Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ormar
Läst 8438 ggr
elli-kleo
0

Måste man ha äggkläckningsmaskin?

.. eller kan man låta äggen ligga inne hos ormen. Vet att det inte går hos vissa orm/äggätande arter. Men undrar hur det är med majsormar :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

fluffis
0

Förmodligen kommer äggen att torka ut om du lämnar dem i terrariet. Majsormsägg kräver ganska hög luftfuktighet och helst en jämn temperatur. Dessutom får inte äggen vändas/rullas. Det som är uppåt måste behållas uppåt hela tiden.

elli-kleo
0

Kan man göra någon egen "kläckningslåda"? Med värme och fuktighet osv

Cham
0

#2 Ja det kan man, men jag skulle föredra att köpa en riktig äggkläckare istället. Mindre krångel på det viset. Sen tror jag inte att man kan komma så mycket billigare undan om man bygger ett själv istället för att köpa ett. Ingen aning, har inte byggt ett själv någon gång sen kan jag inte så mycket om just majsorms ägg, hur stort krav dom har osv.

elli-kleo
0

#3 jag har hört att det ska vara en av dom enklare äggen att kläcka

[peter54]
3

elli-kleo

Man kan inte lämna äggen i terrariet, det finns flera skäl till det. Det första och viktigaste är, som fluffis är inne på, att det är mer eller mindre omöjligt att upprätta rätt klimat för äggkläckning i ett terrarium och även om man skulle lyckas med det, så skulle ormen/ormarna bli sjuka i ett sådant klimat.

Äggen ska ju ha mellan 27 och 29 °C och mellan 80 och 90% relativ luftfuktighet (RH). Ormen skulle få bukröta och respiratoriska sjukdomar i det klimatet.

Det andra skälet är att ormen/ormarna antagligen skulle ligga sönder äggen, eller åtminstone tippa dem så att deras läge förändras. Reptilägg får inte vändas, då dör embryot.

Ytterligare en orsak är att det aldrig går att garantera att majsormen inte äter upp äggen, även om arten inte är en utpräglad äggätare.

Om man bara har en enda kull att kläcka behöver man ingen avancerad äggkläckare. Det räcker med en tom plastbox med fuktigt substrat, bäst är sphagnum eller Vermiculite, med en värmematta under.

Värmemattan temperaturreglerar man med endera en termostat eller en dimmer så att rätt temperatur upprätthålls i substratet. Se till att hela arrangemanget är klart och klimattestat innan äggen läggs dit.

När man lagt äggen i boxen, väger man den så att man kan återfukta om man märker att vikten går ner. Sedan täcker man boxen med vanlig Gladpack (plastfolie) och fäster med en gummisnodd runt boxen. Plastfolie släpper in lite syre, men släpper inte ut fukt, så äggen klarar sig de 8-10 veckor inkubationen tar..

fluffis
0

Mycket bra ord och tips från peter54!

Här är ett annat tips på en våtkläckare om man föredrar det. Hur man gör beror kanske lite på vad man redan har hemma. http://majsorm.nu/klackare.html

Här är en liknande. Jag har själv kört något liknande fast jag har inte haft lock på burken med ägg utan fuktad mossa som täcker äggen istället. http://www.cornsnakes.dinstudio.se/gallery_76.html

Jooonee
1

Jag gjorde också en riktig tattarverision åt mina ägg.. Plastlåda, vatten, doppvärmare, slängde ner nån gallergrej som lådan stod på, funkade klockrent ! 
Ägg är väll inte så känsliga egentligen, utan det är väll mer att man försöker se till att absolut ingenting kan gå snett! 
Har hört om folk som slängt ägg, så har dom kläckts endå, och läste om en som tog ut sina kobraägg, la i en låda med vermiculit o glömde den ovanpå terrariet, o sen så kläcktes dom där endå :P