a och -is är feminina, medan -us och -os är maskulina. Det är ju bara att slå upp en latinsk formlära och titta efter.

Att de nya uppdelningarna inte slagit igenom, beror just på det jag sa i förra inlägget, konservatism bland såna som inte själva sysslar med taxonomi och systematik.

Just den uppdelningen, obsoleta -alleghaniensis, är ju inget som tvunget måste genomföras, men många andra taxonomiska ädringar beror på nya forskningsrön och då är det bara knäppt att inte följa med dem.

fluffis
1

Jag har inte insatt i latin. Har du någon bra källa där det framgår?

Jag tror att det kan finnas andra anledningar till att uppdelningarna inte slagit igenom, tex att det finns brister i artikeln som föreslår uppdelningen.

Sue Knight som är den som främst svarade mig på forumet skriver själv artiklar och är insatt i forskning så därför låter hon väldigt trovärdig. Synd att jag inte är så bra på att återberätta men det hon gjorde i svaret till mig var att sammanfatta de tre (tror jag) senaste artiklarna i ämnet och förklarade varför den senaste var bristfällig.

[peter54]
1

#103 Första gången jag läste detta om artnamnens ändelser var på 90-talet. Då fann en artikel i en amerikansk reptiltidskrift om detta. Sedan har jag sett det förklarat i andra taxonomiska sammanhang, inte nödvändigtvis inom reptilvärlden.

Jag vet inte om det finns någon latinsk grammatiksida på nätet, men annars kan man låna på biblioteket eller på närmaste universitet.

När det gäller att dela upp en art i två som man faktiskt gör genom just den här namnändringen, är det självklart ifrågasättningsbart och rent taxonomiskt vill jag ju gärna ha svar på vad som skiljer dem åt. Utan skillnader i exempelvis skelettet, finns ingen grund för det. Därför är det inget jag håller benhårt på heller.

Artändelserna däremot, handlar om rena språkregler, grammatik och där finns inget utrymme för tolkning.

Slutar släktnamnet med -is, som i till exempel Pantherophis, ska artnamet sluta på -is eller -a som i Pantherophis guttata.

Slutar släktnamnet på -us som exempelvis Ursus (kom inte på någon orm just nu med sån släktnamnsändelse, så jag valde brunbjörn), så ska artnamnet sluta på -us eller-os, som i Ursus arctos.

Sedan finns förstås könsneutrala ändelser. Jag är inte säker på vilka de är, men jag tror att -ix är könsneutral.

fluffis
1

Okej Peter. Tack för synpunkterna!

Wassago
0

Fluffis! Får du fram rena fina "original lackade" svarta råttsnokar e jag intresserad! Å Peter, tack för infon! Trots att det bara gör det mer rörigt i mitt huvud..Jag e en av bakåtsträvarna som fortfarande kallar majs för Elaphe! :D Fixar helt enkelt inte å lära om allt.. E ju så hela tiden! Men rätt ska vara rätt å det e kul att ta del av infon! :)

fluffis
0

Vad kul att höra! Jag har faktiskt inte någon exakt koll på när svarta råttsnokar får sin vuxenfärg men det kan ju dröja några år. När blir de så svarta som de kan bli? Glad Nån som vet?

[peter54]
0

Fluffis. De flesta snokar mörknar ju med åren och det borde väl gälla den här också kan man tycka. Jag har inte haft några svarta, men väl gula och orange. De sistnämnda födde jag upp några kullar av på 80-talet. Jag hade två par, den största hanen var 180 cm.

Exakt när de svarta är helt utfärgade vet jag inte. När det gäller de gula och de orange, så är de ju finast i färgen som 0-2-åringar. Äldre individer tenderar att mattas av i färgerna.

Wassago
0

Samma här Peter, har heller aldrig haft den svarta fast den e så läcker! Precis som du hade jag gula och oranga i slutet av åttio å under nittiotalet! Vackra, lättskötta å "häftiga" snokar tycker jag! Synd man så sällan ser dom nu!

fluffis
1

Jag håller med om att de flesta brukar mattas i färgerna men det känns inte som om det gäller den svarta. Damen i inlägg #97 (inte den brunhåriga till vänster Skrattande) är född i mitten på 90-talet och blir bara mer och mer lysande. Bilden gör henne inte riktigt rättvisa men ibland kan jag se nästan blå toner i henne så mycket hon skiner. Det ser väldigt snyggt ut. Glad

Anledningen till att jag frågar om utfärgningen är att jag har för mig att jag har hört eller läst någonstans att det dröjer upp till fem år innan de blir av med "babyfärgen" och det tyckte jag lät som väldigt lång tid.

