Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 1376 ggr
Singmirre
0

Red eared slider

Hej! Är ny här på forumet och ny ägare till en Sköldpadda! Bor i Singapore och hittade den lilla sköldpaddan utanför vårat hus! Har försökt att surfa runt för att ta reda på hur jag nu ska ta hand om honom….. Har en 70 x 40 cm stor "bur" för tillfället fylld med vatten och en platå så han har möjlighet att komma upp ur vattnet. Har handlat pellets som jag ger två ggr per dag plus 1-2 salladsblad. Vet inte hur mycket mat han egentligen behöver, får höra olika svar tycker jag… Sedan undrar jag ju också förståss om jag får ta med honom hem till Svedala när den dagen kommer? Tacksam för hjälp/svar :) Miriam

Cahira
0

Rödörade vattensköldpaddor är i huvudsak köttätare vill jag minnas. Googla runt på rödörad vattensköldpadda och se vad du kan hitta. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Singmirre
0

Ja, har provat att ge den lax och det var första gången han kom fram som ett skott, annars är han VÄLDIGT skygg….vet inte vad han varit med om tidigare och hoppas att han vänjer sig vid oss och sin nya miljö.

Cahira
0

Om han levt vild så kan det vara väldigt svårt att vänja honom vid ett liv i fångenskap. Kolla in diamondbackterrapins (tror jag han heter) på youtube, har tagit upp en hel del om sköldpaddsskötsel och sådär.

Singmirre
0

Han är ganska liten ändå, ungefär 15 cm lång, skulle tro att han "rymt" från någons trädgård/karpdamm i närheten. Min gubbe hittade honom när han skulle klippa gräset med en handdriven klippare utanför vårt hus, han hade grävt ner sig i jorden så bara en del av skalet syntes! Hua, tur att gubben såg honom i tid! Ska kolla in Youtube, tack :)

Cahira
0

Om det är en hane kommer han inte bli mycket större än så. :)

barkskog
0

Trachemys, prydnadssköldpaddor, rödörade, gulbukade mfl från 10 cm längd - övervägande delen vegetariskt 80%. 

http://www.skoldpaddormedmera.se/fodavskpallm.html

ChinemysReevesii
0

Om du ska ta med den till Sverige finns det vissa krav du måste kolla upp.Dels för att föra in den och sen vilka regler som gäller för att hålla den.Mått och inredning osv.Det kan du kolla på Jordbruksverket i L80.Skulle gissa på att ni blir tvungena att köpa akvarium då istället faktiskt.

Röd örade är i huvudsak kött ätare och att leva på bara pellets som den enda "animaliska" födan är ju inte så bra.Fisk och räkor i måttliga mängder,lysrör med UVA och UVB och kalcium tillskott anpassat för sköldpaddan.Enkelt att hitta i djuraffären bara att titta på förpackningen.

VildaVittra
0

Mig veterligen råder det importförbud av rödörade sköldpaddor (vilket är heltokigt, då gulbukade är tillåtna som mer eller mindre är samma art), så jag råder dig att kontakta jordbruksverket, kanske går det att få dispens?

#6 Den sidan ska man ta med en nypa salt. Skulle man odla vattenväxter till en rödörad skulle man behöva en hel bassäng, då de massakrerar plantan, inklusive rötterna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

barkskog
0

#7 och #8 Det är en allmän uppfattning i sköldpaddslitteraturen att vuxna Trachemys är övervägande växtätare.

Most common dietary mistakes by turtle keepers:

• Believing that an adequate turtle diet can be provided 100% "out of a packet" from the pet store.
  • Failing to provide a sufficient amount of calcium
  • Failing to meet D3 needs adequately, either by oral supplementation or by appropriate use of UV-B lighting
  • Failing to offer sufficient variety
  • Failing to realize that most adult turtles are highly oriented towards plant-based rather than meat-based diets. This is true even of species like Snapping turtles!
VildaVittra
0

#9 Jaha?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus