Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 3260 ggr
Swintoo
0

Äggen kläcks

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

I morse när jag vaknade så märkte jag att ett av mina skäggagamägg har kläckts. Huvudet har kommit fram, men själva kroppen är kvar i ägget. Detta måste ha skett under natten. Det ser inte ut som ödlan har klarat sig tyvärr. (huvudet har samma position hela tiden.) Ska jag försöka ta bort resterande äggskal så han kommer ut eller ska jag låta det vara?? När dom sen kommer ut ska jag ge dom sallad?? Jag har äggen i en låda så som jag har fått tips på har även en special sand till dom. Se bilderna. Hur ska jag göra när de andra kläcks?? ca 2-3 st ägg väntar jag på att de ska kläckas? trodde att alla skulle kläckas ungefär samtidigt. Vill ju bara göra mitt bästa för att de ska överleva och behöver tips på hur jag ska göra. Jag är nybörjare på detta. Tycker ni min låda är bra eller fattas det nåt i den? har lagt i lite sallad så de kan äta om de börjar krypa omkring. Kan man även ha ungarna tillsammans med föräldrarna? eller blir de bråk då?? tar tacksamt emot Era tips. tack på förhand /Swintoo

pontussigge
0

Har du ungarna med föräldrarna kommer dom bli en god mumsbit för dom vuxna Dom måste bo själv.

simma lungt //PONTUSSIGGE

Swintoo
0

#1 Tack för tipset. I dagsläget är dom i en egen burk i terrariumet. Med lock så föräldrarna kommer inte åt "barnen". Får köpa ett till terrarium då jag vet att de klarar sig. Hoppas att nått av "barnen" klarar sig.

Jooonee
0

Hej, hur har det gått? 

Man kan ju skära upp äggen försiktigt med en skalpel, men det är inget jag skulle våga mig på!

Swintoo
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla fyra ödlorna klarade sig. De kom självmant ut utan att jag behövde hjälpa till. De har fått ett eget terrarium nu. Så dom inte behöver oroa sig för sina föräldrar.