Wassago
0

Jag vågar inget säga om hur det är med utfärgningen.. Men den e vacker! :) Hoppas på att du får fram fina ungar vad det lider! :)

NiklasTyreso
1

Kul fluffis att du vill få fram riktigt svarta. Det går ju inte att selektera på svart färg om man har albino eller leukistiska individer, så du gör rätt i att avla på en riktigt svart hona.

Bäst skulle i o f s vara att välja de mörkaste ungarna och para med någon inköpt rejält svart orm, för att undvika inavel.

Selekterar man för en egenskap ett par generationer då brukar man få fram tydliga förbättringar.

Kul projekt!Glad

[peter54]
0

Idag vet jag att det är kört med mina hondurensisägg. Underligt nog var de vita ända till för ungefär 4-5 veckor sedan, men igår tyckte jag att de gått för långt över tiden, så jag kollade noga och såg att de alla var helt svarta och skrynklade. Jag öppnade alla 6, men det fanns inget i bara förtorkad smet.

Det blir att hoppas på kommande säsong.

fluffis
0

Nej vad synd!

HystrixEpic
0

Hej. Först vill jag bara tillägga att det är helt olagligt att fodra med levande möss/råttor. Tyckte själv att det var lite suddigt i lagtexten och skrev till jordbruksverket och fråga. Man fick inte ens ge det som sista utväg så i deras ögon ska djuret hellre svälta om det inte vill äta dött. Konstigt när visa arter har svårt för det när de är "nya".

Intressant tråd ni har byggt upp här :)
Fina bilder, starka färger ni har fått fram utomhus! :)

Själv anser jag att om man har en orm som inte blir stressad av hantering kan man utan problem ta fram dem ibland för fotografering och lite hantering. Bara det inte sker hela tiden då det blir stressande för djuren. Jag brukar gilla att passa på att ta kort när jag ska spraya eller när djuren är framme i terrariet för då stör det dem inte extra om ni förstår hur jag menar :)

Själv har jag 2 st regnbågsboor. mina första ormar och har haft dem i ca 1 år :)
Går djurutbildning så har hanterat och "tagit hand om" ormar tidigare på skolan men eftersom min mamma varit så rädd så fick jag inte skaffa en egen förren ca 1 år sen :)
Min ena orm är en hane på ca 1 1/2 år :) Och min andra är en hona på ca 5-6 år. Fd ägaren chansade på åldern så det är tyvärr inte helt säkert.
Slänger ut en bild på min lilla hane :)
Själv är jag helt fast i regnbågsboan pga deras fina färgteckning och man måste ju bara älska deras "skimrande" helt vackert! Min stora brukar ofta komma ut på kvällen och visa upp sig i terrariet om hon inte är i öms medans min lilla oftast förflyttar sig när man inte ser :P

Hanna
0

#115 Wow vilken färg!

[RoxannaH]
1

#115. Nej det är inte olagligt.

Det är en rekommendation de satt upp, för att hindra lidandet för foderdjuren, då det är en väldigt smärtsam för foderdjuret innan de väl dött.

Därför rekommenderar man att om det går, ska de matas med död föda, för att hindra onödigt lidande. Men vägrar djuret ta emot dött, så får man mata med levande.

HystrixEpic
0

Jag tolkade det också så men efter en diskussion vi haft i skolan skrev jag till jordbruksverket och fick detta till svar :
"Hej!

Matning med levande föda är förbjudet. Det finns inga undantag, inte ens som en sista utväg.

