Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 2141 ggr
tootiis
0

Salamandrar?

Har funderat på att köpa några salamandrar. Blir förmodligen dom vanligaste som finns i djuraffärer. Men nu undrar jag.. Kan man ha fredliga fiskar och tex räkor med dom? Och hur många kan man ha i ett 100l kar? Hade väl tänkt mig omkring kanske 3-4st.. Och vad skulle passa att inreda akvariumet med? :) tacksam för alla tips jag får!

// MT ♥

RobinF
0

Det enklaste skulle vara att söka på google (google is your friend) på t.ex. Eldbukssalamander vilket jag antar det är du menar med "vanlig", finns väldigt många välskrivna faktablad med tips som är värt att läsa

Lycka till :)

That's a cat...Not a horse.

tootiis
0

#1 Jo, har sökt ang det där med att ha fredliga fiskar med dessa, och vissa säger att det funkar utmärkt medans andra säger nej. Och det mesta om eldbukssalamandrar kan jag fråga mamma om, då hon haft ett antal. Dock är det dessa frågor vi fastnat på..

Tänkte höra med er "experter" vad ni tycker? Just nu har jag ett 64l kar och ett 100l. Djur som går i dessa är 5 räkor, ca 10 neontetror, 2 malar (6-10cm) och en kampfisk. Kan självklart leta reda på ett kar åt dessa fiskar ifall det skulle behövas (har ett till 64l nånstans), men skulle man tordas prova ha salamandrarna och fiskarna tillsammans? Eller borde det skippas helt?
Det är nämligen så att min mamma vill ta 64l karet och ha några krabbor eller något kul där i. 

EDIT: Kan tillägga att kampfisken är ursnäll! Funkar med allt..

// MT ♥

Marcus97
0

#2 Med guppys o dylikt vet jag att det går men om du vill kan jag fråga en kompis som har lite bättre koll jag tror iaf att det borde gå för tetror o grodor vet jag att de har funkat för mig förut. men som sagt kan fråga så får du ett mer exakt svar 😉

RobinF
0

Det brukar funka även med mindre fisk som neontetra, embertetra osv, å även amanoräkor, mindre räkor ligger i riskzonen. Kampfisken borde också va säker, eldbukarna är inte direkt kända för att jaga fenor :)

tootiis
0

#3 Gärna :) #4 Okej, de räkor jag har är på ca 3cm.. Så dom ligger väl kanske i riskzonen då? Kommer ha så många gömställen så möjligt. Tänkte på malarna, funkar det med dom? Är bara vanliga ancistrus, har inget gett sig på räkor ens.. Just det! Vad behöver man för sand/grus? Har finkornigt sand här hemma, men har läst att dom ska grovkornigt. Är detta sant?

// MT ♥

RobinF
0

Med malarna spelar det ingen roll. är det vanliga körsbär du har? Räkor är snabba men risken kommer alltid finnas. 

Skulle hellre köra på finkornig sand pga risken att om dem får i sig ett gruskorn så är det kört för den salamandern

Tänk bara på att fiskarna vill ju ha varmare än salamandrarna, är det körsbärsräkor funkar rumstemp.

pontussigge
1

simma lungt //PONTUSSIGGE

JACLAR123
0

Kampfisk är inget och rekommendera…..

Därför att salamandern har en stark färg på buken. Då kan kampfisken känna sig hotad och då nästa dag är den död! 

Så jag rekommenderar inte kampfisk med salamander..

Jag är 15 år gammal och kan mycket om djur.Cool                                                                                      "Åldern är bara en siffra"Pokal 

"Åldern visar inte din mognad" Pokal

tootiis
0

Det är dessa räkor jag har, dock bara 5-6st.. http://www.planetinverts.com/Yellow%20Shrimp.html Om man nu skulle vilja ha nån liten stimfisk, kan man försöka hitta någon som har ungefär samma krav på temperaturen? Blir förmodligen så att kampfisken isåfall får flytta till ett litet eget kar :) Och lyset. Funkar det med helt vanliga lysrör? Eller ska man ha några speciella?

// MT ♥

tootiis
0

Och som landdel, kan man ha frigolitbitar som ligger och flyter eller ska man försöka hitta någon stor sten? Eller kanske både och? :)

// MT ♥

RobinF
0

Korkbark funkar som landdel, kan även plantera en bit mossa på den :)

stimfiskar som trivs i rumstemp 18-25c är t.ex. zebrafisk/leopard och kardinalfisk,

vanliga lysrör funkar :)

tootiis
0

#11 Okej, tack! Då ska jag bara prata med min praktikplats om hon har möjlighet att ta hem :) Sen börjar de roliga med att inreda allt!

// MT ♥

tootiis
0

Just det! Hur funkar det med snäckor? Har posthornssnäckor, och sandsnäckor i karet nu. Kan dom vara kvar när salamandrarna kommer?

// MT ♥

RobinF
0

Japp det kan dem

[Tilde!]
0

Kolla terrariedjur.se (faktablad)