frågor om "ormungar"
Hur länge ungefär kan man mata med pinkis? Hur ofta och hur mycket ska man mata? Hört att man ska mata med en pinke var fjärde dag till en början, men hur länge? Hur ska dom äta sen? Vill gärna veta hur matningen kan se ut första halvåret. När man ska vänta längre mellan matningarna och när man ska börja med större möss. När är ormen "leveransklar" så man kan sälja dom? Eller kan man i princip göra det så fort man börjat mata dom ordentligt och allt funkar som det ska. Tänker eftersom man ändå har dom enskilt. (Inte beroende av sin mamma osv) Funderingarna gäller framförallt majsorm
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Beror ju väldigt mycket på vilken art det är..Men till majsorm kan det vara bra att mata var fjärdedag med en pinkis så kan du öka storleken på maten när den behöver två pinkisar per maning..Då går du upp på så kallad fuzzi för att sen öka på till popcorn storlek och vidare upp! Nr det kommer till att få ormen leveransklar brukar man säga att den skall ha ätit, skitit samt ömsat minst en gång själv utan problem.
#1 Tack för bra svar. Men när ska man börja öka maten? Efter någon månad? Så man ska ge 2 pinkisar ett tag innan man ger en fuzzi?
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Kolla på ett ungefär hur tjock ormen är i jämförelse med födan! Jag brukar ge ungefär lika tjockt byte som ormen är tjock på sitt tjockaste ställe. Är väll inte hela världen om bytet skulle vara lite tjockare eller lite smalare
Bättre med en stor än 2 små , som jag förstått det
elli-kleo
Majsormar är råttsnokar och de har jämförelsevis stora gap, större än till exempel kungssnokar. Om man matar som du säger var fjärde dag, går det fort att komma upp i storlek på bytet.
Dessutom är pinkies olika stora innan de når fuzzie. Nu har jag inga majsormar, men mina mjölksnoksjuveniler matades med nyfödd pinkie två veckor, därefter 4-5 dagar gamla pinkies i 2-4 veckor, sedan minsta storleken fuzzie osv. När jag kommit till fuzzie ökar jag intervallet till 7 dagar.
Nu när de är 3 månader gamla får de popcorn, alltså storleken efter fuzzie. Man kan komma ihåg att det aldrig är farligt att prova större byte, om ormen inte fixar det så spottar den ut.