Med vänliga hälsningar
Christina Lindgren

Enheten för sällskapsdjur
Jordbruksverket
551 82 Jönköping
036-15 61 07

Division for CITES and Pet Animals
The Swedish Board of Agriculture
551 82 Jönköping
Sweden
0046 36-156107"

Därför är jag väldigt säker på att det är helt olagligt. Hoppas detta hjälpte. I frågan skrev jag också det att flera ormar spec unga har svårt för att äta dött och svälter hellre.
Däremot är det många som tror att det är en rekomendation precis som jag trodde och dom flesta skulle nog gå mot lagen om ens djur inte skulle ta det döda. Men tydligen så får man inte. Själv tycker jag att det är dumt att dom satt som lag att man hellre ska svälta sina ormar än att testa ge dom levande så dom inte dör. Det blir ju djurplågeri på dem med om dom inte får mat Obestämd

Bilden:
la upp en till bild innan han är sprayad och där man ser reflektionen jag paratade om bättre :)

[RoxannaH]
0

Jaså?

Vad konstigt. Jag har fått höra hela tiden att de bara är en rekomendation. Lär nog höra efter med dem jag å.

Wassago
4

När lagen är dum får man använda sej av förnuft! :) Det brukar bli rätt bra då! :)

HystrixEpic
0

Ja jag har också fått höra att det var en rekomendation och sen matades en orm i skolan med en levande mus och efter det vart det en stor diskussion mellan oss elever och när vi läste i lagen kändes det också som en rekomendation så jag skrev till jordbruksverket för att jag ville få bekräftat om det var det eller inte.
Sen vill man alltid sitt djurs bästa och då går det före vad man bör göra. Glad

HystrixEpic
0

Oj skrev fel nr xD
Skulle skriva #119!

[Jimmy_77]
0

Gällande levande/död föda så är det väl så att Jordbruksverket har ändrat sin tolkning av lagen, och nu är det helt plötsligt förbjudet att mata med levande. Det är alltså ingen ny lag som tillkommit utan helt plötsligt går tolkningen från att ha varit ok, till förbjudet….

Så om man nu matar med levande kanske man inte ska basunera ut det. Om man inte vill få det prövat i domstol det vill säga… Flört

Grymt med Svarta Råttsnokar - vill ha!

[peter54]
3

#123 Inte finns det väl ett förbud? Det är ett påbud, men i situationer där inget annat alternativ finns måste utrymme finnas för undantag.

[Jimmy_77]
0

Det finns ju alltid alternativ såsom tvångsmatning, sondmatning etc. Enligt jordbruksverket måste det innebära att man helt enkelt får ta till dessa metoder istället för levande foder.

[peter54]
0

#125 Om det är sant är det ju helt vansinnigt galet. Tvångsmatning/sondmatning är ofta komplett kontraproduktiva metoder som snarare cementerar matvägran än löser den.

Kan du verifiera påståendet?

Var går gränsen för levande foder då? Får man mata ödlor och/eller arachnider med insekter och deras larver? Får man mata fiskar med lövmask, mygglarver eller andra mindre fiskar?

[Jimmy_77]
0

Nej jag kan tyvärr inte verifiera det, så jag kan ha fel. Minns inte var jag läste det (det var ett tag sedan).

Jag tycker också det låter galet, men det var den uppfattningen jag fick. Återkommer om jag hittar nån källa som kan bekräfta.

venom72
0

#128 mata med insekter det får man ännu göra förbudet gäller visst bara ryggrads djur som möss råttor med mera

Det är bättre att bli hatad för vad man är, än att bli älskad för vad man inte är.

[fuzzygirl21]
0

Mina kungspyton vill ha kontakt med mig . Varje gång jag öppnar så vill dom kela

[fuzzygirl21]
0

:)

fluffis
0

Ormarna kan vara nyfikna Glad

Har ormarna tillräckligt med värme?

[peter54]
3

#129 Jag är nyfiken på hur du vet att de vill "kela"?

Sedan undrar jag också hur du tänker om att de i så fall är de enda ormar i hela världen som vill det?

[fuzzygirl21]
0

svårt att förklara man måste träffa dom för att se själv hur jag menar

[peter54]
1

#133 Vad jag menar med min fråga är att du tolkar ormarnas beteenden efter mänsklig mall och företrädesvis efter dina egna önskningar.

Det du tror är att de vill kela har helt andra förklaringar (som fluffis är inne på).

Om det skulle vara så att dina kungspyton skulle vilja ha kontakt med dig, skulle både ormarna och du vara ensamma om detta i världen.

Tror du verkligen att du och dina ormar är så unika och annorlunda än alla andra människor och alla andra ormar?

Ormar är mycket enkla varelser, de styrs helt och hållet av redan inprogrammerade beteenden. Alla val de gör finns redan i deras "hårddisk" och de kan inte börja med något som inte fanns där från början.

Om de vill ut ur terrariet när du närmar dig är det för att endera någonting är obehagligt därinne, lukt, klimat, temperatur, eller så är de hungriga. Du har inte någon påverkan på deras beteende.

[fuzzygirl21]
0

jag har väl inte sagt att jag och mina ormar är unika . Jag sa bara vad mina ormar gör och vad jag vet själv . Men ni får tro vad ni vill jag har inte sagt att ni är tvungna att tro på mig ..

[fuzzygirl21]
0

131* det är väl självklart att dom har tillräckligt med värme

[peter54]
1

#136 Det är ändå uppenbart när ormarna vill ut att de inte är nöjda med tillvaron i terrariet, något är inte till deras belåtenhet, det är inte att de vill kela, för det vill inga ormar.

Många ormägare tolkar in såna mänskliga värderingar när ormen de tar ut rullar ihop sig i knäet eller i händerna, men den tolkningen kan inte vara mer felaktig.

Jag har några ormar som alltid kommer fram när jag kliver in i terrarierummet, men jag skulle aldrig få för mig att tolka det som att de vill kela. De kommer fram för att det kanske vankas mat, inget annat.

Andra ormar jag har sticker snabbt och gömmer sig när jag kommer, de har en lite annorlunda uppsättning "mjukvara i hårddisken".

När djur rymmer från sitt hem, oavsett om det handlar om stora djur eller små, flyr de inte TILL något, de flyr FRÅN något. Det gäller för ägaren/skötaren att lura ut vad, utan att blanda in mänskliga tolkningar.

fluffis
2

fuzzygirl21

Jag var inte säker på om du skojade eller inte med ditt inlägg #129. Nuförtiden finns knappt någon som inte har tillgång till Internet och det finns så många forum och faktablad att ta del av och kunskapen sprids så snabbt att det finns mycket få (tror jag) som inte har hört/läst att ormar inte har behov av kontakt. De är ensamlevande och kan inte känna exempelvis ömhet.

En av de mer realistiska möjligheterna till att dina ormar vill komma ut ur terrarierna är att de vill åt din kroppsvärme eller leta efter annan värmekälla. Därför frågade jag om temperaturen i terrariet. Det är väl inte klart att det alltid finns tillräckligt med värme? Jag känner inte dig och vet inte hur du håller dina djur eller hur din kunskap och erfarenhet är. Precis som peter54 är inne på så kan det finnas många anledningar till att dina ormar vill ut ur terrariet. Att de vill kela är inte en av dem.

Jag tycker att det hade varit underbart om mina ormar hade velat kela med mig eftersom jag tycker så mycket om dem och de är så fina men det är bara att inse att det tyvärr inte är så.

Loc
0

Hej. Nu var det ett tag sedan någon skrev på detta forum men eftersom det slutade på hantering så tänkte jag passa på och ställa en fråga, för det verkar som det finns många kunniga människor i tråden.

Jag har haft min lilla kungspyton hane i ett och ungefär ett och ett halvt år nu. Har haft honom sedan han var två månader. Så jag är en nybörjare men jobbar konstant för att bli mer kunnig.

Men det här med om man kan ha sin orm ute eller inte är tydligen en svår fråga eftersom folk inte verkar kunna komma riktigt överens. Vad jag personligen kommit fram till med min lilla påg är att dem definitivt inte tycker om att kela. Jag tror att det till stor del är när man tar i dem som dem blir stressade. Om något i naturen tar tag i den är det ju farligt. Men så länge hanteringen sker på ormens "villkor" tror jag inte att dem tar skada. Det är väl också individuellt från orm till orm.

Min orm är väldigt aktiv när han vaknar på kvällen/natten och även om han har ett stort terrarium, med väl kontrollerad miljö vill han gärna komma ut en stund och undersöka i lugn och ro.

Han har aldrig matvägrat eller visat annat tecken på stress av för mycket hantering. Och där är han ända ute rätt mycket.

Men poängen med min "lilla" historia är att jag undrar om det låter vettigt att en orm är mycket nyfiken och aktiv. För jag är rätt säker på att han inte vantrivs för han är väldigt lugn och försöker inte ta sig ut förens jag öppnar och stoppar in armen så han kan slingra sig ut. Jag har ingen orm-kunnig människa att diskutera detta med därför måste jag ursäkta för detta långa inlägg, men detta är en fråga som hemsökt mig länge nu.

Tack på förhand för svar 😃

HystrixEpic
0

Jag tycker det låter helt normalt att din orm är nyfiken. Även fast de har ett bra terrarium med allting korrekt så kan dom gilla att kolla läget lite ibland också. JAg tror inte heller att ormar tar skada om man tar ut dem åp deras villkor, bara man kanske inte tar t dom varje dag utan mer sällan eftersom som du sa så är det inte normalt för dem.  Men så länge som du ser att din orm mår bra och har det bra så behöver du inte oroa dig :)
Så ser jag det som iallafall.
Jag har 2 regnbågsboor och båda dom gillar att slingra runt utanför terrariet och väljer gärna att komma ut ibland. Precis som att jag ser på dem när de inte vill komma ut. De syns ju på dom om dom trivs eller vantrivs :)

Hoppas detta gav dig svar :)

fluffis
0

Loc:

Kul att du har skaffat orm och kul att du vill vara med i vårt lilla gäng här och ställa frågor osv. Man blir aldrig fullärd, varken du eller jag 🙂 När jag skaffade orm 1995 fanns inget Internet att tala om och jag kände bara en enda person som kunde lite om ormar. Det var inte helt lätt att få tag i information då. Nuförtiden är det helt annorlunda.

Hemma hos mig finns bara en kungspyton (och 18 snokar 🙂) men mina erfarenheter stämmer väl överens med dina. Kungspytonhanen tillhör min sambo och blir tre i år. Ormen är nattaktiv och i perioder på kvällarna också. När han var yngre var han ofta hur aktiv som helst och klättrade runt. Jag har märkt att han blivit latare och latare med tiden och nu brukar han oftast ta en lite runda i terrariet efter släckning innan han går och vilar igen den latmasken 🙂 Nyfikenhet är något som många ormar har, vissa extremt mycket och vissa mindre. Jag kan tänka mig att detta är en av drivkrafterna till att de vill utforska världen och rymma sin väg.

För mig känns det mycket sunt när du säger att hantering sker på ormens villkor. När du säger att han är ute "rätt mycket" så kan det betyda i princip vad som helst. Vissa tycker att en gång om dagen är mycket och vissa tycker att en gång i halvåret är mycket 🙂

Vad jag tycker att man kan tänka på om man ska ha sin orm utanför terrariet är klimatet. På vinterhalvåret brukar det vara kallare och torrt i våra bostäder och inne hos mig är det just nu bara 19% luftfuktighet. Det är ju rätt värdelöst för en orm som vill ha 70% luftfuktighet, eller hur? Därför har jag knappt mina ormar utanför terrarierna alls på vinterhalvåret, förutom när ormarna ska ha mat för jag matar i separata burkar.

[peter54]
1

Några fakta som kan vara viktiga att ha i minnet när man har orm

• All hantering av en orm är envägskommunikation, det vill säga att ormen får ingenting ut av den. Den som hanterar ormen är den enda som får någonting ut av hanteringen.

• En orm interagerar aldrig någonsin med en annan varelse av något slag utom vid parning och, om man så vill kategorisera det, under jakt.

• Ett djur, vilket som helst, flyr inte till något om det rymmer, det flyr från något.

fluffis
0

I den tredje punkten, vad menar du med att fly? Som i att ta till flykten?

[peter54]
0

#143 Fly med betydelsen avvika, bryta sig ut, sticka iväg. 🙂

fluffis
0

Okej, då är jag med. Om man t.ex. har ormen i händerna men den sprallar och man lyckas inte hålla den så sticker den iväg. Den typen av rymma (och fly) är jag med på. Men den typen av rymma som jag tänkte på är att ormen är i sitt terrarium som den undersöker noga och vips så hittar den en glipa och gör allt för att tränga sig igenom. Lyckas den så rymmer den och det skulle jag tro är den vanligaste typen av rymning. I detta läget tror jag inte det beror på att ormen vill fly från något, eller? Det var inte så du menade väl? Hoppas det inte blev för flummigt nu, jag känner mig lite trött för tillfället 🙂

[peter54]
1

#145 Jodå, det är applicerbart även på en sådan situation. Ormen känner att luften är "friskare" utanför och rör sig mot den. Skulle man dessutom ha dörren öppen så att ormen kan ta sig utomhus, så gör den det också av samma skäl.

Att det sedan är dåligt för den spelar ingen roll, ormar är stockdumma djur på det viset. Om den kommer ut i ett terrarierum, märker den snart att det inte var något speciellt med luften utanför. Då gömmer den sig på något trångt ställe eller går tillbaka in i terrariet.

fluffis
0

Hehe, nog är ormar dumma ibland 🙂 Vad jag menar är att om ormen vill ha friskare luft så flyr den till något, inte från. Vissa arter (och ormar också för den delen 🙂) har mer utforskningslusta än andra och tex majsormar är ju kända för att vara utbrytarkungar och det tror jag att de kan vara oavsett om de vill fly från något eller inte.

[peter54]
1

#147 Jo den flyr från något om den upplever att miljön den lever i är sämre än den utanför. Det är inte meningen att man ska klyva hårstrån här. Den punkten är en generell sanning som kommer från etologi för i första hand djurparksdjur.

Folk i allmänhet tror nämligen nästan till 100% att djurparksdjur som rymmer från parkerna vill till friheten, men de djuren är oftast uppfödda och uppväxta i parken och vet inget om någon frihet.

Därför är det lätt att konstatera att djuren flytt från någon form av obehag, det kan räcka med en enda isolerad händelse.

När djuren sedan är utanför, blir de ytterligare stressade av den nya och för just de djuren, okända miljön. Då försöker de ofta ta sig tillbaka till tryggheten i sitt hägn.

fluffis
1

Jo, det låter logiskt det du säger med djurparksdjur, tycker jag.

Om vi återgår till våra reptiler så vill jag bara säga en till sak och jag börjar med yttrandet.

"• Ett djur, vilket som helst, flyr inte till något om det rymmer, det flyr från något."

Detta kan tolkas som att om ormen rymmer så måste det bero på att något är fel på/i terrariet. Det var kanske inte så du menade Peter men jag vill gärna förtydliga för de som har tolkat det så (tex jag själv). Enligt mig om man har en rymmande orm så måste det inte nödvändigtvis betyda att något är fel med boendet och att den därför flyr. Enligt min erfarenhet är det naturligt att ormar helt enkelt vill utforska. 

Det är förstås viktigt att se till att göra terrariet rymningssäkert så att ormen inte rymmer igen! 🙂 Sen är det ju aldrig fel att kolla över miljön en extra gång, speciellt om man är osäker. Det kan ju även hända att elektronik och annan utrustning gått sönder.

[peter54]
2

#149 Det kan väl räcka med "felet" att ormen är instängd? Hur många gånger har vi inte sett en orm försöka ta sig igenom den osynliga barriären - glaset?

[ThatsDeepßro]
0

#129 Låter ytterst konstigt att dina ormar skulle vilja kela, vill inte vara negativ. Men nej, ormar vill inte kela tyvärr. Du kanske får den uppfattningen men så är det inte, dras dem till dig mycket kan det vara för att du är varm eller dylikt. Då ormar dras till värma punkter/Ställen.

Till TS, min första orm var en ball Python aka Kungspyton på svenska, denna orm tycker jag är en väldigt bra "start orm", blir inte allt för stor, BITS ej därav namnet ball Python då dem rullar ihop sig vid hot och rädsla, även huvudet ser ut som en ank näbb vilket jag tycker är ganska fräckt.

Sen kan jag även ge svar på frågan om jag blivit biten någon gång, när jag fick hem min boa constrictor hona (kungsboa) var hon ganska stressad, helt ny miljö och en liten bit åk tur i bil resulterade i detta tyvärr. Då var hon ca 1.60 lång så visst, det kändes och blödde men inget överdrivet (har fortfarande ärr efter betet). Min föredetta illers bet som valp när hon busade var en miljon gånger värre enligt mig, men går ju faktiskt inte att jämföra :)

Angående levande föda, som någon nämnde tror jag inte det är olagligt så det är straffbart, har dessvärre ingen koll på detta. Mina kungspyton vägrade att äta dött, det gick helt enkelt inte, sen var min boa tvärtom, vägrade äta levande. Så det är ju olika från orm till orm, vissa ormar kan helt enkelt inte anpassa sig efter att äta dött. Gjorde allt för att dem skulle ta dött men inget hjälpte.

Men som sagt, väljer du att skaffa orm gäller det bara att läsa, läsa och läsa ännu mer!

[Emmabengtsson]
0

Vi handskas med våra ormar minst varannan dag, vi ger de ju nytt vatten varje dag o passar då på att klappa de lite, sen lyfta upp dem och låta dem kringla omkring på än 🙂

Hanna
0

#152 Varför detta? Om jag får fråga.

[KiwieMie]
0

#1 Min reptil - en reeves - verkar vara väldigt van med mänsklig kontakt osv. Han följer efter mig när jag går omkring akvariet, blir handmatad (tar sin mat från mina händer, simmar mot mig) och tillåter att jag rör honom. Däremot så söker han inte efter att bli klappad eller något sådant - utan han accepterar det helt enkelt.

Jag tror verkligen inte det finns någon reptil som gör något mer än att acceptera att bli rörd. :/ Och det är väl lite tråkigt, men logiskt. Djur som är väldigt keliga är ju oftast det också det mot varandra i det vilda.

[Emmabengtsson]
0

#153 Förstår inte frågan? varför de får nytt vatten varje dag? Tycker de är självklart att de ska få nytt o fräscht vatten varje dag som oss! 🙂

[peter54]
0

#152 Det är för mycket hantering. All hantering innebär stresspåslag för en orm, det går att påvisa exempelvis genom pulskontroll. Det finns ingen anledning att röra ormen för att man byter vatten.

Rent hypotetiskt skulle man kunna jämföra en orms tidscykel med människans på samma sätt som man brukar göra exempelvis med näbbmöss. En näbbmus hinner äta, tvätta sig och göra toalett, samt sova på totalt fyra minuter. Teroretiskt sett är alltså fyra minuter för en näbbmus jämförbart med ett dygn för en människa.

Om man skulle göra en liknande jämförelse med en orm, så blir ormens motsvarighet till vårt dygn omkring en månad. Det skulle innebära att hantering av ormen varannan dag motsvaras av att någon kräver att få dra upp mig från vad jag än gör, krama mig var 45-50e minut dygnet runt. Snacka att jag skulle bli stressad.

#154 Det är sånt som kallas "betingad reflex". Sköldpaddan kopplar samman dig med mat. Man kan lära fiskar att trycka på en knapp med en viss färg för att få mat, men det betyder inget mer än just att de kopplar samman knappen med den specifika färgen med mat.

[Emmabengtsson]
0

#156 Alltså nu menar jag inte att vi "gullar med dem så ofta. Mer att vi kanske flyttar på dem, när de ska få mat, badar dem om de behövs eller flyttar på dem om de försöker smita ur terrariet(alltså lägger in dem lite längre så man inte klämmer huvudet) och det är ju hantering det också! 🙂

[peter54]
0

#157 Nja, det är inte vad man bruakr beteckna som hantering. Hantering är när man plockar ut ormen ur terrariet för vilken orsak det nu kan vara.

[Emmabengtsson]
0

#157 Tycker att hantering inom reptiler är när man handskas med dem. Vi måste t.ex. ta ut dem när de ska få mat, för vi har en hane o hona tillsammans och för att dem inte ska bråka så särar vi på dem när de ska få mat, bara 1 exempel av många! 🙂

[peter54]
0

#159 Ja men att ta ut ormen för att placera den i en matningsbox är mycket mer hantering än att med handen putta in en orm som är på väg ut när man byter vatten. Då lyfts den ju ut ur terrariet, det var ju det jag sa i #158. En sån "puttning" är inte att "handskas" med ormen.

[Emmabengtsson]
0

#160 Haha ja det vet väl jag också att det är! Enligt mig så är det så att när ormen och människan får kontakt och rör varandra så handskas man med ormen men alla definierar det olika så 🙂

fluffis
0

Emmabengtsson

Vad är det för ormar du har? Du pratar om att hantera ormen varannan dag men den får väl för sjutton inte mat varannan dag?! Så vad är resten för typ av hantering? Hur ser du att badning behövs?

[peter54]
0

#161 Ja fast man behöver ju inte ha kontakt i såna lägen, den går lika bra att peta in ormen med något annat, en ormkrok eller vattenskålen man just håller på att ta ut, vad som helst.

Den formen av kontakt är inte alltid så vanlig heller, bland alla mina ormar är det nog bara en som försöker passa på att undersöka utsidan när jag byter vatten, jag har alltid kroken i beredskap när han ser att jag ska öppna.

[Emmabengtsson]
0

#162 Det är alltså inte mina ormar utan vi har ormar i skolan, ett naturbruksgymnasium. Såklart får dom inte det!!!! Vi brukar "bada" dem när de ömsar för att hjälpa dem lite på traven, men sen tar vi ju faktiskt ut dem för att folk ska lära sig om ormen, vissa ska komma över sin rädsla sen är dem faktiskt bra marknadsföring, då många tycker att dem är "coola".

#163 Tyvärr använder vi ingen krok så vi använder det vi annanrs också brukar använda, händerna. Av våra 2 så är det den ena som oftast försöker komma ut om hon får chansen, men bara om hon är på bra humör! 🙂

fluffis
0

Okej, jag trodde det var dina ormar 🙂

Vet du vad det är för ormar och ålder på dem?

Jag gillar inte heller när man handskas mycket med ormar men i ett större perspektiv så kommer det ju något gott ur det om det leder till att folk blir utbildade och blir av med sina rädslor.

Jag är nyfiken på vilken art det är 🙂

[Emmabengtsson]
0

#165 Nej nej absolut inte! Det är 2 st majsormar, en hane och en hona, sen har vi 4 ungar också! Vet tyvärr ej ålder 😮

fluffis
1

Okej. Jag tycker det är okej att byta vatten varje dag. Det brukar inte störa ormarna. Att hantera majsormar varannan dag är på tok för mycket i mina ögon. Tänk på att ormarna kan fara illa av det utan att det syns på ytan. Särskilt de nästkommande dagarna efter att de ätit måste de få chans att smälta maten i lugn och ro. Ormarna ska ha en vattenskål som är stor nog att bada i om de känner för det. Att tvångsbada ormar är ingen bra idé. En fuktlåda är ett mycket bättre alternativ.

Jag tycker verkligen det är roligt att det finns ormar i utbildningssyfte så som ni har. Jag önskar att vi hade haft ormar när jag gick på naturbruksgymnasium men det hade vi inte så jag skaffade en egen 🙂 Det som är synd är att i många fall saknas den verkliga kunskapen för att ta hand om dessa djur och jag är ledsen för alla pekpinnar jag slänger in men det är djurens bästa jag tänker på.

[Emmabengtsson]
0

#167 Vi har som "regler" att inte röra dem för mycket några dagar efter att de ätit och att inte hålla på med dem när de ömsar helst. Om de inte verkligen är något viktigt! Det är så många som inte har någon kunskap om dem och många har liksom fobi för dem så det är jätte bra tycker jag! Sen trivs våra ormar väldigt bra(känns det som), vi har fått ungar några gånger och det måste ju tyda att de trivs och gillar varandra. 🙂

fluffis
0

Men då så, det verkar inte som om ormarna hanteras varann dag ändå när allt kommer omkring och det tycker jag känns bra 🙂

[peter54]
0

Att bada ormarna är inte nödvändigt, faktiskt är det inte alls bra att ta i ormar som ska ömsa eftersom man kan skada ömslagret så att släppvätskan läcker ut, vilket kan leda till att ormen får svårt att få av ömset.

Mycket, mycket bättre att ha en fuktbox åt ormarna istället, där de kan ligga i fuktigt substrat tills ömset ska av. Då går det lätt.

Jag har bara badat en av mina ormar en gång under alla år sedan jag började med den här hobbyn för drygt 40 år sedan och det var inte för att den skulle ömsa, utan för att försöka hjälpa till att lösa en förstoppning.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.